درخواست سازمان‌های حقوق بشری از کمیته منع شکنجه حقوق بشر اروپا برای برداشتن ممنوعیت‌های امرالی

سازمان‌های حقوقی ترکیه به تشدید انزوای رهبر خلق کورد و دیگر زندانیان جزیره امرالی به کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا اعتراض کردند

انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD)، سازمان حقوق بشر (ÎHD)، بنیاد حقوق بشر ترکیه (TÎHV)،  بنیاد تحقیقات جامعه و حقوق (TOHAV)،  انجمن جامعه مدنی در سیستم اجرای مجازات (CÎSST) و انجمن حقوقدانان معاصر (ÇHD)  به دلیل اعتراض به انزوای تشدید شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، خیری کونار، حاملی ییلدریم و ویسی آکتاش که در زندان امرالی حضور دارند، به کمیته ممانعت از شکنجه اتحادیه اروپا (CPT) اعتراض کردند.

ممانعت از دیدارها

در درخواست این نهادها و سازمان‌های حقوقی و حقوق بشری اعلام شد که دیدار رهبر اوجالان، کونار، ییلدریم و آکتاش با وکلا به شیوه‌ای غیر حقوقی منع شده و از ۷ اگوست ۲۰۱۹ تا کنون رهبر خلق کورد با وکلای خود دیدار نداشته و دیگر زندانیان، آکتاش، ییلدریم و کونار هم از سال ۲۰۱۵ که به زندان امرالی منتتقل شده‌اند تا کنون تنها یک بار توانسته‌اند با وکلای خود دیدار داشته باشند. همچنین آمده است که از ۱۵ فوریه سال ۱۹۹۹ تا کنون در زندان امرالی به شیوه‌ای خاص ایزوله شدن این زندان ادامه یافته است. در این دیدار خاطرنشان شد که ممنوعیت دیدار با وکلا از ۲۷ ژولای ۲۰۱۱ تا ۲ مه ۲۰۱۹، هشت سال تمام بدون وقفه ادامه داشته و در سال ۲۰۱۹ هم وکلا تنها ۵ بار توانسته اند با موکل خود دیدار داشته باشند.

ممنوعیت‌های تحمیل شده بر امرالی

در بخش دیگری از این اعتراض خاطرنشان شد که انزوای تشدید شده بر زندان امرالی در گزارش ۵ اگوست ۲۰۲۰، بعد از دیدار ۶-۷ مه ۲۰۱۹ تنظیم و منتشر شده است و ابعاد آن هم مشخص شده است. در گزارش منتشر شده به موارد فراوانی از نقض حقوق اشاره شده و در رابطه با دیدار خانواده و وکلا نیز مشخص شده است که کمیته ممانعت از شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا از مقامات درخواست کرده است که تمام محکومین جزیره امرالی باید با وکلا و خانواده های خود دیدار کرده و به این منظور تمام اقدامات لازم را انجام داده و از طرف دیگر باید ممنوعیتهای ملاقات به دلیل احکام انضباطی در زندان از میان برداشته شود.

همچنین کمیته از مقامات ترک درخواست می‌کند که در رابطه با دیدارهای خانواده و وکلای زندانیان سیاسی زندان امرالی باید ماهانه گزارش داده شود. موارد طرح شده در گزارش هم اکنون به شدیدترین نحو ادامه دارند. بعد از این گزارش انتظار می‌رفت که از شدت اوضاع و سختگیری‌ها در زندان امرالی کاسته شود، اما مجازات انظباطی جدیدی بر زندانیان تحمیل شده و تصمیمات ممنوعیتهای کیفری از سوی وکلای زندانیان قرائت شدند.

نهادها و موسسات مذکور در دیدار با مقامات CPT به اقدامات اعتصاب غذایی اشاره کردند که در مقابله با انزوای تشدید شده بر امرالی آغاز شده است. غیر از موارد فوق، به نگرانیهای مرتبط با سلامتی رهبر خلق کورد که  در ۱۴ مارس ۲۰۲۱ در رسانه مجازی منتشر شده بود و تماس تلفنی بعد از آن  هم اشاره شده است.

موضع کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا

در اعتراض و در خواست از کمیته منع شکنجه حقوق بشر انحادیه اروپا اعلام شد که CPT در رابطه با مبارزه برای حقوق بشر نهادی مهم و ارزشمند به شمار رفته و در ادامه گفته شده است: بر اساس فلسفه و مبنای تاسیس CPT،  لازم است که کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا در مقابل انزوای تشدید شده موضع گرفته و افکار عمومی خواهان اقدامات این کمیته است. اما متاسفانه در دیدار ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ و گزارشهای دیگر، مشخص می‌شود که اوضاع و شرایط زندان امرالی بهبود نیافته است و دیدار با زندانیان امرالی در برنامه این زندان جایی نداشته و نمایندگان قانونی نتوانسته‌اند با زندانیان دیدار داشته باشند. همچنین خاطرنشان شد که کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۹ تا کنون ده بار به زندان امرالی عزیمت کرده و در ۲۲ سال گذشته خود مستقیما شاهد بوده است که شرایط زندان تا چه حدی دشوار شده است.

درخواست از CPT برای دیدار از زندان امرالی و تنظیم گزارش

همچنین از کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا درخواست شده است که ممنوعیتهای تحمیل شده بر زندان امرالی بر خلاف معیارهای حداقل قوانین استاندارد برای رفتار با زندانیان در خصوص برخوردهای سوء (قوانین نلسون ماندلا)، معیارهای سازمان ملل متحد، توصیه‌های کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا و قانون آزادی مشروط به شماره ۵۲۷۵ هستند. در ادامه اعلام شده است که تامین حقوق زندانیان جزو وظایف و مسئولیتهای دولت‌ها بوده و در ادامه افزوده‌اند که ما به عنوان نهادهای حقوقی و حقوق بشری که این متن را امضا کرده‌ایم می‌خواهیم که الزامات گزارش ۵ اگوست ۲۰۲۰ تحقق پیدا کرده و برای خاتمه یافتن ممنوعیت دیدار با وکلا که بخشی از سیاستهای انزوا در امرالی هستند، تمام اقدامات لازم بدون فوت وقت انجام شوند. از آخرین دیدار CPT در سال ۲۰۱۹، ۲ سال گذشته است و از آن زمان تا کنون شرایط دشوار در زندان امرالی دشوارتر شده است. به همین دلیل می‌خواهیم که کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا بر اساس مسئولیتهای خود عمل کرده و عازم زندان امرالی شده و در خصوص وضعیت این زندان گزراشی را تنظیم کند.