خانواده‌ی شهدای عفرین: پیکر شهدای ما کجا هستند؟

خانواده‌ی شهدای عفرین نسبت به حمله‌ی دولت اشغالگر ترک به آرامگاه شهدای عفرین واکنش نشان داده و اعلام کردند که می‌خواهند بدانند پیکر شهدای آنها کجا هستند.

پس از آنکه دولت اشغالگر ترک و تبهکارانشان عفرین را اشغال کردند، هر روزه به طور مداوم شهروندان را ربودند، مردم را وحشت زده کرده و به بسیاری از شهروندان تجاوز کردند و حقوق بشر را پایمال نمودند. اخیراً نیز دست به تخریب آرامگاه شهدای مقاومت تاریخی عفرین زده و پیکر این شهدا را به مکانی نامشخص منتقل کرده و آن را مانند گورهای دسته جمعی نشان دادند.

دولت ترکیه و طرفدارانشان روزانه در عفرین و مناطق اشغال شده به صورت سیستماتیک حقوق بشر را پایمال می‌کنند. اخیراً نیز آرامگاه شهدای مقاومت زمانه را تخریب و ویران نمودند.

آرامگاه شهدای سیدو قبل از انقلاب روژاوا ساخته شده و در زمان اشغالگری نیز بمباران شد.

آرامگاه شهدای شهید رفیق نیز توسط دولت اشغالگر ترکیه و تبهکاران تخریب شده و تبهکاران و خانواده‌های آنها که در سال ۲۰۲۰ به این منطقه آورده شده بودند را در آنجا اسکان دادند.

آرامگاه شهید آوستا خابور که ۲۵۸ شهید نیروهای سوریه دمکراتیک در آنجا به خاک سپرده شده بودند، در آوریل ۲۰۲۰ توسط دولت ترکیه و تبهکارانش ویران شده و به بازار خرید و فروش دام تبدیل شده بود.

چهارمین آرامگاه شهدا نیز در ۱۳ مارس ۲۰۱۹ تاسیس شده بود. پس از آن که حملات دولت ترکیه افزایش یافتند، این آرامگاه تاسیس شد و پیکر ۷۳ شهید ق.س.د و همچنین تعدادی از شهروندان غیرنظامی در این این محل به خاک سپرده شده بود.

عضو سازمان حقوق بشر عفرین جبرئیل مصطفی در مورد این موضوع اعلام کرد، این ترور دولت ترکیه اول بار نیست که انجام می شود و آخرین بار نیز نخواهد بود. وی گفت؛" ما در بسیاری از مواقع دیده‌ایم که خبرگزاری آناطولی رژیم ترک می‌گوید،'یک گور دسته جمعی در عفرین کشف شده است' و همچنین ادعا کرده است که اجساد دفن شدن در این گورها متعلق به افرادیست که 'از سوی ی.پ.گ و ی.پ.ژ' کشته شده‌اند. از لحاظ قانونی قبرهای دسته جمعی به این معنی هستند که تعدادی از افراد از بزرگ و کوچک با هم در شرایط عادی و با لباس‌های عادی به داخل این چاله‌ها انداخته شده و بر روی آن خاک ریخته شده باشد، اما زمانی که کسی به تصاویر نگاه می‌کند می‌بیند که اینها گورهای جمعی نیستند. همه قبرها محل خود را دارند و افراد به طور جداگانه به خاک سپرده شده‌اند. این پیکرها همه در داخل کفن هستند و هرکدام در قبر جداگانه خاکسپاری شده‌اند. این امر اثبات می‌کند که همه‌ی افراد بر اساس فرهنگ و سنت خود و بر اساس مراسم‌های آیینی به خاک سپرده شده‌اند. من خود اهل عفرین هستم، سه تن از بستگان من در این آرامگاه‌ها‌ به خاک سپرده شده‌اند. اگر دولت ترکیه می‌گوید که اینها قبرهای دسته جمعی هستند، باید پیکرها را به خانواده آنها بازگردانند."

مصطفی همچنین اعلام کرد، دولت ترکیه از لحاظ قانونی و سیاسی با شکست مواجه شده است. او همچنین می‌گوید؛"زمانی که دولت ترکیه این موضوع را به کار می‌گیرد، از پرونده‌ی کشتن استفاده می‌کند. به همین دلیل در هر پرونده‌ی جنایی شرایطی وجود دارد، مانند آن که قاتل کیست؟ و چه کسی کشته شده است؟ باید مسئله قتل مشخص شود. باید ابزاری که با آن شخص به قتل رسیده است، مشخص شود.

در اینجا اگر دقت کنیم می‌بینیم که کشته‌ها فرزندان عفرین هستند و قاتلان آنها دولت ترکیه و تبهکاران‌شان می‌باشند. اگر در مورد ابزار کشتار تحقیق کنیم و همچنین کسانی که شهید شده‌اند، می‌بینیم که این افراد با جنگنده‌های دولت ترکیه و با هواپیماهای بدون سرنشین جان خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل ما می‌خواهیم تا کمیته‌ای میهنی بر سر پیکر این شهدا رفته و آنها را پیدا کند. به همین دلیل می‌گوییم، کشتار این افراد توسط ترکیه از لحاظ قانونی اثبات شده است. ما در مورد این رخداد می‌گوییم که دولت ترکیه از لحاظ قانونی و سیاسی شکست خورده و به همین دلیل می‌خواهند شهدا را از قبرهایشان خارج کنند."

جبرئیل مصطفی در ادامه اعلام کرد؛"از ابتدای اشغال عفرین همه‌ی گزارشاتی که در مورد اعمال و نقض حقوق بشر در عفرین صحبت می‌کنند، همه‌ی آنها دولت ترکیه را متهم می‌نمایند. اعمال دولت ترکیه به سطح جنایت جنگی و قتل‌عام و جنایت علیه بشریت رسیده است."

مصطفی افزود:"یکی از این گزارش‌ها توسط هیئت تحقیقات بین‌المللی سوریه انجام شد. این هیئت وابسته به شورای حقوق بشر است و مستقیماً وابسته به سازمان ملل می‌باشد. این گزارش در ماه مارس ۲۰۲۱ منتشر شده و در آن آمده است، 'دولت ترکیه و تبهکارانش در عفرین حقوق بشر را نقض می‌کنند.'

دولت ترکیه به خوبی می‌داند که این آرامگاه‌ها، آرامگاه شهدا هستند و گور دسته جمعی در آنجا وجود ندارد. اما خواستند اینگونه جامعه بین‌المللی را فریب دهند و به همین دلیل گام‌هایی برای نجات دولت ترک از این جرایم برداشتند. همچنین فرستادن نصر حریری به عفرین و تاسیس کمیته رد ظلم یکی از این اقدامات بود. اما مردم عفرین با ما تماس گرفته و اعلام کردند این کمیته اموال و خانه‌های آنها را تصرف می‌کند. زمانی هم که مردم شکایت می‌کنند، دستگیر و زندانی می‌شوند. به همین دلیل تلاش‌ها و کوشش ترکیه با شکست مواجه شد. این بار نیز عبدالحکیم بشار را به آنجا فرستادند، تا بگوید در عفرین هیچگونه نقض حقوق بشری انجام نشده است. اما برای وی مشخص شد که این اقدام شکست خورده است و به همین دلیل پرونده آرامگاه‌ها را پیش کشید."

جبرئیل مصطفی همچنین گفت؛"ما آماده هستیم تا همه این اطلاعات و مدارکی که در دست داریم را با جامعه بین‌المللی تقسیم نماییم و حقایق را آشکار کنیم. وی گفت؛"ترکیه مرتکب کشتار می‌شود. به همین دلیل زمانی که همه‌ی مدارک را برای افکار عمومی آشکار کردیم، اثبات شد که آنچه دولت ترکیه می‌گوید دروغ است. اکنون دولت ترکیه سکوت کرده است. اما ما به عنوان مردم عفرین درخواست می‌کنیم تا سازمانی بین‌المللی تشکیل شده و کمیته‌ای ایجاد شود تا بدانند که قاتلین شهدا چه کسانی هستند."

جبرئیل مصطفی عضو شورای حقوق بشر منطقه‌ی عفرین در پایان سخنانش اعلام کرد، بر اساس توافق لاهه در سال ۱۹۰۷، باید دولت اشغالگر شهروندان مدنی را محافظت کرده و از ارزش‌های آنها دفاع نماید. یکی از این ارزش‌ها نیز دفاع از آرامگاه‌ها است. وی گفت؛"دولت ترکیه بند ۴۲ و ۵۶ پیمان‌نامه‌ی لاهه را نقض می‌کند. همچنین بندهای ۲۷ و ۲۴ و ۴۷ و ۷۸ توافق ژنو را نیز نقض می‌کند. می‌توانیم بگوییم دولت ترکیه همه توافقات بین‌المللی را نقض می‌نماید."

آیده مصطفی فرزند شهید محمد مصطفی که پیکر پدر وی توسط دولت ترکیه از قبل بیرون آورده شد، گفت؛"پدر من در تاریخ ۱۱/۳/۲۰۱۸  در نتیجه حمله جنگنده‌های دولت ترکیه شهید شد. به دلیل شدت حملات و توپ‌باران‌ها مجبور شدیم شهدا را در نزدیکی بیمارستان به خاک بسپاریم. در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۸ طی مراسمی پدرم را به خاک سپردیم. در همان روز مراسمی برای خاکسپاری ۳۵ شهید برگزار شد."

وی در ادامه گفت؛"ما از افکار عمومی درخواست می‌کنیم، تا ببینند دولت ترکیه چه بر سر شهدای ما آورده است. ما امیدوار بودیم روزی به عفرین بازگردیم و بتوانیم بر سر قبر پدرم برویم و به همین دلیل از جامعه‌ی بین‌المللی درخواست می‌کنم، تا محل دفن پدرم و همه شهدایی که از قبر بیرون آورده‌اند را به ما نشان دهند."

عابدین خان پدر شهید احمد خان نیز گفت، در ۱۲ مارس ۲۰۱۸ احمد به ‌دلیل توپ‌باران شهید شد و به خاک سپرده شد. وی از جامعه بین‌المللی و از همه سازمان‌های حقوق بشری درخواست نمود تا این مسئله را پیگیری کنند که دولت ترکیه چه بر سر پیکر فرزندان آنها آورده‌اند.