نماینده مجلس اقلیم کوردستان چگونگی شکنجه دانشجویان بازداشت شده را افشا کرد

یک نماینده‌ی پارلمان از فراکسیون جمعیت عدالت در پارلمان اقلیم کردستان برای اولین بار در رابطه با اعمال خشونت و شکنجه‌های دانشجویان سلیمانیه و هولیر در زندان‌ها سخن گفت.

بدریه اسماعیل، عضو پارلمان اقلیم کوردستان از فراکسیون جمعیت عدالت امروز در میانه‌ی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، چه تجمع دانشجویان باشد یا هر قشر دیگری، آنها نیاز به مجوز ندارند، چون این حق آنهاست.

وی همچنین گفت؛"در حالی که پلیس تجمع‌های مدنی وظیفه‌ی دفاع و محافظت از راهپیمایان و همچنین اماکن عمومی را بر عهده دارد، اما نیروهای مختلفی علیه تظاهرکنندگان و معترضان به کار گرفته شده‌اند و به همین دلیل از وزیر داخله درخواست می‌نماییم تا به پارلمان بیاید و پاسخ پرسش‌ها را بدهد و در رابطه با اعمال خشونت توسط نیروهای امنیتی شفاف‌سازی کند."

بدریه اسماعیل در رابطه با اعمال خشونت در مقابل دانشجویان گفت؛"نیروهای امنیتی با شلنگ و باتوم برقی دانشجویان را کتک زده و از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. همچنین آنها دانشجویان را شکنجه کرده و حتی در محوطه‌ی دانشگاه نیز دانشجویان را در سلیمانیه و هولیر مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند."

وی همچنین گفت؛" تعداد بسیاری از دانشجویان مجبور به باز کردن قفل امنیتی موبایل‌شان شده و تعدادی از دانشجویان نیز پس از دستگیری به مدت ۸ ساعت اجازه استفاده از توالت داده نشده است."

این نماینده‌ی پارلمان در رابطه با محل نگهداری دانشجویان دستگیر شده گفت؛"در شهر سلیمانیه در چهار مکان دانشجویان زندانی شده‌اند. زمانی که  این مسئله را پیگیری کردیم، هر کدام از آنها را از جایی به جای دیگر منتقل کردند و همین امر سبب شک و نگرانی خانواده‌های آنها شده است."

پس از پایان اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌ها، با اعمال خشونت تعدادی از آنها دستگیر شده و تاکنون نیز آزاد نشده‌اند.