قتل‌عام در زاهدان؛ جانباختن دستکم ۵٨ شهروند بلوچ و زخمی شدن حداقل ٢٧٠ شهروند دیگر

بر اساس آمار کمپین فعالین بلوچ در اعتراضات روز گذشتە در زاهدان و تیراندازی نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی دستکم ۵٨ تن جانباختە و ٢٧٠ تن از جملە چندین کودک بە شدت زخمی شدەاند.

در جریان اعتراضات سراسری در روژهلات کوردستان و ایران، سیستان و بلوچستان نیز قیام خونین خود را علیە ظلم و ستم جمهوری اسلامی آغاز و در چهاردهمین روز از اعتراضات نیروهای نظامی جمهوری اسلامی دستکم ۵٨ نفر را کشتە و ٢٧٠ نفر را زخمی کردند.

کمپین فعالین بلوچ هویت ۴۲ جانباخته خیزش بلوچستان را اعلام کرده است:

: حمزه نارویی فرزند محمد 
۲: عبدالرحمن بلوچی خواه فرزند شاهی 
۳: محمد امین گمشادزهی فرزند عبدالحمید 
۴: محمد رضا ادیب توتازهی فرزند سید محمد 
۵: محمد براهویی 
۶: امین الله قلجایی 
۷: عمران شه بخش فرزند عبدالقیوم 
۸: یاسر شه بخش فرزند حاج تاج محمد 
۹: اقبال شهنوازی 
۱۰: ابوبکر فرزند شکور 
۱۱: جلیل محمد زهی فرزند رحمن 
۱۲: حمید عیسی زهی 
۱۳: نعمت الله کبدانی 
۱۴: حمید نارویی فرزند محمد علی 
۱۵: صمد شاهوزهی فرزند شیر علی 
۱۶: محمد صدیق نارویی فرزند سراج الدین 
۱۷: لال محمد عالی زهی فرزند ظریف 
۱۸: حمزه نارویی 
۱۹؛ ابوبکر علی زهی 
۲۰: عمر شهنوازی فرزند محمد شریف 
۲۱:  عبدالغفور نور براهویی 
۲۲: حمید نارویی 
۲۳: فرزاد شه بخش 
۲۴: محمد قلجه ای 
۲۵: محمد ریگی
۲۶: امیر حمزه شهنوازی 
۲۷: لال محمد آنشینی 
۲۸: بلال آنشینی 
۲۹: صلاح الدین گمشادزهی فرزند حاجی نعمت الله 
۳۰: ابراهیم گرگیج 
۳۱: احمد شه بخش 
۳۲: محمد اقبال شهنوازی 
۳۳:  احمد سرگلزایی 
۳۴: محمد فاروق رخش
۳۵: منصور رخشانی 
۳۶: لال محمد آنشینی 
۳۷: عبدالملک شه بخش 
۳۸:  عمر شهنوازی 
۳۹: علی اکبر حلقه بگوش 
۴۰: یونس نارویی
۴۱: جلیل رخشانی
۴۲: محمد علی گمشادزهی ۱۸ ساله.

رسانه‌های رژیم با تحریف خبرهای مربوط به خیزش بلوچستان تعداد جانباختگان را تنها ١٩ نفر عنوان کرده‌اند.

جوانان خشمگین بلوچ روز گذشته به پایگاه‌های رژیم متجاوز ایران حمله کردند و حداقل چهار کلانتری و چندین پایگاه مزدوران بسیج را به آتش کشیدند.

تصاویر منتشر شدە در شبکەهای اجتماعی حاکی از آن است جمهوری اسلامی معترضان را با هلیکوپتر بە رگبار بستە است. بر اساس گزارش‌های منتشر شدە از کمپین فعالین بلوچ، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ضمن بە رگبار بستن مردان در نماز جمعە دستکم ٢٣ گاز اشک‌آور را بە مصلای زنان نیز پرتاب کردەاند.

فعالین بلوچ در رشتە توییت‌هایی از جانباختن چندین کودک و نوجوان تنها در مقابل پاسگاە سپاە پاسداران خبر دادەاند. همچنین گزارش‌‌ها حاکی از آن است نیروهای نظامی مانع خدمات‌رسانی تیم‌‌های اورژانس بە مجروحان شدە کە در نتیجە شمار زیادی از مجروحین بر اثر خونریزی جانباختەاند.

همچنین ویدیوهایی از آتش‌زدن بانک‌ها و اماکن عمومی توسط نیروهای لباس شخصی در زاهدان منتشر شدە کە نشان می‌دهد جمهوری اسلامی با این هدف کە معترضان را اغتشاشگر و آشوبگر معرفی کند این اقدامات را انجام دادە است.

پس از کشتە‌شدن مسئول اطلاعات سپاە تروریست در استان سیستان و بلوچستان  بە دست معترضین و در حالی کە استاندار سیستان و بلوچستان اوضاع را آرام توصیف کردە است آزادیخواهان بلوچ با شعار «تجاوز جنایت، ننگ بر این ولایت» خیابان‌‌‌های زاهدان را کنترل کردە و تأکید کردند از جنگی کە خامنەای آغاز کردە عقب نخواهند نشست و تا سرنگونی نظام حاکم در میدان مبارزە خواهند ماند.

 همچنین مسئولان دانشگاە و آموزش و پرورش از عدم برگزاری کلاس‌‌های دانشگاە زاهدان از امروز شنبە ٩ مهر تا ١۵ مهر  و مدارس کلیەی مقاطع تحصیلی زاهدان، کورین و نصرت‌آباد خبر دادەاند، رئیس ادارەی آموزش و پروش زابل نیز مدارس این شهر  را در روز شنبە تعطیل کرد.

موج تازه خیزش بلوچستان پس از بازتاب گزارش تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ شعله‌ور شد. مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه راسک روز ٢۶ سپتامبر خبر تجاوز سرهنگ اباهیم کوچکزایی، فرمانده انتظامی چابهار به دختر ١۵ ساله بلوچ را تأیید کرده بود.