شمار جانباختگان خیزش سراسری در ایران به ٧۶ نفر رسید

اعتراضات سراسری در ایران در دهمین روز خود همچنان ادامه دارد. علی‌رغم اختلال شدید اینترنت در ایران گزارش‌ها از جانباختن حداقل ٧۶ تن خبر می‌دهند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش تازه‌ای از افزایش تعداد جانباختگان اعتراضات سراسری به ٧۶ تن خبر داده است. در گزارش آمده است با توجه به ویدیوهای منتشر شده و گواهی‌های فوت که به دست این سازمان رسیده شلیک مستقیم با استفاده از گلوله جنگی را تایید می‌كنند.

این سازمان می‌افزاید حداقل ۶ زن و ۴ کودک در میان جانباختگان وجود دارند. در مازندران ٢۵ نفر، گیلان ١٠ نفر، استان اورمیه ١٠ نفر، کرماشان ۶ نفر، استان سنه ۶ نفر، البرز ۴ نفر، تهران ٣ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ٢ نفر، اصفهان ٢ نفر، خراسان رضوی ٢ نفر، زنجان ٢ نفر، استان تبریز ١ نفر، سمنان ١ نفر، قزوین ١ نفر و ایلام ١ نفر جانباخته‌اند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان در خصوص کشتار معترضان و احتمال استفاده از شکنجه و آزار بازداشت شدگان گفته است:" خطر شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان جدی است و استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان یک جنایت بین‌المللی محسوب می‌شود. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا قاطعانه و متحد یک راهکار عملی برای جلوگیری از شکنجه و کشتار معترضان در پیش بگیرد."