صلاح‌الدین دمیرتاش: بدون حمایت و کمک اوجالان هیچ پیشرفتی در مسیر صلح حاصل نمی‌شود

دمیرتاش در مطلبی در روزنامه "ینی‌یاشام"، به داغ شدن شایعات درباره آغاز 'فرایند جدید آشتی' واکنش نشان داد.

به دنبال مباحث شکل گرفته درباره آغاز یک "فرایند صلح با کوردها" در ترکیه، صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیرکل سابق حزب دمکراتیک خلق‌ها که از شش سال پیش به دستور اردوغان زندانی شده است اعلام کرد بدون حمایت امرالی هیچ پیشرفتی در مسیر صلح حاصل نمی‌شود و پ.‌ک.‌ک به غیر از اوجالان به هیچکس نمی‌نگرد.

دمیرتاش در مطلبی با عنوان "فرایند جدید آشتی" که در روزنامه "ینی‌یاشام" منتشر شد، به داغ شدن شایعات درباره آغاز چنین فرایندی واکنش نشان داد.

او در پاسخ به این سئوال که "آیا این اتفاق خواهد افتاد؟" گفت، البته که دیر یا زود، مسئله کوردستان از طریق گفتگو و مذاکره به صورت مسالمت آمیز حل خواهد شد.

دمیرتاش به ملزومات چنین فرایندی اشاره کرده و می‌افزاید: "تاثیرگذارترین صلح‌ساز در وضعیت درگیری در داخل و خارج از مرزهای ترکیه، اوجالان است. بدون حمایت و کمک او هیچ پیشرفتی در مسیر صلح حاصل نمی‌شود. پ.‌ک.‌ک به غیر از اوجالان کسی را در نظر نمی‌گیرد."

رئیس مشترک سابق ه‌.د.پ،‌ منزوی‌سازی رهبر اوجالان در امرالی را یک روش شکنجه غیرقانونی و غیراخلاقی خواند و گفت تصمیم به انزوا از نظر سیاسی هم اشتباه است و همه شاهد هستیم که اوجالان در هر فرصتی خواهان صلح بوده است.