صلاح‌الدین دمیرتاش: انزوا را لغو کنید و با اوجالان گفتگو کنید

صلاح‌الدین دمیرتاش، ریاست مشترک و اسبق حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با اظهارات اردوغان در خصوص امرالی گفت: شما از کجا از پیام‌های آقای اوجالان که سالیان درازی است در انزوا زندانی شده است را می‌دانید؟

رجب اردوغان دبیرکل آ.ک.پ و ریاست جمهوری ترکیه در ۱۲ ژانویه در سخنانی در گروه حزبی خود در رابطه با صلاح‌الدین دمیرتاش ریاست اسبق حزب دمکراتیک خلق‌ها و رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان گفته بود که آنکه که در ادرنه است باید پاسخگوی کسی باشد که در امرالی است. بعد از ان دمیرتاش، در حساب توئیتری خود به این سخنان پاسخ داده و گفته بود: سیاستمداران باید پاسخگوی خلق، حزبشان، پارلمان، سیستم قضائی مستقل باشند، تو هم دست از نگرانیهایت برای من بردار و به حسابی که باید پس بدهی فکر کن.

این گفته‌ها هیچ معنایی ندارند

صلاح‌الدین دمیرتاش در رابطه با همان موضوع روز گذشته با یوسف اوزدمیر از روزنامه ینی یاشام گفتوگو کرده و اظهار داشت که اردوغان با مقاصد سوء این سخنان را بر زبان آورده است. دمیرتاش در این باره اظهار داشت که زمانیکه به مواضع اردوغان در فرایند دست‌یابی به راه‌حل و اقدامات و فعالیتهای کورد نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که این سخنان نیات و مقاصد بسیار سوئی را داشته است. یکی از مقاصد دیگر این سخنان، ایجاد دو دستگی و آشفتگی در میان کورد است. اما اردوغان اشتباه می‌کند و از این سخنان نتیجه‌ای نمی‌گیرد. از نظر من این سخنان هیج معنایی ندارد، هیچ کس نباید به این گفته‌های وقعی بگذارد. این سخنان را باور نکرده و مهم تلقی نکند. ما رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها از اراده‌ای مصمم برخورداریم. زیرا ما اجازه نمی‌دهیم که اراده ما نادیده گرفته شود. من به همین دلیل ۵ سال است که در زندان هستم.

انزوا را لغو کنید

دمیرتاش در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تحمیل انزوا بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان اظهار داشت که در واقع، مسئله‌ای که درباره سخنان اردوغان پرسیده شود این است که: شما چگونه و از کجا پیماهای آقای اوجالان را که سالیان درازی است در انزوا به سر می‌برد می‌دانید؟ همین الان انزوا را لغو کنید تا ایشان به طور منظم با وکلا و خانواده خود در ارتباط باشند، در آنصورت است که ما با هم می‌توانیم بدانیم کع اوجالان چه می‌گوید. هم اقدامات وی در تشدید انزوا و هم اقدامات وی به عنوان رئیس جمهور و سخن گفتن به نام اوجالان موضعی عادی و بیطرفانه نیست. مشخصا اطلاعی در دست نیست که آیا با اوجالان دیداری صورت می‌گیرد یا خیر، اما مشخصا اطلاع داریم که سالیان درازی است انزوا همچنان ادامه دارد. از انجام این دیدارها، محتوای انها خبری در دست نیست و من هم از شانس اطلاع از انها برخوردار نیستم. به عنوان یک اصل ما از هرگونه اقدام صمیمانه‌ای حمایت می‌کنیم. نباید هیچ کس علیه اقدامات صمیمانه‌ای که انجام شوند، دشمنی کند. چه کسی وجود دارد که نمی‌خواهد که جنگ خاتمه پیدا کند؟ ما بیش از هر کسی می‌خواهیم که خونریزی‌های طولانی خاتمه پیدا کنند. سالان درازی است که هوالان ما هزینه پایان دادن به جنگ و دست‌یابی به صلح را می‌دهند. باید با امرالی دیدار صورت بگیرد. اما تا زمانیکه اوجالان وارد عمل نشود، عناوین و مسائلی وجود دارند که نمی‌توانند حل شوند. همانگونه که پیش از این من و حزب دمکراتیک خلق‌ها هم مشخص کرده بودیم، مسائل دیدارها باید در مجلس مطرح شوند و حزب دمکراتیک خلق‌ها هم مخاطب است. در واقع اوجالان هم این مسئله را پیش از این مشخص کرده است.

محاسبات انتخاباتی

صلاح‌الدین دمیرتاش در ادامه سخنان خود اظهار داشته است که اردوغان با محاسبات انتخاباتی خود این سخنان را بر زبان آورده است و این ارزیابیها را به عمل آورده است. اگر اردوغان می‌خواهد که با امرالی دیداری را انجام دهد، لازم است در ابتدا آنرا بر بنیان سخنانی چالش برانگیز و بی‌ارزش پیش نکشد. این مسئله خطرناک است. در اینجا هدف خاتمه خونریزی نیست. بلکه او از آن به گونه‌ای برای ارزیابی و محاسبات انتخاباتی خود بهره‌برداری می‌کند. همه این مسئله را می‌دانند. بدون شک رهبری حزب دمکراتیک خلق‌ها از این مسئله اطلاع دارد. و مانند دوره‌های قبل از هم اکنون به بعد، ما در اقدامات و پیگیریهای روزانه خودمان به آن می‌پردازیم.