سری ساکیک: اپوزیسیون خوش‌شانس است، کوردها پیش از رسیدن اطلاعات مورد سوءقصد واقع می‌شدند

سری ساکیک سیاستمدار  مطرح کورد در باکور کوردستان اعلام کرد که از زمان تاسیس ترکیه تا کنون ترور سیاسی در ترکیه وجود دارد و نیروهای اپوزیسیون خوش‌ شانس هستند، پیش از این کوردها قبل از رسیدن اطلاعات هدف سوءقصد قرار می‌گرفتند

گفته‌های دبیرکل حزب خلق جمهوری، کمال کلیچداراوغلو در ۶ اکتبر در مرسین که 'نگرانم مبادا ترورهای سیاسی روی دهند' محور توجه رسانه‌های باکور کوردستان و ترکیه قرار گرفته‌اند. بعد از سخنان اخیر رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در هدف نشان دادن احزاب اپوزیسیون، هر دو حزب ایی پارتی و خلق جمهوری اعلام کردند که با ترورهای سیاسی تهدید شده‌اند. حاکمیت این ادعاها را رد کرده و در مقابل هم رئیس تبهکاران سدات پکر که وابسته به حزب حاکم است اعلام نمود که لیست‌های ترور در حال تنظیم هستند.

مسئله ترورهای سیاسی از ابتدای تاسیس دولت ترک به منظور طراحی سیاسی، ارعاب جامعه همیشه به اجرا درآمده‌اند. در سال‌های ۱۹۹۰ این رویه بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار گرفته و سیاستمداران کورد، نمایندگان سازمان‌های مدنی و شهروندان غیر نظامی مورد حمله و سوء قصد قرار گرفتند. خلق کورد در باکور کوردستان هنوز ترورهای سیاسی ۷ ژوئن و ۱ نوامبر را که به نام داعش انجام شد از یاد نبرده است؛ و اردوغان اکنون بار دیگر احزاب اپوزیسیون را مورد هدف قرار داده است. اردوغان اخیرا گفته است: روزهای کنونی روزهای خوبی هستند، باید منتظر باشید که چه بر سرتان خواهد آمد. بعد از این سخنان بود که دنیز پویراز در دفتر حزب دمکراتیک خلقها در ازمیر به قتل رسید، کسانی که خود را پلیس معرفی کرده بودند تلاش کردند تا به زور وارد خانه نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در آدانا، تولای حاتم اوغوللاری شده و عاملان این مسئله هنوز ناشناس باقی مانده‌اند. این دو رویداد، ادعای جنایتهای سیاسی در آینده را هر چه بیشتر تایید می‌کند. 

سری ساکیک سیاستمدار مطرح کورد در باکور کوردستان و ترکیه درباره ترورهای سیاسی و موضع اپوزیسیون با خبرگزاری ما گفتگو کرد.

اطلاعاتی به ما رسیده است که ما مورد هدف قرار می‌گیریم

سری ساکیک با خاطرنشان ساختن ترور سیاسی فعالان اپوزیسیون اظهار داشت: از ابتدای تاسیس دولت ترکیه جنایتهای سیاسی در این کشور ادامه دارند. آنان خوش‌ شانس هستند، زیرا ما در گذشته پیش از رسیدن اطلاعات مورد سوءقصد واقع می‌شدیم و اکنون هم این رویه به قوت خود باقیست. از مصطفی صوفیه گرفته تا اشرف بیتلیسی، بسیاری در جریان سوء قصدهای سیاسی به قتل رسیده‌اند. خصوصا از سال‌های ۱۹۹۰ به بعد ترورهای سیاسی کورد، متوجه سیاستمداران حزب HEP  شده است. نمایندگان مجلس، روسای حزبی مراکز و منطقه‌ها، نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی و بسیاری دیگر به قتل رسیدند. حتی در زمان زمامدارای سیاستمدارانی که ادعا می‌کردند به این جنایتها خاتمه می‌دهند هم، ترورها ادامه پیدا کردند. امروز هم این رویه به همان نحو ادامه دارد.

همکاری مستقیم و غیر مستقیم اپوزیسیون با عاملان جنایات

سری ساکیک حملات صورت گرفته علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها را خاطرنشان ساخته و سکوت اپوزیسیون را بعد از حملات مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: در مقابل افرادی که فعال حزب دمکراتیک خلق‌ها را در دفتر این حزب به قتل رساندند، بخشی از حاکمیت این جنایت را بر عهده گرفت. ما همه اظهارات باخچلی را مشاهده کردیم. بخش بزرگی از اپوزیسیون سکوت کرد، زیرا این اقدام علیه کورد صورت گرفته بود. و این در حالی است که اگر اپوزیسیون دمکرات است، باید در مقابل تمام ترورها و جنایتها سیاسی موضعگیری کند. همچنین ما با برخی از احزاب اپوزیسیون مواجه هستیم که اگر جنایتی علیه کورد روی دهد، سکوت می‌کنند، و حتی در مواردی کورد و حزب دمکراتیک خلق‌ها را هم هدف قرار می‌دهند.

ساکیک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که برای ایجاد کشوری دمکراتیک باید همه تلاش کنند و مسئولیت‌پذیری داشته باشند، وی در ادامه افزود: این ترورها دیروز هم روی می‌دادند و فردا هم ادامه خواهند داشت. ترور سیاسی صرفا یک قتل نیست، بلکه گرفتن حق مشارکت سیاسی از یک حزب است. فعالیت سیاسی را متوقف می‌کنند و حزب را از طریق فشارهای امنیتی وادار به توقف می‌کنند. این مسئله هم در نوع خود سوء قصد سیاسی است. ما همه می‌دانیم که بعد از سال ۲۰۱۶ حزب دمکراتیک خلق‌ها با چه قتل‌عام سیاسی‌ای روبرو شد. اخیرا هم از بازگشت فضای سیاسی سخن می‌گویند. اما قبل از آن تغییر سیستم به شیوه‌ای جسورانه و رادیکالتر نیاز است. پیش از هر چیز لازم است که با گذشته خود مواجه شوند. پیش از هر چیز باید سیستمی شفاف، دمکراتیک و عادلانه و متکثر ایجاد شود. در غیر این صورت بسیاری در میان تاریکی‌های این عدم شفافیت از میان خواهند رفت.

لزوم موضعگیری آزادی طلبانه

ساکیک در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که باید اپوزیسیون با احساسات عادلانه، پیگیری حقوق، دمکراسی و آزادی در صحنه سیاسی مشارکت داشته و در ادامه افزود: متاسفانه ما از اپوزیسیونی سخن می‌گوییم که می‌ترسد با حزب دمکراتیک خلق‌ها همگام شود. علیه کلیچداراوغلو حمله‌ای صورت گرفت. این حمله تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت. یک رئیس مافیا یک رئیس حزب اپوزیسیون را تهدید می‌کند. این مسئله تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد. روزنامه‌نگاران مورد حمله قرار می‌گیرند. هیچ کس در مقابل آن واکنشی انجام نمی‌دهد. اگر آنها برای دمکراسی در ترکیه موضعی می‌گرفتند و واکنشی نشان می‌دادند، خیلی از مسائل تغییر می‌کردند. اگر آنها می‌خواهند که قدرت خود را از طریق گسترش ارعاب و تهدید ادامه دهند، ما به عنوان کورد مدت زمان زیادی است که این ترس را از میان برده‌ایم، ما آن را پشت سر گذاشته‌ایم. اگر در این باره گروه‌های اپوزیسیون دیگر نگرانیی داشته باشند، همینکه مانند یک دمکرات موضع بگیرند کافی است. لازم است که اپوزیسیون در رابطه با این موضوع، واکنشی بسیار جدی از خود نشان بدهد. باید دست از تاکتیک عدالت برای همه، غیر از کورد برداشته شود. زیرا در نهایت خودشان دچار ضرر می‌شوند.

منبع: MA