ترکیه باید حبس ابد مادام العمر را لغو کند

دو هفته تا موعد مقرر کمیته وزاری شورای اروپا برای پاسخگویی آنکارا باقی مانده است. ترکیه در صورت اجرای قوانین اروپایی باید رهبر خلق کورد را سرانجام آزاد کند.

کمیته وزرای شورای اروپا نوامبر پارسال بود که درباره اجرای احکام دادگاه حقوق بشر اروپا در ترکیه تشکیل جلسه داد و از آنکارا خواست تا سپتامبر ۲۰۲۲ به سئوالاتش پاسخ دهد. دو هفته دیگر موعد مقرر فرا می‌رسد و باید دید ترکیه چه پاسخی خواهد داد. ترکیه در صورت اجرای قوانین اروپایی باید رهبر خلق کورد را سرانجام آزاد کند.

دیوان عالی حقوق بشر اروپا که احکامش برای کلیه اعضای شورای اروپا لازم الاجراست، سال ۲۰۱۴ با وضع مقرراتی خواستار لغو حبس ابد مادام العمر شده بود و این قانون شامل حال رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان نیز می‌شود که از ۲۳ سال پیش در اسارت زندان امرالی ترکیه بسر می‌برد. 

همچنین دستکم سه زندانی سیاسی کورد دیگر در ترکیه به حبس ابد مادام العمر محکوم شده‌اند که طبق قانون مصوب دادگاه حقوق بشر اروپا نباید تا آخر عمر خود در زندان بمانند.

کمیته وزرای اروپا در پی جلسه نوامبر ۲۰۲۱ از ترکیه خواست که مقرارت قانونی در این زمینه را رعایت کند و همچنین اقدامات لازم برای مطابقت دادن قوانین فعلی خود با استاندارهای اروپا را انجام دهد.

طبق کنوانسیون‌ اروپایی حقوق بشر، هیچکس نباید مورد شکنجه، مجازات یا رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد، ولی ترکیه به عنوان عضوی از شورای اروپا که نامزد عضویت در اتحادیه اروپا نیز هست، کلیه این قوانین را در زندان‌هایش نقض می‌کند.

در تصمیم دیوان عالی حقوق بشر اروپا با تأکید بر لزوم حفظ حق امید برای زندانیان و آزادی مشروط آنها به ترکیه پیشنهاد شد که حبس ابد مادام العمر را لغو کند و امکان آزادی محکومین به ابد را پس از سال‌های طولانی زندان فراهم آورد. طبق این قانون، رهبر اوجالان که از ۱۹۹۹ تاکنون در سلول انفرادی زندان جزیره امرالی بسر می‌برد حداکثر سال ۲۰۲۴ پس از دوره انتظار ۲۵ ساله می‌باید آزاد شود. این قانون به این معنی بوده که هر محکوم فارغ از هویتش باید امیدوار باشد که یک روز بتواند از زندان بیرون برود.

ترکیه در حالی باید در ماه آینده میلادی به کمیته وزرای اروپا در مورد تطابق قوانینش با استاندارهای اروپایی پاسخ دهد که بیش از یک و نیم سال است مانع هرگونه تماسی با رهبر اوجالان شده و با قرنطینه طولانی‌مدت، شکنجه روانی را در عالی‌ترین سطح در امرالی به اجرا گذاشته است.