انعکاسی از مراسم آخرین پنج‌شنبه سال در روژهلات کوردستان و ایران

هم‌زمان با آخرین پنج‌شنبه سال " پنج‌شنبه دادخواهی"، گروهی از شهروندان با حضور بر مزار جان‌باختگان "انقلاب ژن، ژیان، ئازادی"، یاد آن‌ها را گرامی داشتند. این در حالی است که در برخی شهرها در یادبود جان‌باختگان معترض تجمع‌هایی بر مزارشان شکل گرفت.

خانواده‌های دادخواه جان‌باختگان "انقلاب سراسری ژن، ژیان، ئازادی" و برخی شهروندان معترض ۲۵ اسفند در آخرین پنج‌شنبه سال، بر مزار جان‌باختگان حاضر شدند و با گلباران کردن آن‌ها، یادشان را گرامی داشتند. بر اساس گزارش‌ها در آرامستان‌های برخی از شهرها مانند سنه، تبریز، بهشت زهرای تهران و بهشت سکینه کرج و بوکان‌ جوی امنیتی حاکم شد.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های مجازی نشان می‌دهند که شهروندان در سقز، سنه، دیواندره، اصفهان، سمیرم، شاهین‌شهر، کرماشان، رشت، انزلی، اهواز، ایذه، تبریز، اراک، شیراز، تهران، اشتهارد، جونقان و کامیاران و ... در آخرین پنج‌شنبه سال بر مزار جان‌باختگان خیزش انقلابی رفتند.

شاهین‌شهر: پنجشنبه آخر سال بر مزار محمدحسن ترکمان، دانشجوی شاهین‌شهری جان‌باخته در بابل برگزار شد.

خانواده محمدمهدی کرمی، جوان معترض اعدام شده در آخرین پنجشنبه سال  ۱۴۰۱ بر مزار تعدادی از جان‌باختگان اعتراضات همچون سپهر اعظمی، محمد حسینی، نیما نوری و مهدی حضرتی حاضر شدند و یاد آنها را گرامی داشتند و سپس بر مزار فرزند خود حضور یافتند.

تبریز: در تبریز، خانواده آیلار حقی بر مزار این دانشجوی پزشکی ۲۳ ساله حاضر شدند. آیلار حقی روز ۲۵ آبان در تبریز جان‌باخت.

شهریار: در شهریار، خانواده و مردم بر مزار عرفان خزایی حضور یافتند و اهدای گل به این جان‌باخته اعتراضات پاکدشت در شهریار برگزار شد.

ایذه: در ایذه شماری از اهالی این شهر و خانواده میلاد سعیدیان‌جو بر سر مزار جان‌باختگان اعتراضات در ایذه رفتند. وی ‌روز ۲۵ آبان، همراه با چند شهروند دیگر ایذه از جمله کیان پیرفلک و علی مولایی، بر اثر اصابت گلوله جان‌باخت.

فولادشهر: در فولادشهر هم خانواده مهسا موگویی و عده‌ای از مردم این شهر بر مزار این جان‌باخته در اعتراضات اخیر حاضر شدند. خانم موگویی روز ۳۱ شهریور بر اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای جان‌باخت.

تصاویری در آخرین پنجشنبه سال از حضور مردم به همراه خانواده جان‌باختگان بر سر مزار جواد موسوی، محمدرسول مومنی‌زاده، عباس شفیعی، حامد سلحشور منتشر شده است.

رشت: سردادن شعار "قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان" بر مزار محمدرسول مومنی‌زاده، از معترضان جان‌باخته‌ی شهر رشت بود.

اصفهان: حضور بر مزار سید جواد موسوی از جان‌باختگان اعتراضات اصفهان در جریان اعتراضات "انقلاب ژینا" در اواخر آبان ماه با شلیک مستقیم سلاح جنگی نیروهای امنیتی جان‌باخت.

محمدرسول مومنی‌زاده در اعتراضات ۳۰ شهریور در پی جراحات ناشی از گلوله‌‌های ساچمه‌ای در بیمارستان جان‌باخت.

به گفته برادر عباس شفیعی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر،  او «در روز ۱۲ آبان، بر اثر شلیک از فاصله نزدیک با گلوله ساچمه‌ای» مجروح شد و سرانجام بعد از عمل پیوند رگ در ۱۴ آبان جان‌باخت.

به گفته خانواده حامد سلحشور، او شامگاه ۶ آذر در راه برگشت از اصفهان به ایذه توسط پلیس بازداشت و با «ضرب و شتم» به زندان اهواز منتقل شده بود. نزدیکان این جوان ۲۲ ساله اعلام کرده‌اند او در بازداشت و زیر شکنجه جان‌باخته است.

آرمان عمادی ۲۴ آبان‌ماه در جریان اعتراضات "ژن، ژیان، ئازادی" در مرودشت با شلیک مستقیم ماموران حکومتی مجروح شد و دو روز بعد در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت.

ویدیویی از سبزه و گل بر مزار حمیدرضا روحی، جوانی که در اعتراضات جان‌باخت، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

بر سنگ مزار او کاغذی چسبانده شده که روی آن نوشته: «خانواده حمیدرضای عزیز، هیچ‌چیز برای ما عادی نشده. ما تا آخرش همراهتان هستیم و راه آزادی را ادامه می‌دهیم. زن، زندگی، آزادی.»

خرم‌آباد: هم‌زمان با آخرین پنج‌شنبه سال، گروه گسترده‌ای از مردم بر مزار نیکا شاکرمی در خرم‌آباد گرد آمدند.

نیکا شاکرمی نوجوان ۱۶ ساله در جریان اعتراضات سراسری مردم ایران در تاریخ ۲۹ شهریور ناپدید شد وهفتم مهرماه پیکر بی‌جانش که بر اثر شکنجه و ضربات متعدد درهم شکسته بود به خانواده او تحویل داده شد.

سمیرم: ویدیویی از گل‌کاری مادر علی عباسی در آستانه نوروز بر خاک پسرش منتشر شده است. علی عباسی، جوان معترض ۲۵ آبان با گلوله ماموران جان‌باخت و ۲۷ آبان در سمیرم به خاک سپرده شد.

همچنین در پنجشنبه آخر سال؛

آمل: بر مزار عرفان رضایی از جانباختگان اعتراضات آمل مردم گرد هم آمدند و مزار این جان‌باخته را گلباران کردند.

سیرجان: مراسم چهلم مریم آروین،‌ وکیلی که در کرمان حدود دو ماه پس از بازداشتش توسط نیروهای امنیتی، جان باخت، در سیرجان برگزار شد و یکی از بستگانش در سخنانی در این مراسم گفت که این وکیل «تا آخرین روز زندگی‌اش برای برابری و احقاق حق گام برداشت.»

تهران: گرامیداشت یاد محسن شکاری با حضور آزادیخواهان بر مزار این جانباخته راه آزادی برگزار شد.

قزوین: خانواده جواد حیدری و گروهی از مردم در آخرین پنجشنبه سال بر سر مزارش در قزوین حضور یافتند.

جواد حیدری از اولین جان‌باختگان اعتراضات گسترده در ایران بود. او ۳۱ شهریور در نزدیکی پارک ملت قزوین، خیابان حکم‌آباد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد از چند ساعت به دلیل شدت جراحات و عدم رسیدگی پزشکی جان باخت.

در آستانه فرا رسیدن سال نو و عید نوروز و در آخرین پنجشنبه سال، خانواده و شهروندان مزار غزاله چلابی، زن جوان و معترض جان‌باخته در اعتراضات را گلباران کردند.

اراک: شهروندان در اراک روز ۲۵ اسفندماه در آخرین پنجشنبه سال بر سر مزار مهرشاد شهیدی و سینا ملایری، معترضان ‌جان‌باخته در خیزش انقلابی حاضر شدند.

شیراز: خانواده و نزدیکان امید مویدی، جوان معترض جان‌باخته در خیزش انقلابی، روز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه بر مزارش در شیراز حاضر شدند و یادش را گرامی داشتند.

در آستانه فرا رسیدن سال نو و عید نوروز و در آخرین پنجشنبه سال، خانواده و شهروندان مزار محمد حسینی، جوان معترض اعدام‌شده از سوی دولت ایران را گلباران کردند.

در آخرین پنجشنبه سال مادر سپهر اعظمی، از جان‌باختگان در مراسم چهلم حدیث نجفی، در بهشت علی اشتهارد بر سر مزار پسرش حاضر شده و برای او مویه می‌کند.

مرودشت: دوستان و خانواده آرمان عمادی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در مرودشت در آخرین پنجشنبه سال بر مزارش جمع شده و یادش را گرامی داشتند. ماموران امنیتی پس از برگزار شدن مراسم در آخرین پنجشنبه سال به اعضای خانواده او حمله کرده و آنها را ضرب و جرح کرده‌اند.

کامیاران: گروهی از اهالی کامیاران در روز پنجشنبه آخر سال بر سر مزار فواد محمدی یکی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر حاضر شدند و با تصاویری از جان‌باختگان، یاد آن‌ها را گرامی داشتند.

فواد محمدی ۲۵ آبان در جریان اعتراضات در کامیاران به ضرب گلوله  جان‌باخت و پیکرش در روستای ماویان دفن شد.

احمد محمدی، برادر فواد محمدی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری، بر سر مزار او در آخرین پنجشنبه سال ، گفت: «از حالا به بعد با خاطراتت شادیم و از آنها لذت می‌بریم و افتخار می‌کنیم. آن‌طور که خودت خواستی زندگی کردی، آنطور که خودت خواستی رفتی. یادت گرامی.»

کرمانشاه: در تصاویر منتشر شده در رسانه‌های مجازی اهالی کرماشان با گذاشتن سفره هفت سین بر مزار سینا نادری، برای او سوگواری کردند.

سینا نادری ۲۰ مهر در اعتراضات محله دره درێژ کرماشان با شلیک نیروهای امنیتی جان باخت.

همچنین یاد مینو مجیدی گرامی داشته شد که در یکی از اعتراضات مسالمت‌آمیز در کرماشان با اصابت ده‌ها ساچمه که نیروهای دولت ایران شلیک کرده بودند، جان‌باخت.

خانواده و دوستان آرمین صیادی، معترض ۱۸ ساله که در اعتراضات کرماشان، جان‌باخته بود بر سر مزار او رفته‌اند و یاد و خاطر وی را گرامی داشتند.

ایلام: اهالی آبدانان ایلام روز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه بر سر مزار محسن قیصری، جوان معترض به قتل رسیده در اعتراضات رفته‌اند. همچنین حضور سونیا شریفی نوجوان زندانی اعتراضات اخیر و عده‌ای دیگر از فعالین مدنی اهل آبدانان برای همدلی کنار خانواده قیصری بودند.

سنه: ویدیویی در آخرین پنجشنبه سال از حضور اهالی سنه به همراه خانواده هومن عبداللهی که در اعتراضات سنه به قتل رسیده بود منتشر شده است.

پدر جاوید نام هومن عبداللهی خطاب به خامنه‌ای: «این را بدانید، حکومت شما رفتنی است هیچ نظامی در طول تاریخ ابدی نبوده شما به ایستگاه آخر رسیده‌اید، ما مردم شما را محاکمه خواهیم کرد!»

مادر هومن در این مراسم، خطاب به حاضران که شعار «ژن، ژیان، ئازادی» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دهند، می‌گوید که «خون شهید سیلابی خواهد شد که دشمنش را با خود می‌برد.»

هومن عبداللهی، ۲۱ ساله، ۱۶ آذر در اعتراضات محله حسن آباد سنه هدف گلوله ماموران حکومت قرار گرفت و به قتل رسید.

بر اساس گزارش‌ها پس از آنکه پیکر او در بیمارستان کوثر سنه با تاخیر به خانواده‌اش تحویل داده شد، ماموران در راه آرامستان دوباره پیکر او را ربودند. اما در نهایت پیکر هومن عبداللهی در نیمه شب به خاک سپرده شد.

بنا به تصاویر منتشر شده حضور نیروهای امنیتی در آرامستان بهشت محمدی سنه همزمان با پنجشنبه آخر سال و حضور خانواده‌ها و گروه‌هایی از شهروندان بر مزار جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران را نشان می‌دهد.

آزادیخواهان در مراسم آخرین پنجشنبه سال بر مزار شهید هومن عبداللهی، یکصدا فریاد می‌زدند؛

"مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی"

"کاک هومن قهرمان است، شهید کوردستان است"

همچنین مردم و خانوادە یحیی رحیمی در سنه بر مزار یحیی رحیمی، از کشته‌شدگان اعتراضات در سنه گرد آمدند.

یحیی رحیمی، ۳۱ ساله، روز ۱۶ مهر در جریان اعتراضات در سنه بر اثر اصابت گلوله به قتل رسید.

حاضران در این تجمع شعارهای "شەهید نامرێ"، "خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک" و "ژن، ژیان، ئازادی" سر دادند.

همچنین امروز مراسمی برای داریوش علیزاده و امید حسنی با حضور خانواده و شهروندان بر مزار آنان در سنه برگزار شد.

سقز: جمعی از مردم معترض در سقز، به مناسبت آخرین پنجشنبه سال بر مزار ژینا امینی با سر دادن شعارهایی دست به تجمع اعتراضی زدند.

ژینا امینی، جوان بیست و دو ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود، در تاریخ بیست و دوم شهریور ماه ۱۴۰۱، در ایستگاه مترو حقانی تهران توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شد. ساعاتی بعد پیکر نیمه جان وی از بازداشتگاه به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد و نهایتا در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه، در این بیمارستان جانباخت.

دیواندره: در آخرین پنجشنبه سال دوستان و بستگان و خانواده حبیب‌الله فتحی، از جان‌باختگان اعتراضات، در دیواندره بر سر مزارش گرد هم آمده و با گلباران کردن مزارش یاد او را گرامی داشتند.

گردهمایی بر مزار زنده یاد "فواد قدیمی"، از جان‌باختگان انقلاب سراسری برگزار شد و در این مراسم، «کاوان»، فرزند آن زنده یاد، شعار می‌دهد «پدرم قهرمان است»، مردم نیز در جواب می‌گفتند: «شهید کوردستان است». زنده یاد "فواد قدیمی"، ۴۰ ساله، در روز ۲۸ شهریور در جریان خیزش مردم «دیواندره» هدف شلیک نیروهای جمهوری اسلامی قرار گرفت و در ۳۰ شهریور در بیمارستان جان‌باخت.

مهاباد: گرامیداشت یاد جان‌باختگان قیام در مهاباد و پیام همبستگی با خانواده‌ی جان‌باختگان و تمام ملت‌های تحت ستم در ایران بر مزار سمکو مولودی از جان‌باختگان اعتراضات مهاباد در پنجشنبه آخر سال برگزار شد.

پیام مردم مهاباد بر سر مزار شهدای قیام:

«ژن، ژیان، آزادی، حکومت شورایی»

«کوردستان، کوردستان/ گورستانی فاشیستان»

«نه سلطنت، نه رهبری/ دموکراسی، برابری»

بدلیل جان‌باختن شیرزاد احمدی‌نژاد زندانی سیاسی کورد، در زیر شکنجه، وضعیت امنیتی در این شهر حاکم بود و مراسم ختم وی نیز در شرایط بسیار امنیتی برگزار شد. همچنین به مردم و خانواده‌های جان‌باختگان انقلاب، اجازه‌ی حضور بر مزار آنان داده نشد، اما در شهر مهاباد مردم به جای آنان نیز شعارهایی نظیر:

«بۆکان شەهیدی داوە هەرچی جاشە ترساوە»

«کاک شێرزاد قارەمانە شەهیدی کوردستانە»

«بۆکان بە تەنیا نییە مهاباد پشتیوانیە» سردادند.