ایران جهنم معلولین است

وضعیت سخت زندگی افراد دارای ناتوانی‌های جسمانی در ایران در حالسیت که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ حمایتی نسبت به سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است

امروز سوم دسامبر از طرف سازمان ملل متحد، "روز جهانی افراد دارای معلولیت" نام‌گذاری شده است. ایران یکی بدترین کشورها برای زندگی شهروندانی است که دچار ناتوانی‌ جسمانی هستند. 

در حالی که در کشورهای نسبتا توسعه‌یافته دنیا تدابیری برای زندگی افراد دچار ناتوانی‌های جسمانی اندیشیده شده، در ایران نه فکری به حال تناسب کوچه و خیابان و اماکن مسکونی و اداری و آموزشی برای آنها شده و نه کمک هزینه کافی برای زندگی‌شان از سوی دولت پرداخت می‌شود. 

پویا جامه‌کوهی، نوجوان ۱۵ ساله ساکن اورمیه که معلول نخاعی مادرزادی است می گوید مستمری اندکی که از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود جوابگوی نیازهای آنها نیست.

وضعیت سخت زندگی افراد دارای ناتوانی‌های جسمانی در حالسیت که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ حمایتی نسبت به سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده و دولت ابراهیم رئیسی بجای آن به دنبال اجرای "قانون جوانی جمعیت" رفته که احتمال افزایش جمعیت افراد دارای معلولیت را بالا می برد.

پویا جامه‌کوهی می گوید اگر بودجه سازمان بهزیستی کم شود، مشکلات آنها دو چندان خواهد شد. این سازمان در حال حاضر ماهانه ٣٥٠ هزار تومان مستمری به معلوین تحت پوشش خود کمک می‌کند در حالی که به گفتەی پویا جامه‌کوهی، هزینه‌های ماهانه او نزدیک به سه میلیون تومان است. یعنی چیزی حدود ١٠ برابر آنچه بهزیستی به او پرداخت می‌کند.

"کمین معلولان" در واکنش به کاهش بودجه قانون حمایت از معلولان در فراخوانی خواسته که معترضان در روز سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه در تهران یا در برابر دفاتر نمایندگان مجلس در شهرستان‌ها دست به تجمع اعتراضی بزنند.