نگاهی به رویدادها و حوادث سال ٢٠٢١ در ایران و روژهلات کوردستان

در پانورامای سال ۲۰۲۱ نگاهی داریم به رویدادها و حوادث سال گذشته در ایران و روژهلات کوردستان داریم.

خاموشی‌ها و قطع برق در شهرهای ایران و روژهلات کوردستان از اواسط ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز شد که به گسترده‌ترین خاموشی‌‌های تاریخ ایران مشهور شد.

قطع شدن برق و مشکلات وابسته به آن به دستگاه‌های استخراج رمز ارز که از سوی مقامات رژیم ایران در پی تحریم‌های شدید جامعه جهانی مورد استفاده قرار گرفت، نسبت داده شد.

در روز ۸ ژانویه علی خامنه‌ای واردات واکسن کووید-۱۹ را از فرانسه، انگلستان و آمریکا ممنوع کرد که به دنبال آن موج عظیمی از واکنش‌ها و انتقادهای فعالین حقوق بشر و همچنین مردم ایران را بهمراه داشت.

روز ۲۲ فوریه در پی کشته و مجروح شدن شماری سوخت‌بر بلوچ در منطقه مرزی سراوان بر اثر تیراندازی ماموران سپاه پاسداران، مردم سراوان شامل خانوادەهای کشتەشدگان در قیامی عمومی ساختمان فرمانداری را اشغال کردە و برخی از وسایل فرمانداری را به آتش کشیدند.

اینترنت، شبکه موبایل، خطوط ثابت و تلفن همراه، در بیشتر شهرهای بلوچستان در پی اعتراضات قطع یا دچار اختلال شد.

این اعتراضات به شهرهای دیگری همچون ایران‌شهر، قلعه بید، شورو، زاهدان، سرجنگل، خاش و میرجاوه گسترش پیدا کرد.

جامعەی زنان آزاد روژهلات کوردستان کژار همراه با جمعیت انقلابی زنان افغانستان (راوا) و شماری از فعالین زن و نمایندگان سازەهای زنان در روز یکم ماه مارس بە مناسبت روز جهانی زن بیانیەایی مشترک صادر کردند.

در این بیانیە آمده بود کە در آستانەی هشتم مارس تلاش دارند تا بە همین مناسبت بە کار و فعالیت مشترک و لزوم انجام آن در شرایط کنونی تأکید کردە و اعلام نمایند کە یکی شدن ارادەی زنان در نیل بە سیستمی انسانی و برابر کە جایگزین سیستم مردسالار باشد، عامل مهمی است.

بمناسبت روز جهانی هشت مارس، روز جهانی زن، زنان در روژهلات کوردستان طی مراسم‌های مختلف این روز را جشن گرفتند.

در همین راستا گریلاهای ه.پ.ژ در مراسمی در کوهستان‌های آزاد کوردستان با شرکت روسای مشترک کودار و اعضای کوردیناسیون کژار و فرمانده‌ی ه.پ.ژ و ی.ژ.ج.ر روز جهانی هشتم مارس را جشن گرفتند.

روز ۲۸ ماه سه، پژاک مشخصات دو گریلا به نام‌های مهدی رضایی با کد سازمانی زاگرس مانی و آکو فتحی با کد سازمانی شوگر چیا که روز ۴ فوریی سال ۲۰۲۱ در منطقه‌ی شلیر شهرستان پنجوین واقع در جنوب کوردستان در هنگام انجام وظایف سازمانیشان در نتیجه‌ی توطئه‌ی جاش‌های رژیم ایران به شهادت رسیدند را برای افکار عمومی اعلام کرد.

در همین رابطه میهن‌دوستان روژهلات کوردستان که در باشور کوردستان ساکن هستند، در مراسمی یاد و خاطره‌ی شهید شوگر چیا و زاگرس مانی را گرامی داشته و بر ادامه‌ی راه شهیدان تاکید کردند.

همچنین در سال جدید ۲۷۲۱ کوردی و نوروز، که عیدی ملی برای خلق کورد بوده و از جایگاه مهمی برخوردار است، همچون سال‌های گذشته خلق کورد طی مراسم‌های گوناگون این روز را جشن گرفتند.

با آغاز نوروز گریلاهای یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان ی.ر.ک در کوهستان‌های آزاد روژهلات کوردستان طی مراسم‌های جداگانه سال نو کوردی را جشن گرفتند.

روز سی‌ام آوریل و یکم ماه مه با وجود فشارها و سرکوب‌های رژیم ایران علیه فعالین کارگری برای عدم برگزاری مراسم‌ها بمناسبت روز جهانی کارگر، اما فعالان کارگری در روژهلات کوردستان این روز را گرامی داشتند.

شهروندان میهن دوست و آزادیخواه در مناطق ایلام، کرماشان، سنه و اورمیه، چهارم آوریل سالروز تاسیس حزب حیات آزاد کوردستان پژاک و زادروز رهبر عبدالله اوجالان را جشن گرفتند. در همین راستا پژاک و کودار طی دو بیانیه‌ی جداگانه این روز را تبریک گفته و اعلام کردند که تاسیس پژاک نتیجه‌ی مبارزات خلق کورد در روژهلات کوردستان برای رسیدن به جامعه‌ای آزاد بود.

از سویی دیگر گریلاهای ی.ر.ک هم در کوه‌های آزاد کوردستان سالروز بنیانگذاری حزب حیات آزاد کوردستان و زادروز رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را طی مراسم‌هایی جشن گرفتند.

روز ۱۸ آوریل در منطقه‌ی دیواندره رژیم ایران با هلی کوپتر عملیات انجام دادند و در روز ۲۱ آوریل شماری از جیره خوران رژیم در روستای آکجه واقع در مریوان علیه نیروهای گریلا کمین می‌کنند که به درگیری میان نیروهای گریلا و نظامیان رژیم انجامید. در نتیجه‌ای این درگیری سه جاش رژیم اشغالگر ایران که در به شهادت رساندن شماری از آزادیخواهان دست داشتند به هلاکت رسیدند.

روز ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۱ در نتیجه‌ی حملات هوایی رژیم اشغالگر ترکیه به متینا در مناطق حفاظتی میدیا، فرمانده‌ی گریلا محمد حسین شهبازی با کد سازمانی عگید روژهلات اهل استان ایلام به شهادت رسید. پس از انتشار خبر شهادت عگید روژهلات، جوانان میهن‌دوست در ارتفاعات ایلام با بر افراشتن پرچم‌های جنبش آزادیخواهی کوردستان، عهد و پیمانشان را با آرمان‌های آزادیخواهای شهید محمد حسین شهبازی و تمام شهدای آزادی کوردستان تکرار کرند.

روز ۲۵ آوریل فایل صوتی محرمانه‌ای از اظهارات جنجالی محمد جواد ظریف در مورد اوضاع سیاسی ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که سر صدای زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران ایجاد کرد.

روز ۱۷ ماه می مصادف با ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰، ۲۳۱ کنشگر مدنی و سیاسی از ۵۰ شهر و ۲۵ استان ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران با نمایشی خواندن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خواستار تحریم آن شدند.

در همین راستا جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار)، حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) و جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) در بیانیه‌های جداگانه‌ای انتخابات ریاست جمهوری ایران را انتخاباتی نمایشی خواندند و از همین از خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان خواستند که این انتخابات را تحریم کنند.

روز ۲۸ اردیبهشت ۱۳ همین دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد که با پایین‌ترین میزان مشارکت مردم در تاریخ انتخابات‌های ریاست جمهوری ایران مواجه بود.

روز ۱۷ ماه مه جوانی اهل شهر بوکان به نام بهزاد محمدی در مقابل دفتر سازمان ملل در شهر هولیر باشور کوردستان در حالی که روزنامه‌نگاران نظاره‌گر بودند به دلیل عدم رسیدگی به پرونده‌‌ پناهندگی دست به خودسوزی زد. بهزاد محمدی بعد از گذشت ۶ روز از این واقعه در روز ۲۳ می به دلیل شدت جراحات ناشی از خودسوزی جانش را از دست داد.

روز ۲۳ می شماری از اسلامگرایان افراطی در شهرهای سنه، سقز، مریوان و مناطق دیگر روژهلات کوردستان به شهروندان حمله کردند و موجب زخمی شدن چند شهروند شدند. این حملات از افراطیون اسلامی در حالی بود که نهادهای امنیتی رژیم هیچگونه واکنشی به این ریدادها ندادند. به دنبال این افراطی‌گری‌ها، مجلس حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در بیانیه‌ای اینگونه حملات را طرح‌ها و نقشه‌هایی از سوی رژیم ایران خواند که در راستای اهداف این رژیم فاشیستی صورت گرفته است. پژاک خاطرنشان کرد که خلق کورد در روژهلات کوردستان هموار در مقابل افراطی‌گری‌های گروهای تبهکاری همچون داعش، از خود مقاومت نشان داده‌اند.

روز هجدهم خرداد، زنی اهل شهرستان سقز به نام گلاله شیخی بوسیله‌ی نامزدش به قتل رسید که به دنبال آن توسط شهروندان این شهر ضمن محکوم کردن این واقعه، به خاک سپرده شد. قتل زنان به یکی از رخدادهای دردناک سال ۲۰۲۱ مبدل شد که در پی آن شهروندان و فعالان حقوق زن در روژهلات کوردستان، قتل این زن را بشدت محکوم کردند.

رژیم ضد بشر ایران در روز ۲۰ دی ماه موج بازداشت فعالان و دانشجویان کورد را آغاز کرد که در مدت کمتر از یک ماه ۱۰۳ شهروند را بازداشت کردند. به دنبال این دستگیری‌ها کمیته‌های پژاک و کژار در کشورهای اروپایی با برگزاری تجمعات اعتراضی اقدامات ضد بشری رژیم ایران را محکوم کردند.

روز پانزدهم ژوئن در نزدیکی روستای سورتو در مناطق شاهو، مابین گریلاهای راه آزادی و نظامیان رژیم اشغالگر ایران جنگ و درگیری رخ داد که در نتیجه‌ی این درگیری سه گریلا به نام‌های شاهو سلطانیان، جعفر صالحیان و مهدی نور محمدی به دنبال مقاومتی قهرمانانه در مقابل اشغالگران به کاروان شهدای راه آزادی پیوستند. در همین راستا شهروندان کورد در مناطق مختلف طی مراسم‌های یاد و خاطره‌ی این شهیدان راه آزادی را گرامی داشتند.

روز ۲۰ ژوئن مصادف با ۳۰ خرداد، یکی از مبازران و آزادیخواهان خلق کورد به نام فرهاد شعبانی عضو کمیته‌ی مرکزی کومله بر اثر بیماری دیده از جهان فرو بست. مجلس پژاک به همین مناسبت در بیانیه‌ای مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده و آشنایان فرهاد شعبانی اعلام نمود.

روز ۱۴ جولای شهروندی اهل شهر سنه در روژهلات کوردستان، به نام ریبین رحیمی در شهرک صنعتی شهر عربت واقع در استان سلیمانیه، از سوی افرادی ناشناس به شهادت رسید. جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان کودار با انتشار بیانیه‌ای شهادت این مهین دوست کورد را محکوم و اعلام کرد که رژیم ایران تلاش می‌کند که با ترور مانع از مبارزات آزادیخواهانه‌ی خلق کورد شود.

روز پانزده جولای شهروندان در احواز به نشانه‌ی اعتراض به بی‌آبی و بی برقی و سیاست تبعیض در ایران دست به تجمعات اعتراضی گسترده زدند که کمتر از ۲۴ ساعت به اکثر مناطق و شهرهای مختلف اهواز رسید و مدت چند روز به طول انجامید.

در همین رابطه جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) و حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) با انتشار بیانیه‌هایی ضمن حمایت از مطالبات برحق خلق احواز، از تمام خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان خواست که از این اعتراضات پشتیبانی کنند. به دنبال بیانیه‌ی کودار و پژاک در مورد اعتراضات خلق احواز، شمار زیادی از شهروندان اهل روژهلات کوردستان، علی الخصوص در شهر کرماشان در حمایت از خلق احواز دست به تجمعات اعتراضی زدند. همزمان فعالان فرهنگی و معلمان شهر کرماشان با برگزاری تجمعاتی، حمایت خود را از اعتراضات به حق خلق‌های ایران اعلام کردند.به همین منظور، کمیته‌های پژاک و کژار با هدف پشتیبانی از خلق احواز، در کشورهای اروپایی تجمعات اعتراضی برگزار و جنایات رژیم ایران را محکوم کردند.

روز ۷ آگوست، موسی باباخانی عضو کمیته‌ی مرکزی حزب دمکرات کوردستان ح.د.ک در هتل "گول سلیمانی" در شهر هولیر در جنوب کوردستان از سوی افراد ناشناس ترور شد.

روز ۱۹ آگوست سال ۲۰۲۱ یکی از فرماندهان ی.پ.گ به نام صلاح‌الدین شهابی با کد سازمانی «رِناس روژ» در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی رژیم اشغالگر ترکیه در قامشلو به شهادت رسید. به دنبال شهادت این فرمانده‌ی ی.پ.گ، طی مراسم‌هایی در روژهلات، باشور و روژآوای کوردستان و همچنین در کشورهای اروپایی یاد و خاطره‌ی صلاح‌الدین شهابی گرامی داشته شد. همزمان حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در بیانیه‌ای بمناسبت شهادت فرمانده رِناس روژ اعلام کرد که این فرمانده اهل سقز با فدایی‌گری و مبارزاتش به عگید زمانه مبدل شد.

روز ۲۲ ماه آگوست یک گروه هکری به نام عدالت علی با انتشار تصاویری از دوربین‌های امنیتی زندان اوین، از این زندان به عنوان لکه ننگی برای ابراهیم رئیسی نام برد و افزود که در حمایت از اعتراضات و با خواست آزادی زندانیان سیاسی، دوربین‌های امنیتی زندان اوین را هک کرده است. انتشار تصاویری از دوربین‌های زندان اوین واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همچنین میان فعالان حقوق بشری بهمراه داشت.

روز پانزدهم سپتامبر، در چهارچوب جنگ ویژه رژیم اشغالگر ایران، فرمانده‌ی نیروی انتظامیم رژیم ایران حسین اشتری به اورمیه سفر کرد، که یک روز بعد از آن رژیم اشغالگر ایران حملات توپخانه‌ای و هوایی خود را به پایگاه‌های احزاب روژهلات کوردستان که در جنوب کوردستان مستقر هستند آغاز کرد. به دنبال این حملات اشغالگرانه، وزیر اطلاعات و چند مسئول نظامی رژیم چندین بار برای تداوم سیاست‌های جنگ طلبانه‌ی خود علیه خلق کورد، به مناطق مختلف روژهلات کوردستان سفر کرند. در همین راستا کمیته‌های پژاک و کژار به منظور محکوم کردن حملات اشغالگرانه‌ی رژیم ایران به باشور کوردستان و احزاب روژهلات کوردستان، در چندین کشور اروپایی بر مقابل سفارت‌های رژیم تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به دنبال افشای تعرض و خشونت علیه زنان در سردشت از سوی چند فعال حقوق زنان، روز ۲۶ سپتامبر، شهروندان و فعالان حقوق زنان در سردشت تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار مجازات عاملین چنین جنایت‌هایی شدند.

ماموران امنیتی بامداد روز ۲۵ نوامبر  چادرهای کشاورزان متحصن در بستر زاینده‌رود را آتش زده و آنان را وادار به پایان تحصن خود کردند.

روز ۲۶ نوامبر نیروهای سرکوب‌گر رژیم به تحصن شهروندان معترض به بی آبی و خشکی زاینده رود در اصفهان حمله‌ور شده و به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک کردند. معترضان در تجمعات اعتراضیشان شعارهایی از جمله "هم‌وطن به پا خیز، ایران فلسطین شده"، "زاینده‌رودِ جاری، حق هر اصفهانی" و "اصفهان، شهرکرد، اتحاد اتحاد" و "مرگ بر دیکتاتور" سر می‌دادند.

در ادامه رویداد‌های مهم در سال گذشته، با انتشار خبرهایی از اوضاع نامناسب امرالی، کودار و پژاک از آزادیخواهان در روژهلات کوردستان خواستند که با روحیه‌ی سوم اسفند سال ۱۳۷۷ حمایت خود را از رهبر آپو اعلام کنند.

در سال ۲۰۲۱ به دلیل پاندمی کرونا و بی‌کفایتی نهاد‌های مسئول در کنترل این ویروس، ده‌ها هزار دانش آموز به دلیل فقر و نبود امکانات کافی برای ادامه تحصیل مجبور به ترک تحصیل شدند.

به دلیل سیاست‌های مخرب رژیم ایران، استان‌های کرماشان، ایلام، سنه، اورمیه و لرستان از نظر بیکاری، فقر و فلاکت و نرخ تورم بالاترین رتبه‌ها را داشتند. در همین رابطه کودار اعلام کرد که خلقمان در روژهلات کوردستان بخاطر ظلم رژیم ایران با فقر، بیکاری، بی‌آبی، نسل‌کشی فرهنگی، شکنجه و اعدام روبرو هستند و این رژیم با سیاست‌های ظلمانه و فاشیستانه در حال نابودی جوامع روژهلات کوردستان است.

در سال ۲۰۲۱ رژیم ایران از طریق گروه‌های وابسته‌اش، اقداماتی را در جهت بدنام کردن گریلاهای راه آزادی کوردستان انجام داد، که به دنبال آن فرمانده‌ی ی.ر.ک در همین رابطه و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه‌های وابسته به رژیم درصدد بدنام کردن گریلا از طریق گرفتن پول از شهروندان هستند. ی.ر.ک ضمن محکوم کردن این اقدام رژیم، خاطرنشان کرد که این گروه‌ها هیچ ارتباطی با گریلاهای راه آزادی ندارند.

طی سال گذشته میلادی مادران صلح در مراسم‌های سالروز همه‌ی شهیدان راه آزادی در روژهلات کوردستان حضور داشتند ضمن تسلیت به خانواده‌ی شهیدان، با شعارهای «شهید نامرن» و «زنده‌باد رهبر آپو» یاد و خاطره‌ی شهیدان راه آزادی کوردستان را گرامی داشتند.

در سال ۲۰۲۱ به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های ناکارآمد رژیم ایران، حداقل سه هزار کارگر در مناطق مختلف ایران و روژهلات کوردستان بیکار شده و ده‌ها کارگر به دلیل نبود امکانات ایمنی محیط کار کشته و یا زخمی شدند.

همچنین در سال گذشته دانش آموزان قربانی سیاست‌های غلط مسئولان رژیم شدند و به دلیل فقر و عدم دسترسی به سیستم شاد هزاران دانش آموز از تحصیل جا مانده و یا ترک تحصیل کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ به دلیل بی‌لیاقتی مسئولان رژیم، اوضاع اقتصادی مردم در ایران و روژهلات کوردستان روز به روز رو به وخامت کرد و بار دیگر استان‌های کرماشان، سنه، ایلام و لرستان بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص دادند.

امسال هزاران هکتار از طبیعت و محیط زیست ایران و روژهلات کوردستان به شیوه‌های مشکوکی طعمه حریق شدند و هربار شهروندان دوستدار طبیعت و فعالان محیط زیست اقدام به خاموش و کنترل کردن آتش سوزی‌ها می‌کردند.

رژیم ایران در سال ۲۰۲۱ با بازداشت، شکنجه، زندانی و اعدام حقوق شهروندان را در روژهلات کوردستان و ایران پایمال کرد. به طوری که از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ تا کنون در روژهلات کوردستان ۳۵ شهروند از سوی جلادان رژیم ایران اعدام شدند. این رژیم فاشیست در سال گذشته میلادی حداقل ۵۰۰ فعال سیاسی و مدنی را در شهرهای مختلف ایران و روژهلات کوردستان بازداشت کرده است.

از سوی دیگر کولبران و کاسبکاران که برای لقمه‌ای نان شغل مشقت‌بار کولبری را انتخاب می‌کنند، طی سال میلادی گذشته ۲۰۰ کاسبکار و کولبر بر اثر حمله‌ی نیروهای رژیم، انفجار مین، یخ زدن در سرما و سقوط از ارتفاع کشته و زخمی شدند.

در سال ۲۰۲۱ میلادی در مناطق مختلف روژهلات کوردستان بر اثر انفجار مین‌های بجا مانده از جنگ ایران و عراق و مین‌های کار گذاشته شده از سوی سپاه پاسداران رژیم، حداقل ۳۵ شهروند جانشان را از دست دادند.

در طول سال گذشته میلادی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های مخرب رژیم در ایران و روژهلات کوردستان صدها شهروند دست به خود کشی زدند و همزمان حداقل ۱۴۵ زن به خاطر فشار و سرکوب خانواده‌ها ناشی از ذهنیت مردسالار اقدام به خودکشی کردند.