شرح حال پناهجویان در کمپ اخراجی‌های ترکیه

چند روز پیش خبر رسید که گروهی از پناهجویان سیاسی در حین تلاش برای عبور از ترکیه دستگیر شده و خطر دیپورت آنها به ایران وجود دارد. بخشی از دستگیرشدگان از کمپ دیپورتی آزاد شده اند اما هنوز برخی دیگر در معرض تهدید قرار دارند.

چند روز پیش خبر رسید که گروهی از پناهجویان سیاسی در حین تلاش برای عبور از ترکیه دستگیر شده و خطر دیپورت آنها به ایران وجود دارد. بخشی از دستگیرشدگان از کمپ دیپورتی آزاد شده اند اما هنوز برخی دیگر در معرض تهدید قرار دارند. در ادامه متنی که یکی از این پناهجویان برای ما ارسال کرده است را می‌شنوید.

در ۱۵ دسامبر همراه حدود ۱۸۰ نفر دیگر با ۳  کامیون  به مسیر شهر مارماریس ترکیه حرکت کردیم. مسیر راه حدود ۱۰ ساعته را با ۱۸ ساعت طی کردیم. فضای داخل کامیون به حدی بسته و خفه بود که تعدادی از کودکان دچار حالت بی حسی شده بودند.

طولانی بودن مسیر راه و فضای تنگ و خفه این کامیون‌ها مشمئز کنندە بود. این وضعیت تا زمان رسیدن بە آخرین کلانتری ترکیه که به ترکی قره‌قول گفته می شود و فرصت خوردن هیچگونه خوردنی امکان پذیر نبود- ادامە یافت و این مسئله سبب شد که صورت و چشمهای حدود ۳۰ کودک به دلیل گرسنگی و خستگی راه و کمبود تنفس کبود شود.

همان شب ساعت ۱۱ در کلانتری ۱۴۴ نفر که ۳۰ نفرمان کودک از جمله نوزاد چند ماهه هم در بین ما بود بازداشت و حدود بالغ بر ۳۰ نفر شاید از ترس اینکه در مسیر بازداشت گرفتار شوند توانستند در جنگلهای اطراف فرار کنند.

 بعد از بازداشت یک روز و نیم روزه در کلانتری محدوده مارماریس، ما را به  یکی از شعبات اداره مهاجرت "موغلا" که مربوط به بازداشت شدگان است منتقل کردند.

در روز شنبه ۱۷ دسامبر از صبح تا شب ساعت ۱۱ در این اداره مهاجرت ما را نگه داشتند. در این مدت برخورد تحقیر آمیز و برخورهای ناروایی با ما داشتند. هیچگونه غذایی به ما ندادند تا اینکه در ساعات آخر این روز تمامی افراد بازداشتی به جز ۴ شهروند کرد ایران و یک شهروند اهل اقلیم کردستان از جمله حسین منبری و شوگار محمدی که از فعالین سیاسی و مدنی بودند همراه دو نفر دیگر اهل ایلام که آنها اعلام کردند ما هیچ مشکل امنیتی داریم تمایلی به ماندن در اینجا نداریم و با دیپورت مشکل چندانی نداریم. یک شهروند اهل کرکوک اقلیم کردستان در میان دیپورتی ها بود.

حسین منبری و شوگار محمدی حدود ۳ ماه پیش به صورت غیر قانونی وارد کشور ترکیه شدند و دو بار تلاش کردند از مسیر یونان خود را به کشورهای غربی برسانند. متاسفانه هر دو بار  توسط نیروهای مرزبانی یونان  بازگردانده شدند تا اینکه با وجود شرایط طاقت فرسای مسیر قاچاق ناچارا تصمیم میگیرند از طریق راه دریایی خود را به ایتالیا برسانند.

یکی از نزدیکان حسین منبری با نام پیمان در اعتراضات اخیر در شهر سنندج با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر به قتل رسید. در یک روز و نیم که ما در کلانتری مرزی مارماریس بودیم ،نماینده "یوان اچ سی آر" به این مرکز آمده بود. ما مفصلا وضعیت ایشان را به این نهاد توضیح داده بودیم و آنها با صراحت گفتند به هیچ وقت او را دیپورت نخواهند کرد اما با کمال ناباوری در اداره مهاجرت حکم دیپورت آنها صادر شد. می گفتند هر لحظه احتمال دیپورت آنها وجود دارد. هر چند در حال حاضر وکیل برای او گرفتیم و احتمالا امروز در اولین وقت به این کمپ دیپورتی در داخل اداره مهاجرت موغلا برای وضعیت آنها میروند ولی هر لحظه احتمال آنها وجود دارد.