اتحادیه اروپا به دنبال افزایش نفوذ خود در آسیای مرکزی است

در حالی که چین با پروژه جدید جاده ابریشم در کشورهای آسیای مرکزی که بیشتر با روسیه مرتبط هستند نفوذ خود را افزایش داد، جنگ اوکراین انگیزه جدیدی به روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی داد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز جمعه برای شرکت در نشست اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی وارد قرقیزستان شد. با نشان دادن نشانه‌های ضعف روسیه، اشتهای قدرت‌های بزرگ در برابر این منطقه را برانگیخت.

انتظار می‌رود که رؤسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان و هیئتی از ترکمنستان در این اجلاس شرکت کنند.

این نشست در سواحل کوهستانی دریاچه ایسیک کول در شهر چولپون آتا برگزار می‌شود. دو هفته پیش، این پنج کشور شوروی سابق و چین نیز در یک اجلاس با یکدیگر دیدار کردند. چین همچنین مدت‌هاست در این منطقه که تحت تأثیر روسیه هستند، در تلاش است تا از لحاظ سنتی اثرگذاری کند.

با این حال، جنگ اوکراین نیز انگیزه جدیدی به روابط بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی داد. کشورهای آسیای مرکزی به همین مناسبت مشارکت‌های خود را متنوع کردند.

اتحادیه اروپا با ۱/۱ میلیارد دلار کمک بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ بزرگترین کمک‌کننده منطقه است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا با ۴۲ درصد، آمریکا با ۲/۱۴ درصد، روسیه با ۶ درصد و چین با ۷/۳ درصد پیشتاز هستند.

اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر کشورهای سوم را نیز به تحریم روسیه تهدید کرده است. از جمله آنها می‌توان به جمهوری‌های آسیای مرکزی اشاره کرد. با این حال، اتحادیه اروپا در تلاش است تا اثرات اقدامات اتخاذ شده را آرام کند تا کشورهای آسیب‌دیده آسیای مرکزی به مسکو نزدیک نشوند.

اگرچه کشورهای آسیای مرکزی تمایل خود را برای دنبال کردن یک سیاست خارجی چندجانبه ابراز کرده‌اند، اما این کشورها همچنان به شدت به روسیه، قدرت تاریخی منطقه، از نظر نظامی، اقتصادی و فرهنگی وابسته هستند. با این حال، چین به ویژه از طریق بدهی‌های قابل توجه برای تامین مالی جاده‌های ابریشم جدید، در تلاش است تا این نقش را از روسیه سلب کند.