اعتراف آلمان به نسل‌کشی در نامیبیا

دولت آلمان اعتراف کرد که در آغاز استعمارگری در کشور نامیبیا دو خلق ناما و هیررو را قتل‌عام کرده است. آلمان پذیرفته است که برای توسعه این منطقه کمکی یک میلیارد یورویی را اختصاص داده است.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد:"ما هم‌اکنون این وقایع را به عنوان آنچه امروز شناخته می‌شود یک نسل‌کشی قلمداد می‌کنیم."

ماس توافق مشترک با حکومت نامیبیا را که نتیجه ۵ سال مذاکره است مثبت ارزیابی کرد.

نخستن قتل‌عام سده ٢٠

دولت آلمان در فاصله سال‌های ١٩٠۴ و ١٩٠٨ ده‌ها هزار نفر از خلق‌های هیروو و ناما را به قتل رسانده‌اند. بسیاری از مورخان این نسل‌کشی را نخستین قتل‌عام سده ٢٠ عنوان می‌کنند.

"ما خواستار بخشش هستیم"

هایکو ماس گفت:"در چارچوب مسئولیت اخلاقی و تاریخی آلمان، ما از نامیبیا و نوه‌های قربانیان به دلیل قساوت‌های انجام شده عذرخواهی می‌کنیم."

کمک مالی برای آبادانی و توسعه

دولت آلمان در راستای پذیرفتن رنج‌های فراوان تحمیل شده به قربانیان تصمیم گرفته است که یک میلیارد و صد میلیون یورو برای آبادانی و توسعه نامیبیا کمک کند. ماس تأکید کرده که این کمک مالی نباید به عنوان غرامت و پرداخت خسارت از منظر حقوقی قملداد شود.

به گفته منابع نزدیک به مذاکرات این مقدار کمک مالی طی یک دوره ٣٠ ساله به نامیبیا پرداخت می‌شود و در درجه اول فرزندان و نوادگان دو خلق قربانی نسل‌کشی از آن بهره‌مند خواهند شد.

جنایات دوره استعمار برای مدتی طولانی به روابط طرفین زیان وارد می‌کنند

آلمان در فاصله سال‌های ١٨٨۴ و ١٩١١ خاک نامیبیا را اشغال کرد و به مستعمره خود مبدل کرده بود. ارتش آلمان در پاسخ به خیزش خلق‌های هیررو و ناما در این منتقه دست به نسل‌کشی ساکنان زد و از هر دو خلق قریب ٨۵ هزار انسان را به قتل رساند. این شمار قتل در آن دوره چهار پنجم جمعیت این دو خلق بود.

فرانسه نیز به نسل‌کشی در رواندا اذعان کرد

قبل از بیانیه وزیر خارجه آلمان در مورد پذیرش نسل‌کشی در نامیبیا، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به روندا سفر کرده بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، صبح پنج‌شنبه (٢٧ مه/ ۶ خرداد) در اظهاراتی تاریخی در بنای یادبود قربانیان کشتار توتسی‌ها در کیگالی پایتخت روآندا، «مسئولیت‌های» پاریس در کشتار سال ١٩٩۴ در این کشور افریقائی را بر عهده گرفت، اما مدعی شد نیروهای فرانسوی حاضر در محل «همدست جناتیکاران» نبوده‌اند. ماکرون گفت:" حضور سرشار از احترام و فروتنی من در کنار شما نشان بر عهده گرفتن مسئولیت‌های کشور من در این فاجعه است."

نقش فرانسه در قبل، زمان کشتار و پس از قتل‌عام توتسی‌ها سال‌ها موضوع مذاکرات و روابط میان دو کشور فرانسه و رواندا بود. فرانسه و رواندا در فاصله سال‌های ٢٠٠۶ و ٢٠٠٩ روابط دیپلماتیک با همدیگر را متوقف کرده بودند.

شایان ذکر است که سال ١٩٩۴ در قتل‌عام خلق توتسی‌ها در رواندا، ٨٠٠ هزار نفر به قتل رسیدند.