دست کم ۱۵۳ نفر در زندان‌های السالوادور جان باخته‌اند

سازمان‌های حقوق بشر گزارش دادند که تاکنون ۱۵۳ نفر در السالوادور در عملیات علیه باندها جان خود را ازدست داده‌اند.

گزارش ۱۰۷ صفحه‌ای گروه حقوق بشر؛ هزینه‌های انسانی جنگ جنجالی رئیس‌جمهور؛ نایب بوکله علیه باندها را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که ده‌ها زندانی پس از دستگیری، تحت فشارهای امنیتی یکساله، شکنجه شده و در زندان کشته شده‌اند.

گروه حقوق بشر کریستوسال در گزارشی مفصل ۱۰۷ صفحه‌ای اعلام کرد که دست کم ۱۵۳ نفر پس از حمله یک ساله‌ی رئیس‌جمهور نایب بوکله علیه "پندال های" معروف این کشور آمریکای مرکزی، در زندان جان خود را ازدست داده‌اند.

این سازمان گفت که ۲۹ مورد از این مرگ‌ها را خشونت‌آمیز شناسایی کرده است و در حال ارزیابی ۴۶ مورد دیگر است.

کریستوسال اظهار داشت که در بیشتر این ۷۵ مورد، آثار شکنجه، ضرب و شتم یا خفه‌کردن روی بدن آنها وجود داشت. این سازمان همچنین گفت که سایر زندانیان مرده نیز نشانه‌هایی از جراحات را نشان می‌دهند، اما این موارد به عنوان علل "ناشناخته" یا "طبیعی" طبقه‌بندی شده اند، به این معنی که تعداد واقعی مرگ و میر در نتیجه خشونت ممکن است بیشتر باشد.

مدیر کریستوسال نوح بولاک اظهار داشت که وقایع رخ داده توجه را به نقض حقوق بشر تحت حاکمیت السالوادور جلب می‌کند و نشان می‌دهد "که یک رویه سیستماتیک است نه استثنا".

این گروه حقوق بشر گزارش خود را بر اساس مصاحبه با ده‌ها تن از بستگان کشته‌شدگان و زندانیان سابق و همچنین گزارش‌های رسمی قضایی و تحقیقات میدانی تهیه کرده است.

دولت السالوادور انتقاد از "کمپین مبارزاتی خود علیه باندها" را که از مارس ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر را دستگیر نموده، رد کرده است. او سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های منتقد را؛ مدافعان باندها و "تروریست‌ها" نامیده است.