دیدار مقامات ایرانی و عربستانی در عراق

دو رقیب منطقه ای، ایران و عربستان سعودی مجدداً برای مذاکره در عراق دیدار کردند.

مذاکرات بین تهران و ریاض در زمان حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران آغاز شد و برای اولین بار در ماه آوریل علنی گردید.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه ای در 23 سپتامبر گفت که "پیشرفت جدی" در مذاکرات حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع عراقی نزدیک به مذاکرات گفت: "یک مقام ایرانی در بغداد با یک مقام سعودی دیدار کرد." همان منبع اطلاعاتی در مورد هویت مصاحبه کنندگان، مکان و زمان جلسه اطلاعی ارائه نکرد.

هر دو کشور که روابط دیپلماتیک خود را در ژانویه 2016 قطع کرده بودند، ده‌ها سال است که یکدیگر را متهم به بی ثباتی در خاورمیانه می‌کنند.

دو کشور با مسائل زیادی به ویژه جنگ در یمن روبرو هستند. از یک سو ریاض از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی دارد و از سوی دیگر نیزایران عربستان را بدلیل اینکه متحد نزدیک ایالات متحده است، کشوری دشمن می‌داند.

مذاکرات بین دو کشور در این ماه آغاز گشته است. برهم صالح، نخست وزیر عراق اعتراف کرد که آنها میزبان مذاکرات بین دو کشور بودند. پس از مدتی منابع دیپلماتیک گفتند که مذاکرات دیگری نیز انجام شده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 22 سپتامبر گفته بود که ایران یک کشور همسایه است و اینگونه انتظاراتش را به زبان آورده بود: "ما امیدواریم که مذاکرات نتایج ملموسی به همراه داشته باشد که به ایجاد اعتماد کمک می کند."

عبدالعزیز بار دیگر از تهران خواست که "همه نوع حمایت" خود را از گروه‌های مسلح در منطقه متوقف کند و اظهار داشت که آنها از "تلاش‌های بین‌المللی" برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کنند.