جو بایدن کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخت

روز شنبه ۲۴ آوریل جو‌ بایدن ریاست جمهوری آمریکا، کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی را به عنوان "نسل کشی" به رسمیت شناخت.

جو بایدن در آستانه‌ی صد و  ششمین سالگرد کشتار ارامنه توسط امپراتور عثمانی این تصمیم خود را اعلام کرد.

بایدن پیشتر در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری، کشتار ارامنه را به عنوان نسل کشی به رسمیت می‌شناسد.

در سال‌های گذشته علی‌رغم فشار جامعه‌ی ارامنه‌ی ساکن در آمریکا، اما هیچکدام از روسای جمهور این کشور به دلیل فشارهای ترکیه و برای اجتناب از تنش با این کشور عضو ناتو، از به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه خودداری کرده بودند.

ریاست جمهوری آمریکا یک شب قبل از اظهاراتی که طی آن نسل‌کشی ارامنه را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته بود، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان ریاست جمهوری ترکیه گفتگو کرده بود. به نظر می‌رسد بایدن در این گفتگوها تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها را به اطلاع رجب طیب اردوغان رسانده باشد.

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا نیز جمعه شب تصمیم بایدن برای اعلام موضع رسمی خود در مورد کشتار ارامنه را اعلام کرده بود.

کنگره‌ی آمریکا پیشتر در دسامبر سال ۲۰۱۹ طی یک رای‌گیری نمادین و خارج از رویه رسمی این نهاد، کشتار ارامنه در دوران حکومت امپراتور عثمانی را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته بود.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز طی قطعنامه‌ای نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخته بود.

لازم به ذکر است، طی سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ حدود یک و نیم میلیون ارمنی به دست امپراتور عثمانی کشته و قتل‌عام شدند. حکومت ترکیه همیشه تعداد کشته شدگان را بسیار کمتر توصیف کرده و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه یک پیامد طبیعی جنگ می‌داند.

حکومت ترکیه همیشه در مورد به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه حساسیت بسیار زیادی از خود نشان داده و با آن به شدت برخورد و آن را محکوم کرده است.

تاکنون بیشتر از ۲۰ کشور و تعداد زیادی از مورخان در جهان کشتار و تبعید ارامنه ساکن در سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در زمان جنگ جهانی اول را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته‌اند.