اصرار بر تداوم خط‌مشی شهدا، ضامن پیروزی است

نهم دسامبر مصادف است با دوازدهمین سالروز شهادت دو تن از پیشگامان جنبش آپویی در شرق کُردستان به نام‌های فرشید کاتورانی با کد سازمانی «باهوز سرحد» و زینل کارابنک با کد سازمانی «روژهات آمد».

نهم دسامبر مصادف است با دوازدهمین سالروز شهادت دو تن از پیشگامان جنبش آپویی در شرق کُردستان به نام‌های فرشید کاتورانی با کد سازمانی «باهوز سرحد» و زینل کارابنک با کد سازمانی «روژهات آمد». به همین مناسبت یاد و خاطره‌ای این دو مبارز راه آزادی و دموکراسی و تمامی شهدای ماه دسامبر را گرامی‌ می‌داریم.

شهید فرشید کاتورانی معروف به باهوز سرحد سال ۱۹۸۵ در شهر سنه و در خانواده‌ای میهن دوست چشم به‌جهان گشود. رفیق باهوز نیز همچون بسیاری از فرزندان این سرزمین از همان اوان جوانی طعم تلخ زندگی در جامعه و میهن تحت‌ استیلا و اشغال رژیم منحوس آخوندی را چشید و درک نمود. یگانه‌ راه رهایی و رستگاری را در ایستادگی و پیکار انقلابی دید و در همین راستا سال  ۲۰۰۷ به صفوف جنبش‌ آپویی پیوست. ایشان در حوزه‌های مختلفی به‌ويژه در امر سازماندهی جوانان شرق کُردستان و ایران فعالیت‌های موثر و  مهمی از خویش برجای نهاد. روحیه‌ی جستجوگر و جسارت ستودنی رفیق باهوز بسیار برجسته و الهام‌بخش برای دیگر رفقایش بود. بارها جهت پیگیری امور سازماندهی و آموزش جوانان، راهی مناطق مختلفی از شرق کُردستان و ایران شد. اعتقاد و ایمان کامل به نیرو و اراده‌ی جوانان برای مبارزه و ایجاد تحول داشت. شهید باهوز سرحد سال  ۲۰۱۰ در منطقه ی سلماس در جریان درگیری با مزدوران رژیم فاشیست و اشغالگر ایران پس از مقاومتی حماسی، همراه با رفیق روژهات آمد به درجه‌ی رفیع شهادت رسیدند.

شهید زینل کارابنک با کد سازمانی «روژهات آمد» سال ۱۹۷۲ در منطقه‌ی لیجه از توابع استان آمد (دیاربکر) در شمال کُردستان چشم‌ به جهان گشود. در دوران دانشجویی با افکار و اندیشه‌های رهبر آپو آشنا شد و سال ۱۹۹۳ با ملحق شدن به صفوف گریلاهای آزادی، مسیر مبارزه برای رهایی از یوغ استعمار و اشغالگری را درپیش گرفت. سال‌ها با شور و شوقی انقلابی در مناطق مختلفی ازجمله؛ آمد، درسیم و قندیل فعالیت نمود، سال ۲۰۰۶ با روحیه و امیدی مضاعف و با کوله‌باری از تجربه و عشق به میهن و خلق، راهی شرق کُردستان شد، از ایلام گرفته تا هورامان و سلماس به امر روشنگری و سازماندهی خلق، به‌ويژه جوانان پرداخت. رفیق روژهات علی‌رغم اینکه دو بار در جبهه‌های نبرد علیه‌ اشغالگران زخمی شده و از حیث فیزیکی نیز با مشکل مواجه بود، اما تا لحظه‌ی شهادت با توش و توان و روحیه‌ای آپویی، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزید.

بار دیگر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهیدان فرشید کاتورانی (باهوز سرحد) و زینل کارابنک (روژهات آمد)، این دو پیشگام و حماسه‌ساز آپویی و تمامی شهدای ماه دسامبر، عهد می‌بندیم که با تکیه بر میراث ماندگار و خط‌مشی آن‌ها، تا تحقق اهداف و آرمان‌هایشان که همانا برساخت جامعه‌ای آزاد و دمکراتیک است از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیم؛ همچنین از تمامی اقشار میهن‌دوست و انقلابی خلقمان به‌ويژه زنان و جوانان می‌خواهیم که یاد و خاطره‌ی شهدا را همواره زنده نگه‌داشته و از دستاوردهایشان صیانت به‌عمل آورند.

کمیته‌ی شهیدان حزب حیات آزاد کُردستان – پژاک

٨\١٢\٢٠٢٢