کشته شدن دست کم ۱۹ نفر در پی حمله آمریکا واکنش ایران را برانگیخت

در حملات هوایی آمریکا علیه گروه‌های طرفدار ایران در سوریه دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند، این در حالیست که ایران آن را «حمله تروریستی» خواند.

به گفته مقامات آمریکایی، این حمله در شب پنج‌شنبه به عنوان "پاسخ" به حمله پهپادی که نیروهای آمریکایی را در نزدیکی شهر حسکه هدف قرار داده بود، انجام شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که دست کم ۱۹ نفر که اکثرا سوری بودند در این حملات هوایی کشته شدند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای کتبی مدعی شد که «اهداف غیرنظامی» در شهر دیرالزور مورد اصابت قرار گرفته و آن را «حمله تروریستی و تهاجمی» توصیف کرده است.

به گفته این وزارتخانه، ایران با تایید دولت دمشق "برای کمک به این کشور در مبارزه با تروریسم" در سوریه حضور دارد. از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرد که ایالات متحده "به طور غیرقانونی حضور نظامی دارد" و "نقاط مختلف سوریه را اشغال کرده است".

واشنگتن روز پنجشنبه گزارش داد که یک پهپاد «متعلق به ایران» به پایگاه ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش به سرکشی آمریکا حمله کرده و یک پیمانکار آمریکایی را کشته است. در این حمله همچنین یک پیمانکار و 5 سرباز زخمی شدند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که در پاسخ به حمله هواپیمای بدون سرنشین حملات هوایی انجام داده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از این حمله هوایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده "به دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده است تا برای محافظت از مردم خود به شدت پاسخ دهد."