آلدار خلیل: اردوغان می‌خواهد طی تماس با اسد به ما ضربه بزند

عضو شورای اجرایی پ.ی.د از طرح تازه ترکیه برای نابودی اداره خودگردان شمال شرق سوریه طی هماهنگی با دولت دمشق خبر داد و گفت؛ اردوغان به مخالفان سوری که دوستان سابق او بودند خیانت کرد.

آلدار خلیل عضو شورای اجرایی حزب اتحاد دمکراتیك (پ.ی.د) در مصاحبه با خبرگزاری هاوار تصریح کرد چون در اجلاس سه جانبه اخیر تهران اختلافاتی وجود داشت و برای نمونه ایران حاضر نبود ترکیه تا تل‌رفعت، نبل و زهرا و حلب پیشروی کند، اردوغان و پوتین دیداری در سوچی ترتیب دادند تا به توافقاتی دست یابند. روسیه در آن جلسه پیشنهاد ارتباط اردوغان با اسد را مطرح کرد.

آلدار خلیل به سخنان مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که آشکار کرد در دیدار کوتاهی با فیصل مقداد همتای سوری خود در بلگراد خواستار توافق دولت و اپوزیسیون سوریه شده است واکنش نشان داد و گفت: از سال ٢٠١١ تاکنون اردوغان می‌گفت که اسد مشروعیتی ندارد و نباید بر مسند قدرت بماند ولی حالا به دنبال مقاصدش طی رابطه با اسد است. یعنی اگر ترکیه کرانه غربی فرات که زیر کنترل روسیه است را اشغال کند، نه از طریق جنگ بلکه از طریق تماس با اسد خواهد بود. در صورت توافق احتمالی اردوغان و اسد وضعیت اپوزیسیون سوری که قبلا دوست ترکیه بود آشفته می‌شود. می‌بینیم که خیانت اردوغان به آنها باعث تظاهرات در مناطق اشغالی شد. مخالفان فهمیدند که اردوغان از آنها استفاده می‌کرد. حالا باید دید چکار خواهند کرد. ترکیه اکنون می‌خواهد با استخبارات سوریه هماهنگ شود و با رژیم وارد تبادل‌نظر شود. ترکیه به دنبال دریافت اطلاعات از مناطق اداره خودگردن خواهد شد تا به آن ضربه بزند. بنابراین ما باید تدابیر لازم را بیاندیشیم.

آلدار خلیل افزود: ما در شرایط جنگی بسر می‌بریم. ائتلاف و روسیه شریک حملات ترکیه هستند چون مرزی جلوی آن قرار نمی‌دهند. وقتی که برای مثال رفیق ژیان که بهمراه ائتلاف بین‌المللی علیه داعش می‌جنگید توسط ترکیه شهید شد، ائتلاف به یک پیام تسلیت بسنده کرد و موضعی نشان نداد. ائتلاف باید بداند که اگر این نیروها نبودند، آن هم امکان حضور در منطقه را نداشت. ولی می‌بینیم که در طرح ترکیه سهیم هستند. بسیاری از فرماندهان قهرمان جنگ با داعش توسط پهبادهای ترکیه شهید شدند. همچنین رفیق رزان جاوید که یک شخصیت وطندوست کوردستانی بود و مدت‌های مدیدی برای همبستگی ملی کوشید. رفیق رزان جاوید که می‌خواست تجربه روژاوا و دفاع از دستاوردهای خلق کورد را مشاهده کند با هواپیمای ترکیه شهید شد. این برای مردمان شمال و شرق سوریه اسفبار بود. ما شهید دژوار، رزان و محی‌الدین را گرامی می‌داریم و قول می‌دهیم در امتداد راهشان حرکت کنیم و از این دعوی عقب ننشینیم.