بدران چیاکورد: ترکیه از شرکای ناتو می‌خواهد شریک نسل‌کشی کوردها شوند

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که مخالف فروش هواپیماهای اف‌-١۶ به ترکیه بود پس از نشست اخیر ناتو در مادرید گفته فکر می‌کند فروش هواپیماهای جنگی به ترکیه به نفع کشورش است. ترکیه با این جنگندەها، کوردها را قتل‌عام می‌کند.

بدران چیاکورد، معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در مصاحبه با رادیو "روژاوا اف‌ام" مضمون توافق صورت گرفته در مادرید را در این عبارت خلاصه کرد: "ترکیه از شرکای ناتو می‌خواهد که شریک نسل‌کشی کوردها شوند."

او آنچه صورت گرفت را در تضاد با معیارهای دمکراتیك کشورهای اسکاندیناوی خواند و گفت: "ما منافع ملی آن کشورها را درک می‌کنیم ولی این اقدام نباید به حساب مردم ما باشد که به نمایندگی از بشریت هزاران شهید دادند. مردم ما هرگز یک تهدید امنیتی علیه آنها نبوده‌اند."

معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به تداوم تهدید ترکیه به اشغالگری اشاره کرد و گفت ترکیه به دنبال برهم زدن ثبات و از بین بردن امید مردمان منطقه است.

او افزود اردوغان با فضاسازی بین‌المللی، مصرانه به فکر یک حمله نظامی به مناطق ما است تا بتواند بر شکست‌های خود در سایر جبهەهای جنگ و معضلات داخلی سرپوش بگذارد.

بدران چیاکورد از بین بردن هستی کوردها را یک استراتژی قطعی ترکیه دانست و درباره احتمال دریافت چراغ سبز از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای هجوم به شمال و شرق سوریه گفت: "به نظر ما موازنات تا حدودی تغییر یافته‌اند. داعش در ترکیه است و ترکیه در مناطق اشغالی به آن کمک می‌کند. تسهیل حمله ترکیه، به دستاوردهای ما و ائتلاف بین‌المللی در برابر داعش زیان می‌رساند. با این وجود معلوم نیست که در توافق مادرید، تأئید آمریکا وجود دارد یا خیر."

بدران چیاکورد، معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اعلام کرد تاکنون مشخص نیست که آیا بایدن برای حمله به مناطق آنها به ترکیه چراغ سبز نشان داده است یا خیر. او گفت؛ فرقی برای ما نمی‌کند، بی‌گمان اگر ترکیه حمله کند تنها گزینه ما مقاومت متحدانه و دفاع از دستاوردهایمان و پروژه خودمدیریتی خواهد بود.