در سراسر جهان خشونت بر زنان افزایش یافته است

جهان خدرو رئیس جمعیت زنان شمال و شرق سوریه گفت:"جنگ، کائوس، بحران‌های اقتصادی باز هم زنان و کودکان را تهدید می‌کنند.

جهان خدرو رئیس جمعیت زنان شمال و شرق سوریه به مناسبت ٢۵ نوامبر، روز مبارزه با خشونت علیه زنان در گفتگو با خبرگزاری فرات اعلام کرد که نه تنها در خاورمیانه بلکه میزان خشونت در سراسر جهان افزایش یافته است.

خدرو با اشاره به اینکه علیرغم تعیین ٢۵ نوامبر و اعلام آن از سوی سازمان ملل در سال ١٩٩٩ اما خشونت بر زنان کاهش نیافته است، بویژه اینکه در ساله‌های اخیر به دلیل جنگ و بحران خاورمیانه زنان با خشونت بیشتری روبرو شده‌اند و این نیز بیشترین تأثیر را بر سوریه باقی گذاشته است. خدرو گفت:"با افزایش بحران سوریه میزان خشونت بر زنان و کودکان افزایش یافت. اما نباید این مورد را به خاورمیانه محدود دانست. در تمامی کشورهای جهان بر خشونت علیه زنان افزوده شده است. بویژه به دلیل پاندمی، بحران‌های اقتصادی و ماندن انسان‌ها در خانه بر میزان خشونت‌های خانگی افزود. این وضعیت بیش از همه بر زنان و کودکان تأثیر گذاشت."

جهان خدرو یاداور شد که در نتیجه جنگ داخلی سوریه و حملات اشغالگرانه رژیم غاصب ترک به مناطق شمال و شرق سوریه شهروندان بسیاری مجبور به کوچ شده‌اند، این امر نیز مسائل اقتصادی تازه‌ای در پی داشته و در نتیجه خشونت‌های خانگی افزایش یافته‌اند.

خدرو با اشاره به محاصره اقتصادی شمال- شرق سوریه زنان و کودکان را قربانیان این فشارها اعلام کرده و گفت که به دلیل جنگ داخلی سوریه صدها هزار انسان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. خدرو گفت:"تمامی این موارد به فشارهای اقتصادی می‌انجامند و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بدون شک تأثیرهای سوء این موارد در افزایش خشونت‌ خانگی نقش بسزایی دارند."

خدرو به خشونت‌های روزانه علیه زنان در مناطق تحت اشغال رژیم ترک اشاره کرده و گفت:"در مناطق اشغال شده از سوی رژیم ترک زنان روزانه مورد خشونت واقع می‌شوند و رفتارهای ضد انسانی با انها صورت می‌گیرد. سیاست شکنجه، ربودن، تجاوز و قتل وجود دارد. ٣٠ درصد از ربوده‌شدگان مناطق تحت اشغال رژیم ترک زنان هستند. تنها در عفرین علیه ٢٠٠ زن دست به خشونت زده‌اند. ده‌ها نفر از آنان ربوده شده و صدها تن در شکنجه‌ها مجروح شده‌اند. تنها ٣٠ درصد از موارد نقض حقوق شهروندان توسط رژیم ترک به دست ما رسیده است. زنان به دلیل شکنجه در زندان‌های وابسته به ترک کشته می‌شوند. یک مثال آن سیاستمدار هفرین خلف بود. هدف اساسی رژیم ترک در این مناطق تغییر دمگرافی، شعله‌ور کردن ذهنیت فاشیسم در میان جامعه بویژه در شمال و شرق سوریه و کمک به بازگشت داعش است. آنچه رژیم ترک در مناطق اشغالی مرتکب می‌شود بر خلاف موازین حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است. نقض ماده چهارم پیمان ژنو است. در این ماده آمده است که زنان باید در مقابل هرگونه خشونت مصون داشته شوند. اما رژیم ترک تمامی این موارد را نادیده می‌گیرد. زنان شمال-شرق سوریه باید برای آزادی زنان و علیه خشونت‌های اعمالی بر زنان مبارزه کنند. همچنین سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و بویژه سازمان‌های مدافع زنان لازم است در مورد اقدامات رژیم ترک موضع خویش را اعلام کنند."