ریاض درار: راز بمباران غیرنظامیان ما در نشست سوچی نهفته است

رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیك در یک مصاحبه راز حملات ترکیه تا حد بمباران غیرنظامیان را توافقات نهانی عنوان کرد که اردوغان و پوتین در نشست سوچی به آن دست یافتند. درار از احتمال همکاری دمشق با آنکارا علیه پروژه خودمدیریتی شمال شرق سوریه خبر داد.

ریاض درار در گفتگوی با خبرگزاری هاوار به تشدید حملات نظامی ترکیه پس از نشست سوچی اشاره کرد و گفت پس از مدت‌ها برای اولین بار است که خنده را بر چهره اردوغان می‌بینیم. معلوم نیست پوتین به او چه داد که چنین خرسند است. بنظر در موارد زیادی به توافق رسیده‌اند از جمله درباره به تعویق انداختن عملیات نظامی. راز تشدید حملات تا حد بمباران غیرنظامیان همین است. ترکیه از هدف قرار دادن پایگاه اجتماعی هر سازمانی از روسیه تقلید می‌کند.

رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیک هدف روسیه را کشاندن ترکیه بسوی خود در شرایطی عنوان کرد که آمریکا به رئیس جمهور ترکیه بی‌توجهی می‌کند و این نارضایتی ترکیه باعث تحریک طرف آمریکایی به ویژه در پی اظهارات اردوغان در اجلاس تهران شد که گفت: "آمریکایی‌ها باید شمال و شرق سوریه را ترک کنند."

او با بیان آنکه باور دارد روسیه به دنبال پیچیدگی وضعیتش در جنگ اوکراین، برای جدایی ترکیه از آمریکا حاضر خواهد بود امتیازات زیادی به ترکیه بدهد، به احتمال احیای  روابط دمشق و آنکارا واکنش نشان داد و گفت: ما از ارتش سوریه خواستیم برای دفاع از مرزها بیاید. اما ترکیه رفت تا با دمشق آشتی کند. موفقیت کوردها و پروژه خودمدیریتی شمال شرق سوریه، ترکیه را وادار به تغییر اتحادهای خود می‌کند.

ریاض درار با در نظر گرفتن توافقات سوچی اضافه کرد همه نشانه‌ها می‌گوید که ترکیه گروه‌های مخالف سوریه را به رژیم تحویل می‌دهد و آنها را رها می‌کند. بعدا خواستار بازگردادن مهاجران سوری به این مناطق می‌شود و سعی در مهندسی نحوه بازگشت رژیم خواهد کرد. احتمال دارد دو طرف در برابر پروژه شمال و شرق سوریه همکاری کنند. بزودی برنامه‌های طرح‌ریزی شده در سوچی را خواهیم فهمید.

او درباره موضع بین‌المللی در قبال این وضعیت به بی‌طرفی و به نظاره‌نشستن تراژدی سوری‌ها اشاره کرد و گفت دنیا درگیر مشکلات خود است و این خود سوری‌ها هستند که باید با هم به تفاهم برسند تا جلوی فاجعه را بگیرند.