صالح گدو: استفاده از سلاح شیمیایی بخشی از سیاست‌های ترکیه به شمار می‌رود

صالح گدو، دبیرکل حزب چپ کورد در سوریه اعلام نمود که نیروهای اشغالگر کوردستان علیرغم اختلافات موجود میان خود، در قتل کوردها اختلاف نظری ندارند و استفاده از سلاح‌های شیمیایی بخشی از سیاست‌های شکست خورده آنان به شمار می‌رود.

خبرگزاری هاوار با صالح گدو دبیرکل حزب چپ کوردی سوریه  گفتگوی ویژه‌ای را انجام داده است. گدو در رابطه با عملیات طولانی ارتش اشغالگر ترک که با هدف از میان برداشتن و نابودی کورد صورت گرفته است و همچنین استفاده ارتش ترک از سلاح‌های شیمیایی در مقابل با نیروهای گریلا با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

گدو در ابتدای این گفتگو اظهار داشت که از ده‌ها سال گذشته، طرح‌های دشمنانه و اشغالگرانه متوقف نشده است. این دولت‌ها علیرغم اختلافاتی که با هم دارند، از موضع و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی در مقابله با خلق کورد برخوردارند و همواره در رابطه با قتل‌عام خلق کورد از اجماع نظر برخوردار بوده‌اند.

صالح گدو در این گفتگو اظهار داشت که دولت ترک موجودیت کورد را هدف قرار داده است و مقامات ترک و در درجه نخست اردوغان بدون هیچ گونه شرمی، این سیاست را مدیریت می‌کند و علنا هم آن را اعلام می‌کند. وی در ادامه با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی در این باره اظهار داشت: مجامع بین‌المللی در مقابل حملات و جنایات جنگی نسبت به کورد سکوت کرده‌اند. اما این حملات یک حزب و یک گروه را هدف قرار نداده‌اند، بلکه تمام کوردها را هدف قرار داده‌اند. جامعه بین‌المللی در مقابل این حملات وظیفه انسانی خود را تقبل نکرده و جنبش‌های سیاسی کوردستانی هم تا کنون در مقابل این حملات اتحادی برقرار نکرده‌اند.

صالح گدو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دولت ترک از ٢٣ آپریل حملات اشغالگرانه خود را به باشور کوردستان و مناطق حفاظتی میدیا ادامه می‌دهد. در این حملات پیشرفته‌ترین تکنولوژی نظامی و سلاح‌های شیمیایی ممنوعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با تمام این اقدامات دولت ترک به موفقیت و پیشرفت دست نیافته است. حملات در واقع درهم شکسته شده‌اند، ترکیه سیاست دفاعی و واکنشی را در پیش گرفته است، در واقع سیاستهای کنونی دولت ترک مانند سیاستهای یک دولت شکست خورده هستند که هیچگاه نتوانسته است در مقابل گریلا به پیروزی دست پیدا کند. فرماندهان ترک می‌دانند که حملات با هدف تضعیف این نیرو و موضوع نابودی آن بدون هیچ تردیدی غیر ممکن بوده و حتی در صورتیکه نیروی گریلا تضعیف شود، در واقع ضربه‌ای به تمام طرف‌های کوردستانی خواهد بود.

صالح گدو خاطرنشان ساخت که دولت ترک حوزه وسیعی از باشور کوردستان را اشغال کرده و ده‌ها پایگاه را در آنجا ایجاد کرده است، دولت ترک در واکنش به شکستهای خود از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. وی ضمن اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی در مقابل استفاده از سلاح‌های شیمیایی هم افزود: عدم واکنش در مقابل دولت ترک موضوعی مایه تاسف به شمار می‌رود، زمانیکه سلاح شیمیایی در سوریه مورد استفاده قرار گرفت، جامعه بین‌المللی در مقابل آن شدیدا موضع گرفت، اما زمانیکه از این سلاح در مقابل کورد استفاده می‌شود، شاهد سکوت مجامع بین‌المللی هستیم.

لازم است که پارت دمکرات کوردستان در راستای منافع کورد گام بردارد

صالح گدو در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به پارت دمکرات کوردستان اظهار داشت که لازم است این حزب با اشغالگران کوردستان و از جمله ترکیه بر خلاف منافع کورد ارتباط برقرار نکرده و در راستای منافع کورد تلاش کند. وی در ادامه افزود: ما از پارت دمکرات کوردستان می‌خواهیم که به جنبش کوردی در هر چهار بخش کوردستان کمک کند، ما در فرایندی دشوار قرار گرفته‌ایم، دشمنان خلق کورد تلاش می‌کنند تا کورد را نابود کنند، دشمن خلق کورد تلاش می‌کند تا کورد را نابود کند، در مقابله با این وضعیت ما نیازمند اتخاذ موضعی قدرتمند هستیم. لازم است که ما اختلافات داخلی را از میان برداریم، اما باید وظیفه اصلی ما این باشد که کورد در بعد داخلی دست به دیالوگ بزند.

از ۵ اکتبر هزاران نفر از خانواده‌های شهدا و ساکنان و اهالی منطقه جزیر در دروازه سمالکا دست به اعتصاب زده و از پارت دمکرات کوردستان می‌خواهند که جنازه گریلاهای شهید را که در منطقه خلیفان به شهادت رسیده‌اند، به آنها تحویل دهد.

صالح گدو دبیرکل حزب چپ کوردی در این باره هم افزود: من هم همصدا با مادران شهدا که در دروازه مرزی سمالکا هستند، خواهان تحویل جنازه‌های شهدا به خانواده‌هایشان هستم.