تداوم حملات پهبادی به شمال و شرق سوریه

دیکتاتور ترکیه در اجلاس سران ناتو به دنبال کسب مجوز حمله نظامی به روژاوا می‌گردد

اجلاس سران ناتو از امروز در اسپانیا آغاز شده و دو روز دیگر به کارش پایان خواهد داد. اردوغان دیکتاتور ترکیه برای دریافت مجوز بین‌المللی حمله به روژاوا هر آنچه در چنته داشته را به مادرید برده است. ترکیه امروز هم دو حمله پهبادی به مناطق شمال و شرق سوریه انجام داد.

گزارشها حاکی از جراحت چندین نفر در حملات پهبادی ترکیه به مناطق تل‌رفعت و دیرک در شمال سوریه است. بامداد امروز یک منزل مسکونی و یک خودروی سواری در این نواحی بمباران شدند.

ترکیه از مدت‌ها پیش با پهبادهایش در حریم هوایی سوریه و عراق مرتکب کشتار کوردها می‌شود. جنایت چند روز پیش حمله هوایی به خودروی حامل فرهاد شبلی و همراهانش در کلار اقلیم کوردستان از جمله این اقدامات جنایت‌آمیز بود. او معاون روسای مشترک خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بود.

زلال جگر عضو شورای اجرایی جنبش جامعه دمکراتیک، فرهاد شبلی را یک مبارز خستگی ناپذیر معرفی می‌کند و می‌گوید همه دوستان فرهاد با او مشورت می‌کردند چون هیچ چیز نزد او مستحل نبود.

او که گفت فرهاد شبلی یک پایش را به دنبال جراحت در جنگ‌های دهه نود میلادی از دست داده بود گفت انتقام شهید فرهاد را از دشمن خواهیم گرفت.

ترکیه ولی علاوه بر حملات پهبادی و توپخانه‌ای به روژاوا، در پی کسب رضایت بین‌المللی برای اشغال مناطق جدید است.

حزب ضد سرمایه‌داری جدید فرانسه در یک بیانیه مخاطرات را جدی عنوان کرده و نوشته: "در حالی که سران ناتو در مادرید جلسه دارند، دولت ترکیه خود را برای اشغال شمال سوریه آماده می‌کند. آنکارا از جنگ اوکراین و بحران پناهجویان به عنوان اهرم تهدید استفاده کرده و امیدوار است سایر طرفین با عملیات اشغالگری او توافق کنند. هدف ترکیه ولی فقط از بین بردن اراده کوردها و بیرون راندشان از منطقه است."

این حزب ضد سرمایه‌داری به عدم هرگونه واکنشی از سوی فرانسه در قبال تهدیدهای نظامی ترکیه اعتراض کرده و توضیح می‌دهد این سکوت در حالی بوده که دولت اسلامی را نیروهای سوریه دمکراتیك از بین بردند. چه فرقی می‌کند، ترکیه یا ناتو، هر دو یکی هستند. ما ولی باید مدافع روژاوا بوده و اردوغان را متوقف کنیم.

کوردها و متحدانشان در فدراسیون شمال و شرق سوریه در حالی برای حمله احتمالی ترکیه تدارک می‌بینند که به مبارزه با داعش نیز ادامه داده‌اند.

مرکز خبررسانی نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) اعلام کرد در عملیات دو روز پیش در شرق دیرالزور سه عنصر یک سلوله مخفی داعش را شناسایی و دستگیر کردند که مأموریتشان نقل و انتقال موتور سیکلت‌های بمب‌گذاری شده و تسهیل فعالیت اعضای گروه بود.

از سویی، فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام مدعی شد یکی از سران القاعده را در ادلب سوریه هدف قرار داده و از پای درآورده است.

طبق اطلاعیه سنتکام، "ابوحمزه الیمنی"، سرکرده برجسته گروه افراطی "حراس الدین" که متحد با القاعده است، در حالی که به تنهایی با موتورسیکلت در حرکت بود، هدف قرار گرفت. جالب اینکه او نیز مانند سایر سران داعش و القاعده در نزدیکی مرزهای ترکیه کشته شد، کشوری که در سال‌های اخیر یک پناهگاه آنها بوده است.