تجمعات سراسری در مناطق شمال و شرق سوریه در همصدایی با قیام شرق کوردستان و ایران

در سراسر مناطق شمال و شرق سوریه زنان با برگزاری تجمعاتی ضمن محکوم کردن قتل ژینا امینی به قیام مردم شرق کوردستان و ایران درود فرستادند. زنان در برخی تجمعات شال‌های خود را سوزاندند.

کنگره استار در تجمع منطقه هول، قتل ژینا امینی را به شدت محکوم کرد و از همه سازمان‌های حقوق بشری خواست که به پایان دادن به خشونت علیه زنان اهتمام ورزند.

سخنگوی معترضان قتل ژینا امینی را لکه ننگی بر پیشانی کسانی دانست که حامی این نوع اقدامات‌اند و یا در برابر آن سکوت می‌کنند.

در تل‌تمر واقع در کانتون حسکه نیز گروهی از زنان دست به تجمع زدند. برخی زنان شال‌های خود برای اعتراض به اقدامات رژیم ایران در برابر زنان به آتش کشیدند. روی یک پلاکارد نوشته شده بود: "ما همه ژینا امینی هستیم".

 

در بیانیه خبری تجمع قامشلو نیز قتل ژینا امینی محکوم شده و آمده بود: جنایات علیه زنان ادامه دارند. در کشوری نظیر ترکیه نیز صدها زن مدافع آزادی و حقوق بشر در زندان‌ها در حال مقاومت در برابر شکنجه‌های غیر اخلاقی هستند.

 

این بیانیه ضـمن تأکید بر پیمان همبستگی زنان اضافه کرد در سایه رهبر بزرگ، عبدالله اوجالان، زنان ما حقوق خود را شناختند و برای آن مبارزه می‌کنند.

در کوبانی نیز لیلا اسماعیل مسئول کانون زنان سازمان‌ دینی طی قرائت بیانیه‌ای گفت اقدام حکومت ایران علیه ژینا امینی به دور از اسلام است.

او از سازمان ملل متحد خواست ایران را بخاطر اقدامات فاشیستی در برابر زنان پاسخگو کند.

در عین‌عیسی نیز به مقاومت زنان شرق کوردستان و ایران درود فرستاده شد. الهام حمه، عضو کنگره استار در سخنانی قتل ژینا را محکوم کرد و این جنایت را محصول ذهن پدرسالاری دانست. او برای حمایت از زنانی که در برابر ظلم بپاخاسته‌اند فراخوان داد.

همچنین در دیرالزور یک بیانیه از سوی شهناز الحفل، رئیس مشترک شورای مدنی شهر قرائت شد. او گفت امروز در جهان علیه ظلم و تفکر پدرسالاری که زن با آن روبروست، انقلابی جریان داد و جرقه این انقلاب برای نخستین بار در ایران زده شد.