عضویت سوئد و فنلاند در ناتو؛ فرصت‌طلبی اردوغان برای سرکوب کوردها

دو نماینده پارلمان سوئد خواهان عدم تسلیم در برابر شروط ترکیه برای عضویت در ناتو شدند

همزمان با درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در پیمان نظامی ناتو، اردوغان رئیس جمهور ترکیه مخالفت خود را بیان کرد. ترکیه از حق وتوی خود در ناتو برای سرکوب کوردها در اقصی نقاط جهان استفاده می‌کند. دو نماینده پارلمان سوئد گفته‌اند نباید تسلیم زورگویی اردوغان شد.

طبق اساسنامه ناتو، برای عضویت یک کشور جدید در این پیمان نظامی، توافق همه اعضا الزامی است. بنابراین دولت ترکیه فرصتی برای تحمیل خواستەهای خود پیدا کرده است. خواستەی روشن ترکیه، سرکوب کوردها در اقصی نقاط جهان است.

خبرگزاری یورونیوز طی گزارشی درباره سخنرانی دیروز اردوغان نوشته است: "به این ترتیب، ترکیه که پیش از این با خرید سامانه ضد موشکی از روسیه در سال ۲۰۱۹ میلادی و سپس حمایت از آذربایجان در جریان مناقشه قره‌باغ خشم بسیاری از کشورهای عضو ناتو را برانگیخته بود، بار دیگر موضعی متفاوت از دیگر هم پیمانان غربی‌اش آنهم در بحبوحۀ جنگ اوکراین گرفت."

یورونیوز اشاره می‌کند که آنکارا به دنبال قطع "حمایت سوئدی‌ها و فنلاندی‌ها از کوردها" در مقابل حمایت از ورود این دو کشور به ناتو است.

طی واکنش‌ها در سوئد، دانیل ریاضت نماینده حزب چپ در پارلمان، یک توئیت کنایه‌آمیز با این مضمون بازنشر کرد:"ما به هیچ دیکتاتوری در روسیه اجازه نمی‌دهیم در مورد سیاست امنیتی ما تصمیم گیری کند. ما این مسئولیت را به یک دیکتاتور در ترکیه واگذار خواهیم کرد!"

او در توئیت دیگری نوشت: "در حال حاضر، بیش از ١٠٠ خانواده کورد به دلایلی که پلیس امنیت سوئد طبقه بندی کرده و حتی وکلا اجازه دسترسی به اطلاعات را ندارند، در خطر اخراج از سوئد قرار دارند. دولت از پاسخگویی امتناع می‌ورزد. گام بعدی برای خوشحال کردن اردوغان برای تایید عضویت در ناتو چیست؟"

اردوغان که ده‌ها هزار نفر از مخالفان استبداد سیاسی خود را به زندان انداخته است گفته "تروریست‌ها" حتی به پارلمان سوئد می‌روند.

امینه کاکه‌باوه یک نماینده مستقل پارلمان این کشور در صفحه فیسبوک خود نوشته است: "ما هرگز نباید در مبارزه برای حقوق بشر تسلیم شویم. با کسانی که علیه بربریت داعش جنگیدند باید همبستگی نشان دهیم. آنها ی‌.پ.‌گ و زنان ی.‌پ.‌ژ بودند که نه تنها کوردها، آشوری‌ها، زنان و کودکان ایزدی بلکه کل جهان را از شر تروریسم نجات دادند. این امر اردوغان مستبد را عصبانی می‌کند."

امینه کاکه‌باوه تلاش اردوغان را برای فرار از بحران داخلی پیش از انتخابات سال آینده در ترکیه می‌داند، می‌گوید ترکیه در قبال پذیرش عضویت سوئد در ناتو از کل اتحادیه اروپا و آمریکا می‌خواهد ی.‌پ.‌گ، ی.‌پ.‌ژ و پ.‌ی.‌د را تروریست معرفی کنند. اما اردوغان در گزارش سالانه درباره اسلام‌هراسی، وزیر دفاع سوئد را نیز حامی تروریست‌ها نامید. پس اینجا مبارزه کوردها برای حقوق بشر است.