حمایت از زنان با پروژه‌های جدید

بنیاد زنان آزاد سوریه در حال آماده سازی پروژه‌های بزرگ برای زنان و کودکان در سال 2023 است.

بنیاد زنان آزاد سوریه در سال 2014 به عنوان بنیاد زنان آزاد برای توسعه زنان در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی در قامشلو تأسیس شد. این بنیاد بعدها فعالیت خود را گسترش داد. پس از این تحول، در سال 2021 نام خود را به بنیاد زنان آزاد سوریه تغییر داد.

بنیاد زنان آزاد سوریه همچنین با شعار «زن آزاد پایه یک جامعه آزاد است» تلاش می‌کند تا به نهادهای زنان در سراسر جهان دسترسی پیدا کند و توجه را به وضعیت زندگی زنان در سوریه و خاورمیانه جلب کند. بنیاد زنان آزاد سوریه که دفاتر خود را در رقه، دیرالزور، طبقا، کوبانی، دیریک، گرکی لگه، حسکه و واشوکانی، گری‌سپی و کمپ هول افتتاح کرده است، همچنین پروژه‌های بسیاری را در زمینه فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی انجام داده است. به هزاران زن در بسیاری از مناطق شمال شرق سوریه آموزش داده، مرکز بهداشتی، مهد کودک، کارگاه‌ های خیاطی و موسیقی و دوره‌های آموزشی به زبان‌های انگلیسی، عربی و کوردی را افتتاح کرده است.

 فعالیتهایش را بیوقفه ادامه داد

کمیته بهداشت بنیاد زنان آزاد سوریه 716 سمینار برای آموزش کمک‌های اولیه برگزار کرد و تیم‌های پزشکی تشکیل داد. در دوره‌های پرستاری نیز 757 زن تحت آموزش قرار گرفتند. علاوه بر این، 105 دوره‌ی آموزشی بهداشتی برای امدادرسانی در زمان جنگ افتتاح شد. فعالیتهای کلینیک‌های درمانی سیار که به زنان و کودکان خدمات‌رسانی می‌کردند بدون وقفه ادامه یافتند. 5195 زن و کودک در کلینیک سیار درمان شدند.

کلینیک سیار که توسط بنیاد زنان آزاد سوریه و با کمک گروهی از زنان نیکوکار سازماندهی شده است، به بازدید از روستاها ادامه می‌دهد. در حالی که درمانگاه سیار به 219 روستا خدمات‌رسانی می‌کند، شبانه ‌روز برای مداوای 1326 بیمار کار می‌کرد. در قامشلو، حسکه و گرکی لگه، 5195 بیمار در مراکز بهداشتی درمانی تحت درمان قرار گرفتند. در مرکز طب جایگزین در دربیسیه و حسکه، از درمان‌های طبیعی گرفته تا فیزیوتراپی بر اساس نیازها از زنان و کودکان حمایت می‌کرد.

علاوه بر آموزش بهداشت، کمیته آموزش همچنین بر آموزش ایدئولوژیکی برای ساختن یک زندگی دموکراتیک، زیست‌ محیطی و آزادی زنان تمرکز داشت. در نتیجه 381 بار دوره ‌ی آموزشی برپا شده و 546 خانواده مورد بازدید قرار گرفتند.

برای رشد حرفه‌ای زنان، مراکز آموزشی مختلفی در راستای خواسته‌های زنان ایجاد شد. به این ترتیب 108 دوره‌ آموزش خیاطی افتتاح شد و 517 زن در پایان دوره‌ها گواهینامه و مجوز دریافت کردند. 85 دوره‌ آرایشگری که از میان آنها 342 زن گواهینامه و مجوز دریافت کردند افتتاح شد. این بنیاد که کودکان را بخشی از دستور کار خود قرار می‌دهد، زمین‌های بازی و دوره‌های موسیقی برایشان افتتاح کرد. در مجموع 381 دوره آموزشی برای 2755 نفر افتتاح شد.

در سال 2023 قوی تر شد

افتتاح مراکز درمانی جایگزین موجود در شهر حسکه و دربیسیه، در شهرهای دیگر و تامین گیاهان دارویی مورد استفاده برای داروسازی از سرزمین‌های غنی شمال شرق سوریه به جای خرید از کشورهای خارجی در اولویت خواهند بود. بنیاد زنان آزاد سوریه که اولین هدف خود را حمایت از زنان تعیین کرده است، در سال 2023 نیز بر آموزش کودکان یتیم و مشکلات بهداشتی تمرکز خواهد کرد. همچنین هدف آن توسعه روابط با سازمان‌ها و نهادهای زنان در سوریه و خاورمیانه است. پارک‌های کودک متناسب با نیاز در کمپ‌ها به ویژه کمپ واشوکانی ساخته می‌شود. مراکز آموزش موسیقی موجود و یا آنهایی که فعالیت‌هایشان را بطور موقت بازداشته‌اند، برای کودکان در شهرهایی که تمامی دفاتر در آن مستقر هستند تقویت می‌شود.

ملیکه حساف، عضو اجرایی بنیاد زنان آزاد سوریه، گفت: هدف از تأسیس این بنیاد حمایت از زنان و آموزش حرفه‌ای زنان است. بنابراین فرصت‌های شغلی فراهم می‌شود. ما علاوه بر آموزش‌های ایدئولوژیکی، بر آموزش سلامت نیز تمرکز داریم. هدف ما از آموزش سلامت این است که در کمک‌های اولیه تسلط داشته باشیم. در منطقه ما فضای جنگی شدیدی وجود دارد و خلق ما می‌خواهند در بعد سلامتی در محدوده جنگ انقلابی رشد کنند.

ملیکه حساف با اشاره به اینکه در سال 2023 پروژههای قوی تری را انجام خواهند داد، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: امسال مرکز بهداشت خود را در کوبانی افتتاح کردیم. ما حمایت خود را از دفتر خود در کوبانی افزایش خواهیم داد تا سیستم اینجا برقرار شود. ما مراکز طب جایگزین را در شهرستانهای حسکه و دربیسیه داریم. هدف ما در سال جاری افتتاح مراکز طب جایگزین در شهرهایی است که مراکز بهداشتی داریم که شهر قامشلو و دیریک در اولویت خواهند بود. ما همچنین مواد طب جایگزین را از اینجا تهیه خواهیم کرد. ما خودمان گیاهان درمانی مورد نیاز خود را تولید خواهیم کرد. مراکز آموزش موسیقی ما برای کودکان امسال قوی تر خواهند شد، برخی از دفاتر ما در سال گذشته به حالت تعلیق درآمدند. امسال بار دیگر مراکز آموزش موسیقی کودکان ما در تمام شهرهایی که دفاتر ما در آن مستقر هستند سازماندهی خواهند شد.