حزب آزادی زنان کوردستان یاد سما یوجه را گرامی‌ داشت

سما یوجه شخصیتی سرکش، محبوب و تاثیرگذار داشت. او سال ١٩٩١ در دانشگاه با پ‌‌.ک.‌ک آشنا و پس از عضویت در جبهه جوانان میهن‌دوست، رو بە کوه‌های کوردستان گذاشت. وی سال ١٩٩٢ در پی گزارش عوامل حکومت ترکیه در محدوده سرحد باکور دستگیر و راهی زندان می‌شود.

امروز مصادف است با بیست و چهارمین سالگرد جانباختن سما یوجه، یک قهرمان مبارزات کوردستان در هفدهم ژوئن سال ١٩٩٨. آنچە کە در پی آن، اقتدار زندان فرو ریخت و سما فریاد آزادی همرزمانش را در گوش اشغالگران زمزمه کرد. حزب آزادی زنان کوردستان (PAJK) در یک بیانیه یاد و خاطره سما یوجه را گرامی داشته است.

سما یوجه سال ١٩٧١ در یک روستای شهرستان آگری چشم به جهان گشود و پس از سپری کردن تحصیلات مقدماتی در زادگاهش، راهی دانشگاهی در آنکارا شد.

سما شخصیتی سرکش، محبوب و تاثیرگذار داشت. او سال ١٩٩١ در دانشگاه با پ‌‌.ک.‌ک آشنا و پس از عضویت در جبهه جوانان میهندوست، رو بە کوه‌های کوردستان گذاشت. پس از دیدار با رهبر اوجالان، سما می‌کوشد فطرت درونش را بیابد و دریابد که حقیقت زن کدام است و زن کورد چه مسئولیتی می‌تواند در انقلاب آزادی بر دوش بگیرد.

سما در ماه مه سال ١٩٩٢ بهمراه گروهی از همرزمانش وارد محدوده سرحد در باکور شد ولی در پی گزارش عوامل حکومت ترکیه دستگیر و راهی زندان می‌شود.

او در دادگاه از مشروعیت مبارزات آزادیخواهی مردمش دفاع کرد و گفت کوردها حق دارند برای آزادی ملی‌شان بجنگند. دادگاه ترکیه سما را به تحمل ٢٢ حبس محکوم کرد. او که ابتدا به زندان نوشهیر و سپس به زندان چاناکالا منتقل شد می‌دانست با توجه به ماهیت دشمنانش، شرایط سختی در انتظار اوست.

سما در بند می‌شود اما به حقیقت کوردهایی می‌اندیشد که از واقعیت اجتماعی خود بیگانه شده‌اند و در این اندیشه که با به آتش کشیدن همه واپسگرایی‌ها "اقتدار زندان و زندانبانش را بشکند"، در روز بیست و یکم مارس ١٩٩٨ در زندان با خالی کردن شیشه عطر بر روی بدنش، خود را به آتش می‌کشد.

 سما یوجه سه ماه پس از انتقال به بیمارستان، در هفدهم ژوئن آن سال نهایتا چشم از جهان فرو می‌بندد و به آرزوی پبوستن به رفقایش "مظلوم" و "زیلان" می‌رسد.

سما قبل از این واقعه در یک نامه‌ به رهبر اوجالان با اشاره به قدرت زنان می‌نویسد که می‌خواهد از وجودش پلی آتشین میان روزهای ٨ مارس به عنوان روز زن، و ٢١ مارس نوروز کوردی بنا کند و مسیر "مظلوم دوغان"، "ذکیه آلتان" و دیگر شهیدان را ادامه دهد.

رهبر خلق کورد در بزرگداشت او ضمن مثمر ثمر دانستن مبارزاتش در دوره زندان، اقدام او را نمونه بارز قهرمانی می‌خواند و معتقد است سما ضمن اعتقاد به اینکه "ایدئولوژی رهائی زن، مانیفست زندگی آزاد است" هرگز از خواسته‌های آزادیخواهانه‌اش عقب‌نشینی نکرد.

 حزب آزادی زنان کوردستان در یک بیانیه به مناسبت ٢۴مین سالگرد شهادت سما یوجه نوشته است: "مقاومت آتشین سماها برای رزمندگان آزادی زن یک طرز زندگی، فرهنگ مقاومت و سوگند آزادی‌ست."

پاژک با اشاره به اینکه سما ٨۴ روز پس از به آتش کشیدن اعتراضی خود ٢۴ سال پیش در چنین روزی شهید شد، به او ادای احترام کرده و می‌نویسد سما یک زن انقلابی عصیانگر بود که هیچوقت در برابر ستمگران سر خم نکرد و در اقدامی فدائیانه دیوارهای ظلم زندان فاشیسم را فروریخت.

پاژک نقشی که سما یوجه در آن دوره از مبارزات ایفا کرد را تاریخی خوانده و می‌گوید او یک رهروی حقیقت و یک روشنگر تاریکی باورمند به معیارهای آزادی بود که به جهان عاطفی و فکری خود معنا بخشید.