جوامع زنان کوردستان: روز روزِ زن، انقلاب و آزادیست

شورای اجرایی جوامع زنان کوردستان به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان، بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام کرد:"روز روزِ زن، انقلاب و آزادیست."

شورای اجرایی جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک) با انتشار بیانیه‌ای از زنان کورد در کوردستان و خارج از میهن درخواست نمود، موضع‌گیری قدرتمند و موثری در مقابل سیستم نابودگر نشان داده و مقاومت خود را گسترش دهند.

بیانیه‌ی ک.ژ.ک به شرح زیر است:

"با نزدیک شدن به ۲۵ نوامبر می‌بینیم که مبارزات در مقابل خشونت علیه زنان از هر زمانی بیشتر گسترش می‌یابد. زنان در سراسر جهان در مقابل خشونت مردها ایستاده و به صفوف مقاومت و مبارزات می پیوندند. از کوردستان تا افغانستان، از مصر تا پرو، از انگلیس تا اتیوپی، از آمریکا تا استرالیا با هر سن، نژاد، رنگ و ملیتی میلیون‌ها زن در مقابل سیستم مردسالاری به پا خواستند. از طرف ک.ژ.ک به همه‌ی گروه‌ها و اساس و بخش‌های سازماندهی در هر چهار بخش کوردستان و خارج از میهن که در کمپین" روز روزَ صیانت از زنان آزاد و جامعه‌ی آزاد است"، سلام و درود می‌فرستیم. همانند بخشی از مناطق روژاوا که در آن انقلاب زنان گسترش یافته و به اوج رسید، اما در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ توسط حکومت فاشیستی ترکیه اشغال شد، حکومت در افغانستان نیز به همان شیوه به طالبان واگذار شد. ما همچنین به خواهران افغانی و شجاعمان که در راستای زندگی آزاد، در مقابل طالبان مقاومت می‌کنند سلام و درود می‌فرستیم. همچنین به مبارزات خوددفاعی زنان علیه خشونت بی‌حد و مرز مردها سلام و درود می‌فرستیم. به جنبش انقلاب زنان در قرن ۲۱ که علیه سرکوب و اشغالگری و فاشیسم مبارزات دمکراتیک و آزادی‌خواهانه را انجام می‌دهند، نیز سلام و درود می‌فرستیم.

در استقبال از ۲۵ نوامبر روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان که در سرتاسر جهان گسترش یافته است، یاد همه‌ی زنان مقاومتگر را که در نتیجه خشونت‌های مرد- دولت جان خود را از دست دادند، گرامی می‌داریم. از فرمانده‌ی ی.پ.ژ سوسن بیرهات تا فرمانده گریلاهای فیلیپین الا، دنیز پویراز کوردستانی تا فعال زنان افغان فروزان صافی، از ایزابلای باردار لهستان تا سارا افیراردی در انگلستان همه زنانی که با خشونت مرد- دولت کشته شدند، یاد همه‌ی آنها را گرامی داشته و عهد می‌بندیم تا ایجاد زندگی آزاد بدون وقفه مبارزه کنیم.

از طرف جنبش آزادی زنان کوردستان به رهبرمان عبدالله اوجالان که در نتیجه‌ی توطئه‌ی نامردانه‌ی سیستم هژمون جهانی ربوده شده و بیشتر از ۲۲ سال است در حصر و انزوای شدید نگهداری می‌شود، سلام و درود می‌فرستیم. ما سیستم شکنجه و اسارت ناتو را که بر وی تحمیل شده است لعن و نفرین می‌کنیم. رهبر آپو به وجود آورنده‌ی انقلاب آزادی زنان کوردستان است که امروز در جهان به سرچشمه‌ی بهره‌مندی برای همه‌ی زنان تبدیل شده است و همین امر یکی از علل به اسارت گرفتن وی توسط سیستم مرد- دولت است و سبب شده است تا حصر شدید بر او تحمیل شود. به همین دلیل به عنوان جنبش زنان، فروپاشی سیستم شکنجه و حصر امرالی را جزء اصلی‌ترین مبارزات خود دانسته و از همه‌ی زنان درخواست می‌کنیم تا با هم دیوارهای زندان امرالی را  فرو ریزند.

رفقا و زنان عزیز؛

نظام مردسالار برای شکستن مقاومت زنان در تلاش است و حملات سیستماتیک و سازمان یافته‌ای که علیه موجودیت زنان و حقوق و اراده و مبارزات و ایدئولوژی زنان انجام می‌شود، به شیوه‌های مختلفی ارزیابی می‌شود. از یک طرف نظام مردسالاری، از طرف دیگر فاشیسم دینی- سرمایه‌داری و از طرف دیگر نیز مردهایی که خود را عضو این سیستم‌ها می‌دانند، بیشتر از همیشه برای آنکه دستاوردهای مبارزات سازمان یافته‌ی زنان را از بین ببرند، تلاش می‌کنند. تعداد زنانی که در نتیجه جنگ و پناهجویی با خشونت مرد- دولت مواجه شده‌اند، در حال افزایش است. سیستم مردسالاری که می‌داند اولین بار است در طول تاریخ تا این اندازه با خطر مواجه می‌شود، هوشیاری، اراده و سازمان یافتگی زنان را تهدیدی علیه خود می‌بیند و تلاش می‌کند تا در وجود زنان، جامعه را به طور کامل به اسارت خود درآورد.

زنان در مقابل این حقیقت، مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی خود را گسترش می‌دهند. زنان با شجاعت، امید و اعتقادی راسخ علیه سیستم مردسالاری و دولت، فاشیسم، اشغالگری، کاپیتالیسم و حاکمان خود را سازماندهی می‌کنند. مبارزات خود را جهانی کرده و با برنامه‌ریزی و نقشه‌های جدید پاسخ می‌دهند. علیه خشونت مردها، علیه خشونت نژادی که در حال افزایش است، علیه قتل‌عام و پاکسازی زنان، علیه سیاست کنترل کردن جسم زنان، مبارزات دیگر فقط در مراکز انجام نمی‌شود، بلکه در هر جایی در حال گسترش است. مانند نامی که از خواهرمان میرابل به ۲۵ اکتبر معنی بخشید مبارزات زنان مرز‌ها را پشت سر گذاشت. گروه انقلاب زنان که در روژاوا و در همه‌ی جهان پخش شده است، در شیلی با هوشیاری " قصور از من نیست، متجاوز تو هستی"، به پیش رفته و در افغانستان با شعار خود دفاعی زنان گسترش می‌یابد.

همراه با این‌ها مبارزات زنان فقط برای حقوق زنان نیست، بلکه همزمان پیشاهنگی مبارزات اکولوژیک، عدالتخواهی، دمکراسی‌خواهی و آزادی جامعه را برعهده دارد. مقاومت اجتماعی بیشتر به روش زنان انجام می‌شود. اینها نشان می‌دهد که عصر، عصر زنان است. همچنین اساس حملات سیستم مرد- کاپیتالیسم را نیز آشکار می‌کند. آنچه سعی می‌کنند مانع آن شوند، عصر انقلاب زنان است. آنچه که تلاش می‌کند آن را محدود نمایند، آینده‌ی زنان است. سیستم مردسالاری به همین دلیل تلاش می‌کند تا با هر روش ممکن حملات خود را انجام دهد.

از طرف دیگر به طور ویژه حملاتی در مقابل زنان پیشاهنگ انجام می‌شود و می‌خواهند مقاومت اجتماعی را بدون پیشاهنگان خود باقی بگذارند. مانند ساکینه جانسز، لیلا آگری، هورین خلف و زهرا الفارض از کوبانی تا پاکستان از کلمبیا تا فیلیپین، زنان انقلابی به شیوه‌ای سیستماتیک کشته می‌شوند و تلاش می‌کنند تا آنها را از بین ببرند. زنانی که در مقابل سیستم بایستند، زندانی می‌شوند، شکنجه می‌شوند، در چهارچوب دیوارها محکوم شده و ساکت می‌شوند. هر روز ده‌ها و صدها زن به دلیل آن که در مقابل اسارت تسلیم نشده‌اند، توسط مردها کشته می‌شوند. اینگونه علیه تصمیم و اراده‌ی زنان آزاد پاکسازی انجام می‌شود. در هر لحظه به زنان تجاوز می‌شود. خشونت علیه زنان در سطحی بسیار بالا در حال انجام است.

حملات تفکر مردسالار و سیستمش در مقابل زنان و جامعه و زندگی از برخی جهات مانند یکدیگر هستند و از برخی جنبه‌ها نیز متفاوت‌اند. ما از طرف زنان کورد، سیستم خودمدیریتی خود را سازماندهی می‌کنیم اما با حملات بسیاری مواجه می‌شویم. دولت فاشیست ترکیه با پیشاهنگی رژیم آ.ک.پ - م.ه.پ به زنان پیشاهنگمان برای از بین بردن انقلاب ما که حتی داعش نتوانست آن را از بین ببرد، حمله می‌کنند. به طور مداوم زنان پیشاهنگ ما به وسیله‌ی مزدوران و قاتلین اجیر شده کشته می‌شوند و از آسمان نیز با هواپیماهای بدون سرنشین مسلح شهید می‌گردند. زنان سیاستمدار ما که پیشاهنگ مبارزات دمکراسی رادیکال علیه فاشیسم هستند را دستگیر کرده و تلاش می‌کنند، اراده‌ی آنها را از بین ببرند. همچنین تلاش می‌کنند زنان را به وسیله‌ی جنگ ویژه که می‌خواهند گروه‌های مختلف جامعه کورد را شکسته و آنها را تسلیم کنند، به تسلیم شدن وادارند. از راه مهاجرت و کوچ اجباری تلاش می‌کنند خلق ما را از خاک خود دور کرده و کوردستان را تخلیه کنند. با اشغال روژاوا و باشور کوردستان مانند آنچه داعش علیه زنان ایزدی در شنگال انجام داد، از سیاست به اسارت گرفتن زنان کورد پیروی می‌کنند.

از طرف ک.ژ.ک با گسترش سازماندهی خود، با افزایش مبارزاتمان و با مقاومت، پاسخ سیاست دولت فاشیستی ترکیه و همکارانش را خواهیم داد. با اقدامات خود و کمپین "علیه پاکسازی و قتل‌عام زنان، روزِ صیانت از زن آزاد و جامعه‌ی آزاد است" ما مقاومتمان را سازماندهی کرده و هرگونه حمله‌ای را شکست می‌دهیم و به فاشیسم دشمنان زن پایان می‌دهیم. همچون ک.ژ.ک از زنان کوردستان و همه درخواست می‌نماییم، در اطراف پیشاهنگان ما جمع شده و علیه حملات مرد- دولت در مبارزات سازمانیمان شرکت کرده و موج مقاومت را گسترش دهند. همراه با ۲۵ نوامبر ما می‌توانیم گام‌های خود را در مرحله‌ی دوم بهتر و محکم‌تر و موثرتر برداریم. اما به عنوان جنبش زنان آزاد کوردستان، مبارزات ما فقط به این اقدامات محدود نخواهد شد. ما  فقط علیه فشارها خود را سازماندهی نمی‌کنیم، بلکه برای آزادی، برای زندگی آزاد، برای آزاد کردن زندگی و معنی بخشیدن به انقلاب زنان خود را سازماندهی کرده و مبارزه و مقاومت می‌کنیم.

 زنان مبارز؛

ما خوب می‌دانیم که مردسالاری نیروی خود را از ماهیت ساختاری، از اشاعه‌ی تفکر خود و از مدرنیته‌ی سرمایه‌داری کسب می‌کند. پس لازم و ضروری است، مبارزات آزادی‌خواهانه زنان بر تفکر آزادی سیستم کنفدرالیسم زنان و مدرنیته‌ی دمکراتیک تکیه کنند. هم به عنوان جنبش زنان جهان سطح کنونی مقاومت ما، هم در مقابل حملات سیستم مرد، به مناسبت ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱ ویژگی‌های اساسی را باید اینگونه شرح دهیم: به عنوان زنان جهان از حالا به بعد ما خود را چگونه سازماندهی کنیم؟ باید تجاربمان، نگرش‌هایمان و خط و شیوه مبارزاتمان، میراث و مسئولیت‌های خود را یکی کرده و مرحله‌ی جدیدی را آغاز کنیم.

ما در دوره‌ای قرار داریم که هم دوره فاشیسم است و هم دوره‌ایست که برای انقلاب زنان بیشتر از همیشه فرصت وجود دارد و این امر به صورت تصادفی روی نمی‌دهند. همزمان به عنوان جنبش زنان، سطح مبارزات ما در حال حاضر نمی‌تواند پاسخی مناسب برای این مرحله باشد. باید مبارزاتمان را گسترش دهیم و گام‌های جدیدی بر داریم. این اقدامات در سطح جهانی باید با سازماندهی مبارزاتمان علیه مردسالاری، اشغالگری، فاشیسم، نژادپرستی و کاپیتالیسم هم از لحاظ تفکر و هم از لحاظ فعالیت‌ها افزایش یابد. این اقدام نباید به تنهایی ارتباط و سازماندهی میان جنبش و مبارزات زنان در منطقه باشد، بلکه باید سیستمی نوین برای زنان به وجود آید. مبارزات آزادی‌خواهانه زنان زمانی  که بر سازماندهی و ایدئولوژی تکیه کرد، سیستم خود‌مدیریتی آن زمان می‌تواند سیستم مردسالار را شکست دهد. منظور از انقلاب زن این است. زمان آن فرا رسیده است در هر جای جهان مبارزات انقلابی زنان را گسترش دهیم و آن را سازماندهی کرده و بزرگتر کنیم.

پارادیم زنان در سطح جهانی می‌تواند انقلاب زنان را سازماندهی کند. ما به عنوان کنفدرالیسم زنان در جهان با دمکراسی شناخته می‌شویم. ما معتقدیم که این سیستم خود را به معادله اوپتیمال میان بخشی و جهانی، محلی و منطقه‌ای می‌سپارد. زمانی که آن را ایجاد کردیم، سیستم مردسالاری در هر جایی تضعیف می‌شود. با خوددفاعی دستاوردهایمان افزایش می‌یابد، همچنین دستاوردهای جدیدی به دست خواهد آمد و این گونه می‌توان زندگی آزاد ایجاد کرد. کنفدرالیسم دمکراتیک که نام آن ارتباط و همکاری همه طیف‌ها و دمکراتیک است، برای قرن ۲۱ به عصر زن آزاد تبدیل می‌شود و می‌تواند به پاسخی برای مسئله‌ی سیستم جایگزین زن تبدیل شود. ما به این روش معتقدیم.

همچون ک.ژ.ک از همه زنانی که به دنبال آزادی می‌گردند، درخواست می‌کنیم اساس و سازماندهی جنبش و سازمان زنان در هر چهار گوشه‌ی جهان این سیستم مبارزات تضمین انقلاب زنان است و باید با هم آن را انجام دهیم. از طرف زنان جهان ما باید کنفدرالیسم دمکراتیک برای خود ایجاد کرده و مانع از هرگونه حمله‌ی مردسالاری شویم. برای پایان دادن به خشونت علیه زنان که می‌خواهد دستاوردهای ما را که با مبارزات آن را به دست آورده‌ایم از ما بگیرد، باید مبارزاتمان را افزایش می‌دهیم. علیه حملات، ما خط خوددفاعی را گسترش می‌دهیم. علیه سیستم مردسالاری که پنج هزار سال عمر دارد، سیستم کنفدرالیسم زنان را ایجاد می‌کنیم. دیگر باید بگوییم این قرن، قرن زنان است، قرن انقلاب و قرن آزادی است."