چراغ زرد نیروهای منطقه‌ای و جهانی به ترکیه برای کشتار کوردها

شواهد نشان می‌دهد ترکیه برای اشغال نواحی جدید در سوریه چراق سبز دریافت نکرد ولی سکوت در برابر حملات مداوم توپخانەای و پهبادی ترکیه به روژاوا و سایر نواحی واقع در کرانەهای شرقی و غربی رود فرات، به روشن بودن چراق زرد برای حمله به کوردها اشاره دارد.

اظهارات رئیس جمهوری ترکیه پس از بازگشت از سوچی مباحث تازه‌ای در رسانەهای این کشور براه انداخته است. اردوغان که سال‌ها بشار اسد را قاتل صدا می‌زد گفت که نهادهای اطلاعاتی آنکارا و دمشق هم‌اکنون در حال رایزنی هستند. دردی که آنکارا با رجوع به دمشق و همدلی و مساعدت تهران به دنبال مداوای آن است، کوردهراسی بیماری مشترک هر سه طرف است که چشم دیدن آزادی این خلق را ندارند.

قریب دو ماه پیش بود که اردوغان دیکتاتور ترکیه از تصمیم برای حمله به فدراسیون شمال شرق سوریه حرف زد. او پس از آن برای کسب مجوز حمله در اجلاس ناتو در مادرید رایزنی کرد و سپس برای متقاعد کردن روسیه و ایران به تهران رفت.

شواهد نشان می‌دهد ترکیه برای اشغال نواحی جدید در سوریه چراق سبز دریافت نکرد ولی سکوت در برابر حملات مداوم توپخانەای و پهبادی ترکیه به روژاوا و سایر نواحی واقع در کرانەهای شرقی و غربی رود فرات، به روشن بودن چراق زرد برای حمله به کوردها اشاره دارد.

ترکیه در این مدت با توپخانه و پهبادهای خود جنایات متعددی را در شمال شرق سوریه مرتکب شده و هیچ چراق قرمزی در برابر جنایات آن وجود ندارد، حتی وقتی کودکان را می‌کشد.

اردوغان که در آغاز قیام سوریه گفته بود بزودی نماز جماعت را در مسجد اموی حلب اقامه خواهند کرد، پس از بازگشت از دیدار با پوتین در سوچی برای اولین بار به خبرنگاران گفت دیدارهایی با نهاد اطلاعاتی رژیم سوریه انجام داده‌اند. گفته می‌شود پوتین به اردوغان گفته برای کسب مجوز حمله به سوریه بجای درخواست از او باید پیش بشار اسد برود چون مخاطب این مسأله دمشق است و نه مسکو.

ترکیه که تاکنون راهی برای حمله نظامی زمینی جدید پیدا نکرده، به کشتار با هواپیماهای بدون سرنشین و توپباران ادامه داده و از طرفی با کنار گذاشتن شعارهای قبلی مبنی بر لزوم سرنگونی اسد، برای سرکوب کوردها به درگاه رژیم دمشق رفته است. توسل ترکیه به رژیم سوریه برای سرکوب خودمدیریتی روژاوا باب میل تهران که نمی‌خواهد کوردها حقی در منطقه داشته باشند نیز هست. امیر عبدالهیان، وزیر خارجه ایران در سفر اخیرش به ترکیه گفته بود که برای نزدیک کردن آنکارا و دمشق به آنجا رفته است، این مسأله اما در رسانەهای ایرانی به شکل بسیار کم‌رنگی پوشش داده شد.

نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) ولی همچنان دو کشور روسیه و آمریکا که بر آسمان سوریه نظارت دارند و ضامن آتش‌بس هستند را مسئول اصلی حملات هوایی ترکیه می‌داند.

ترکیه دیروز چهار نفر از جمله دو کودک را در قامشلو با پهباد به قتل رساند. مردی بنام علی حسین که در این حمله زخمی شد، پسر و برادر زاده‌اش را از دست داد. 

او به خبرگزاری هاوار گفت با پسرش احمد بخاطر گرمای هوا مغازه یدک‌فروشی خود را زود تعطیل کردند ولی چون مشتری‌ها تماس گرفتند در حال به بازگشت به مغازه بودند که ناگهان حمله هوایی انجام شد. پسر هفده ساله‌ او در دم جان سپرد و خودش زخمی شد.

ایران که کشتار غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی توسط اسرائیل را محکوم می‌کند، حرفی در باره اقدام مشابه ترکیه علیه مردم روژاوا نمی‌زند. اما چه فرقی میان کودکان معصوم کورد و فلسطینی وجود دارد؟