درخواست ٣۴ حزب شمال و شرق سوریه برای بستن حریم هوایی بر ارتش ترکیه

سی و چهار حزب شمال و شرق سوریه علیه تهدیدهای ترکیه بیانیه مشترک دادند

نمایندگان ٣۴ حزب شمال و شرق سوریه طی یک تجمع خبری ضمن قرائت یک بیانیه خبری به تهدیدهای نظامی ترکیه واکنش نشان دادند. آنها خواستار مسدود شدن حریم هوایی شمال سوریه بر جنگندەهای ترکیه شدند.

با توجه به تنوع فهرست احزابی که این بیانیه مشترک را امضا کرده بودند، بیانیه به سه زبان عربی، کوردی و سریانی در محل مرکز مطالعات شهر قامشلو خوانده شد.

این بیانیه از جامعه جهانی خواست ترکیه را برای رعایت پیمان آتش‌بس که ماه اکتبر ٢٠١٩ با ضمانت آمریکا و روسیه به امضا رسانده بود تحت فشار قرار دهد.

در این بیانیه اشاره شد که ترکیه با پهبادهای خود مناطق شمال سوریه و همچنین شنگال و مخمور را بمباران می‌کند و اخیرا فرهاد شبلی معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را در اقلیم کوردستان به قتل رساند.

ترکیه در عین حال مرتکب انواع جنایات جنگی در نواحی اشغالی از قبیل پاکسازی نژادی و تغییر بافت جمعیتی شده است.

این بیانیه به روابط تنگاتنگ ترکیه با داعش و النصره پرداخته و تصریح می‌کند ترکیه گرچه خود را عضوی از ائتلاف مبارزه با داعش معرفی کند ولی این کشور عملا گذرگاه امن تروریست‌ها به سوریه است.

٣۴ حزب شمال و شرق سوریه ضمن درخواست از جامعه بین‌المللی خواستند جلوی خونریزی‌های ترکیه را بگیرد و حریم هوایی سوریه بر روی هواپیماهای جنگی ترکیه بسته شوند.