فیلم مستند نوژیان زندگی پیکار زنان انقلابی را به نمایش می‌کشد

فیلم نوژیان مبتنی بر حقیقت است و علاوه بر بازسازی زندگی یک انقلابی به نام نوژیان ارهان، زندگی زنان انقلابی را به تصویر می‌کشد.

ژیندا آسمن، کارگردان فیلم مستند «نوژیان» که بزودی در شنگال و روژاوا روی اکران خواهد رفت درباره این فیلم یک مصاحبه با خبرگزاری زن انجام داده است. این فیلم مبتنی بر حقیقت است و علاوه بر بازسازی زندگی یک انقلابی به نام نوژیان ارهان، زندگی زنان انقلابی را به تصویر می‌کشد.

مستند نوژیان که ساخت آن سال ٢٠١٩ آغاز شد، پس از دو سال در سال  ٢٠٢١ به پایان رسید. این فیلم زندگی نوژیان اَرهان، مبارز و خبرنگاری را به تصویر می‌کشد که سوم مارس ٢٠١٧ در حمله نظامیان مسعود بارزانی در شنگال زخمی شد و نوزده روز بعد در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

او برای ترمیم زخم‌های مردم ایزدی که مورد هجوم وحشیانه داعش قرار گرفته بودند کوشش زیادی انجام داد. مستند نوژیان سعی می‌کند رنج ایزدیان را از چشم نوژیان ارهان دوباره به تصویر بکشد.

این مستند البته فقط مربوط بە فاجعه‌ نسل‌کشی ایزدیان شنگال نیست و در عین حال زندگی مبارزاتی نوژیان ارهان طی سال‌های قبل از آن در کوههای کوردستان، مخمور و روژاوا را بازگو می‌کند.

این فیلم برای نخستین بار قرار است روز شنبه ٢٨ می در شهرک خانه‌سور شنگال به نمایش گذاشته شود و سپس در هفدهم ماه ژوئن در شهر حسکەی روژاوا روی اکران می‌رود.

کارگردان این فیلم مستند، ژیندا آسمن گفتگویی در اینباره با خبرگزاری ژنها انجام داده و می‌گوید فکر ساختن این فیلم در سال ٢٠١٧ به ذهن او آمد.

ژیندا آسمن با بیان آنکه آنزمان بهمراه نوژیان ارهان در شنگال بود می‌گوید زندگی هر انقلابی، یک فیلم، یک آواز، یک داستان و یک شعر است.

این کارگردان با ابراز تألم خود به خاطر از دست دادن رفیقش می‌گوید اما این حقیقت انقلاب است که برای تحقق آرمان‌های آن شهادت رخ می‌دهد و می‌باید بهایش را پرداخت.

ژیندا آسمن می‌گوید برای زنده نگه داشتن تلاش‌های نوژیان ارهان باید کاری می‌کرد و ساختن این فیلم در مورد زندگی نوژیان کمترین کاری بود که می‌توانست انجام دهد.