«برای آزادی» که در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه با محدودیت روبرو شد را در اینترنت ببینید

برگزارکنندگان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه به درخواست دولت ترکیه از اکران فیلم «برای آزادی» جلوگیری کرده بودند. تهیه‌کنندگان «برای آزادی» تصمیم گرفتند که این فیلم را به شیوه‌ی رایگان در اینترنت به اشتراک بگذارند.

فیلم «برای آزادی» به روایت مقاومت محله سور شهر آمَد در باکور کوردستان می‌پردازد، در منطقه‌ای که جنگ ١٠٣ روزه میان یگان‌های مدافع غیرنظامیان (YPS) و ارتش فاشیست ترکیه در آن جریان داشت. داستان و شخصیت‌های این فیلم واقعی است و جنگ موسوم به جنگ خندق از سوی یک دختر کورد روایت می‌شود که برای کسب اطلاع از برادرش به نام «آندوک» که یک گریلا ه.پ.گ بوده است به آمَد، زادگاهش باز می‌گردد و تصادفا در این جنگ جای می‌گیرد.

فیلم «برای آزادی» در مرز باکور کوردستان در شهر کوبانی از سوی کومین فیلم روژاوا تهیه شده است. کارگردان أرسین چلیک سال ٢٠١٩ این فیلم را به پایان رساند و به نمایش گذاشت. این فیلم تاکنون در ٣٠ کشور جهان به نمایش درآمده است.

برگزارکنندگان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه به شیوه‌ای رسمی از فیلم «برای آزادی» دعوت کرده بودند که در این دوره جشنواره شرکت کند، اما در زمان اکران فیلم برگزارکنندگان به بهانه‌های واهی از نمایش آن جلوگیری کردند. این اقدام با نارضایتی گسترده‌ای روبرو شدند، گفته می‌شود که عدم اکران فیلم به درخواست دولت ترک بوده و برگزارکنندگان از نمایش آن جلوگیری کرده‌اند.

کومین فیلم روژاوا به درخواست شمار زیادی از هموطنان و تماشاگران پاسخ داده و برای مدت یک هفته فیلم «برای آزادی» را در اینترنت به اشتراک گذاشت. اکنون تماشاگران می‌توانند از طریق لینک (https://vimeo.com/r/3pYk/elIxaDFDa3) به تماشای این فیلم بنشینند. فیلم «برای آزادی» به سه زبان کوردی (سورانی)، ترکی و عربی زیرنویس شده و بینندگان می‌توانند با تنظیم زیرنویس به زبان دلخواه خود آنرا تماشا کنند.

برای دسترسی به فیلم مراحل ١ تا ٣ در عکس‌های زیر را دنبال کنید.