کۆدار: زبان کوردی، زبان نیرومند بیان معنای واقعی انقلاب و آزادیست

کمیته فرهنگ، آموزش و زبان کودار به مناسبت روز جهانی زبان مادر بینانیه ای صادر نمود.

متن بیانیه کمیته فرهنگ، آموزش و زبان کودار

زبان کوردی، زبان نیرومند بیان معنای واقعی انقلاب و آزادیست

در روز جهانی زبان مادری با عزم راسخ ملت دمکراتیک کورد، زبان مادری را در راستای ترویج فرهنگ جامعه پاس بداریم. «کمیته فرهنگ، آموزش و زبان» وابسته به «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)» روز جهانی زبان مادری را گرامی‌داشته و از تمامی خلق کورد و خلق‌های تحت ستم در راستای پاسداشت زبان و فرهنگ، دعوت بعمل می‌آورد.

رهبر آپو مبارزات آزادیخواهی خلق کورد را با گفتن «کردستان مستعمره است» آغاز نمود و با احیای هویت فرهنگی، زبان و آموزش و فرهنگ کوردی را پاسداشت و بدان ارج نهاد. در راه آزادی خلقمان و در مسیر پاسداشت این فرهنگ غنی و انسان‌دوست، دهها هزار شهید تقدیم شده است. یاد تمامی شهدا گرامی‌باد.

بی‌شک با نابودی هر زبان زنده در دنیا، بسیاری از ارزشهای معنایی و فرهنگی نابود می‌شوند که استعداد آن در سایر زبان‌ها نهفته نیست. به این دلیل هر زبان مادری یک غنای منحصربه‌فرد و یک ارزش تکرارناشدنی است. رد وانکار زبان و هویت به معنای فقدان جامعه آزاد و نسل‌کشی فرهنگی می‌باشد. قطع‌یقین انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» پاسداشت ارزشمندترین زبان‌ها در ایران و شرق کوردستان است. زبان‌های کُردی، بلوچی، عربی، آذری، ترکمنی، گیلکی و مازنی نیز در کنار زبان فارسی بزرگترین دستاوردهای فرهنگی و تاریخی را برای بشریت به یادگار گذاشته‌اند. ستم به این فرهنگ‌ها و زبان‌ها لازمه و بهانه قیام و انقلاب امروزمان با شعار «ژن، ژیان، آزادی» است.

«کمیته فرهنگ و آموزش و زبان کودار» ضمن تبریک روز جهانی زبان مادری به رهبر آپو و همه خلق کورد از تمامی میهن‌دوستان دعوت به عمل می‌آورد که در چارچوب انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» هر مکان و خانه را به مدرسه رشد فرهنگ و زبان کوردی مبدل سازند. زبان کُردی برای خلق کُرد در فرایند انقلاب ارزشمندمان، زبان نیرومند بیان معنای واقعی انقلاب و آزادی می‌باشد. محافظت از زبان کوردی و رشد آن وظیفه یکایک میهن‌دوستان با مبارزات دمکراتیک خلق‌محور است.