کودار: سهراب آزادی حافظ فرهنگ لری در زاگرس بود

کمیته فرهنگ و هنر کودار در بیانیه‌ای درگذشت سهراب آزادی پژوهشگر لر را به آحاد خلق میهن‌دوست خلق لر تسلیت گفته و بر تداوم راه صیانت از فرهنگ غنی و اصیل زاگرس تأکید کرده است.

کمیته فرهنگ و هنر جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان (کودار) به مناسبت درگذشت سهراب آزادی، نویسنده و پژوهشگر لرستان بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن بیانیه کودار به شرح زیر است:

"سهراب آزادی حافظ فرهنگ لری در زاگرس بود

درگذشت شاعر گرانقدر لر «سهراب آزادی» را به خلق کورد بویژه خلقمان در لرستان تسلیت می‌گوییم. راه سهراب آزادی برای حفظ فرهنگ غنی و اصیل زاگرسی ادامه خواهد یافت.

سهراب آزادی شاعر، نویسنده و پژوهشگر شعر و ادبیات در خطه زاگرس همچو نگینی درخشید. وی سالها برای حفظ فرهنگ لری بی‌شائبه کوشید و از خود یک دستاورد غنی فرهنگی به یادگار گذاشته. وی یک شخصیت چپ‌گرا و سوسیالیست بود که توانست با اندیشه‌های آزادیخواهانه خویش به فرهنگ لری و لکی اهمیت دهد و بر افکار عمومی لرستانات تأثیر بسزا داشته باشد. رژیم حاکم ایران اما تاب تحمل این گرایش‌های آزادیخواهانه وی را نداشت و در دهه ۶۰ سهراب آزادی را به زندان انداخت و از کار معلمی محروم ساخت. این شاعر نامی اما با تسلیم‌ناپذیری و عزم راسخ در راستای رشد و توسعه فرهنگ غنی زاگرسی کوشید که مسلما تاریخ از وی نام‌می‌برد.

کتاب شعر «تو را می‌نویسم، سرزمینم» احساس پاک آن شاعر بزرگوار برای آزادی سرزمین و خلق خود است. سال‌ها کوشش ایشان برای گردآوری ضرب‌المثل‌ها و فرهنگ لغات لری و همچنین «اشعار و تک‌بیتی‌‌های لکی» نشانه اهمیت‌دادن ایشان به غنای زبان و فرهنگ لری است که بایستی حفظ گردد.

همچو «کمیته فرهنگ و هنر» «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان (کودار)» درگذشت سهراب آزادی، آن شاعر فرهیخته و توانمند را به خلق‌ کورد و خانواده ایشان تسلیت می‌گوییم. راه آن شاعر گرانقدر برای حفظ و اعتلای فرهنگ و ادبیات لری در سرزمین زاگرس ادامه خواهد یافت."