پارت دمکرات کوردستان، سرباز پیاده نیروهای مسلح ترک

پارت دمکرات کوردستان که در باشور کوردستان با نیروهای مسلح ترک همکاری دارد، به دلیل ۴۲ میلیارد دلار در بانک‌های ترکیه، پیمان ۵٠ ساله نفت و فساد ۴۰۰ میلیارد دلاری، اکنون به سرباز پیاده ارتش اشغالگر ترک تبدیل شده است.

مجموعه عملیات نظامی که از سوی ارتش اشغالگر ترک از ۲۳ آپریل به  باشور کوردستان اغاز شده بودند، همچنان ادامه دارند. خصوصا که ترکیه طی مدت سه ماه اخیر در این مناطق استفاده از سلاح‌های شیمیایی را هم آغاز کرده است. پارت مکرات کوردستان که همراه با ترکیه گام بر می‌دارد، اطلاعات نظامی را با اشاره به مختصات جغرافیایی نیروهای گریلا در اختیار ارتش اشغالگر ترک می‌گذارد و سپس این مناطق توسط هوایپماهای اف ۱۶ و بدون سرنشین بمباران می‌شوند.

نیروهای ارتش ترک از روز نخست آغاز عملیات برای تحت کنترال قرار دادن تمام منطقه و تثبیت آن، تلاش کردند تا محور مام رشو و پیر آمیتن آواشین و در منطقه زاپ دره کنیانیش، نروی و بدوه، در منطقه متینا هم کلا زندوره، منطقه درار و دره کوردینه را تحت کنترل قرار دهند. به همین دلیل از نیروهای پارت دمکرات هم استفاده کردند.

پارت دمکرات از ابتدا به شیوه‌ای مخفیانه از این مسئله حمایت می‌کرد، اما اکنون نیروهای ویژه وابسته به خانواده بارزانی، یعنی نیروهای زیروانی، گولان و پیشمرگه‌های روژ کاملا فعالانه در مناطق متینا-ی برادوست تا قندیل، در بسیاری از مناطق به نام ایست بازرسی، پایگاه ایجاد کرده و در راستای منافع ارتش اشغالگر ترک حرکت می‌کنند.

در هفته دوم عملیات، ارتش اشغالگر ترک دست از عملیات زمینی خود برداشته و تلاش نمود تا از از طریق هلی برن، نیروهای نظامی را در قله‌ها و ارتفاعات مستقر کند. به این دلیل هم ناگزیر شد که با همکاری خانواده بارزانی در نزدیکی شهرک کانی ماسی، در منطقه آمیدی پایگاه نظامی جدیدی ایجاد کند.

نیروهای اشغالگر ارتش ترک غیر از پایگاههای نظامی بزرگ بامرنی، سرمیش، آمیدی و باتوفا، با همکاری پارت دمکرات از کانی ماسی گرفته تا برادوست و حاجی عمران ده‌ها پایگاه و نقطه بازرسی جدید ایجاد کرده‌اند. طبق نقشه ریاست ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، ارتش ترک همراه با دوستان خود (پ.د.ک/ خانواده بارزانی) از ۶ ژولای ۲۰۲۰ تا کنون در منطقه‌ای ۴۰ کیلومتری، ۳۷ پایگاه و نقطه نظامی ایجاد کرده‌اند. اما گفته می‌شود که شمار این پایگاهها بیشتر از این تعداد است. همچنین طبق اطلاعات بدست آمده، این پایگاهها از سوی نیروهای ویژه خانواده بارزانی، مانند زیروانی، گولان و پیشمرگه‌های روژ مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

هدف تسهیل حملات هوایی است

مشخص شده است که نیروهای پارت دمکرات کوردستان در منطقه مورد نظر، با عناوینی مانند نقاط ایست بازرسی، در نزدیکی مناطق حفاظتی میدیا مستقر شده و از این طریق تلاش می‌شود تا دست به اقدامات تحریک کننده بزنند. هدف این است که در منطقه بتوانند تحرک نیروهای گریلا را در دید داشته باشند و از طرف دیگر حلقه محاصره را تنگ‌تر کنند. در چنین حالتی مواضع و امکانات نیروهای گریلا کشف شده و این مناطق با طی حملات هوایی بمباران می‌شود.

نخستین قدم پارت دمکرات در راستای این سیاستهای مشترک با دولت ترک، زینی ورته بود. پیش از این رویداد در بسیاری از حوزه‌ها برای ایجاد این سیاستها زمینه‌سازی شده بود. بعد از ان پارت دمکرات کوردستان در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰ در برخی از مناطق مانند شقلاوه، وارد منطقه قسروک و حاجی عمران شده و از آنجا هم  وارد قلعه رایات در نزدیکی مناطق گریلایی در حاجی عمران شده و در انجا مستقر شدند. بعد از آن هم با هماهنگی این نیروها، نیروهای پیشمرگه روژ و گولان را به این منطقه اعزام کردند.

بعد از حضور این نیروها، برای نخستین بار این مناطق توسط جنگنده‌های ارتش ترک بمباران شدند. بعد از استقرار این نیروها، ارتش ترک حملات وسیع هوایی خود را ادامه داده است. طبق اطلاعیه‌های نیروهای مدافع خلق، در جریان این حملات، یک گریلا جان خود را از دست داده و در یکی از روستاهای منطقه برادوست ۳۰۰ گوسفند هم کشته شده‌اند. از طرف دیگر در چارچوب عملیات به منطقه گاره، در ۱۰ اکتبر، خلوصی آکار وزیر جنگ دولت اشغالگر ترک، علنا از همکاری ارتش ترک و نیروهای پارت دمکرات کوردستان پرده برداشته و اظهار داشته است: که ما با همکاری متحدین و دوستانمان این عملیات را انجام می‌دهیم. با این اظهارات آکار، مشخص شده است که تمام حملات با اطلاعات و همکاری پارت دمکرات بوده و از طریق در اختیار گذاشتن مختصات حضور نیروهای گریلا در مناطق، این نواحی بمباران شده‌اند. همین رویداد در منطقه خنیره هم تکرار شده است. در این منطقه یکی از فرماندهان نیروهای مدافع خلق با نام عگید گارزان و یکی از فرماندهان پیشمرگ جان خود را از دست دادند. نیروهای ویژه پارت دمکرات کوردستان پیش از این حمله هوایی وارد مناطق گریلا شده و برخی از مناطق را به کنترل درآورده بود.

رویه‌های مشابه در عملیات گاره

این سیاست ترکیه پیش از حمله ارتش ترک به گاره هم تکرار شده بود. پیش از این حمله نیروهای پیشمرگ در منطقه بهدینان دست به تحرکات وسیعی زده و ارسال سلاح‌های سنگین به منطقه دست زده بودند. تا پیش از حمله گاره، نیروهای پیشمرگ در طول ماه، ۸ روز در محل خدمت حضور داشتند، اما بعد از این تحرکات مدت حضور نیروهای پیشمرگ به ۱۵ روز افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر در منطقه دهوک و آمیدی، خصوصا در منطقه برواری شمار نقاط بازرسی از ۳ مرکز، به ۹ مرکز افزایش پیدا کرد. در منطقه شیخان، در مسیر میربا و بانی سرسینگ، شمار مراکز بازرسی به ۵ و در مسیر بین شیخان و اتروش ۲ مرکز بازرسی افزایش پیدا کردند. در مسیر آکری و باکورما هم تعداد پایگاهها و مناطق بازرسی به ۳ مرکز در دینارته و در نحلی به ۵ مرکز، دینارته و بلی ۲ مرکز بازرسی دیگر ایجاد شدند. همچنین در این مناطق حضور گشتی‌ها هم بسیار پر رنگ شده است. این وضعیت با آغاز عملیات نظامی در منطقه متینا، آواشین و زاپ بیشتر افزایش پیدا کرده و در موارد نیروهای میت و ارتش اشغالگر ترک هم دست به ایجاد پایگاه و بازرسی دست زده‌اند.

تبلیغات برای مشروعیت بخشیدن به حملات نظامی

برای مشروعیت بخشیدن به حملات نظامی و اشغالگرانه، از ابتدای عملیات نظامی، با درخواست ترکیه و نخست وزیر حکومت باشور کوردستان، مسرور بارزانی، کمیته‌ای ایجاد شد. گفته می‌شود که این کمیته با ریاست علی عونی، عضو دفتر مرکزی پارتی، علی ططر فرماندار دهوک، و مظفر نقیب از فرماندهی وزارت پیشمرگه ایجاد شده است. تیمهایی تحت کنترل این کمیسیون، در منطقه بادینان، برادوست، هولیر و تا منطقه نینوا، در بسیاری از مناطق برای متقاعدن نمودن خلق و نیروهای پیشمرگ برای این حملات و همچنین مشروعیت بخشیدن به حملات علیه نیروهای گریلا، سیاه‌نمایی پ.ک.ک، دست به تبلیعات وسیعی زده‌اند.

این تیمها با این گفته که 'پ.ک.ک متعلق به باشور کوردستان نیست، حتی مهمان هم نیستند، بلکه اشغالگر هستند'، و 'با اهداف قبلی و از پیش تعیین شده به مناطق مرزی ترکیه حمله می‌کنند' تلاش می‌کنند تا نیروهای پ.ک.ک را تخریب و سیاه‌نمایی کنند. این تیم‌ها می‌گویند، 'دولت ترک و ا.ک.پ به عنوان کشور حقوق زبانی و طبیعی کورد را در ترکیه به کوردها داده‌اند، اما پ.ک.ک نمی‌خواهد که جنگ را خاتمه بدهد. زیرا اگر اینگونه نبود اجازه می‌دادند که حزبی مانند حزب دمکراتیک خلق‌ها در ترکیه فعالیت داشته باشد؟'. این موارد بخشی از سیاه‌نمایی‌های جنبش آزادی خلق کورد توسط این کمیسیون مشترک است.

چرا پارت دمکرات وارد چنین حالتی شد؟

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده است تا پارت دمکرات کوردستان در عملیاتهای ارتش ترک مشارکت داشته و وارد چنین وضعیتی که حتی در مقابل استفاده از سلاح‌های شیمیایی هم سکوت کند، امضای پیمان ۵۰ ساله نفت است. اما گفته می‌شود که غیر از این علت، بیش از ۴۲ میلیارد دلار پول خانواده بارزانی و پارت دمکرات کوردستان در بانک‌های ترکیه قرار دارد. همچنین شرکت‌های مشترک بارزانی با ترکیه در شهرهای قیصریه، ملاطیه و شهرهای دیگر ترکیه، و نیز شراکت شرکت‌های ترک در باشور کوردستان با این خانواده و ترس فاش شدن این همکاری‌ها با مدرک و سند از سوی دولت ترک، پارت دمکرات کوردستان را تحت فشار قرار داده است. غیر از این دلایل، ایجاد کیمیسیونی در مورد ۴۰۰ میلیارد دلار پول مفقود شده هم، باعث شده است تا پارت دمکرات کوردستان در مقابل اقدامات ارتش اشغالگر ترک بیش از هر زمان دیگری سکوت کند. به رغم آنکه ترکیه مقدمات این نقشه را از مدت‌ها پیش فراهم کرده بود, نه به عنوان همکاری، بلکه به عنوان سیستمی بر اساس اهداف خود از این حزب استفاده می‌کند.

منبع: MA