پناهنده روژهلاتی نامزد دریافت معتبرترین جایزه هنری استرالیا

یک پناهنده کورد نامزد دریافت معتبرترین جایزه هنری استرالیا شده است. کوچ او از ایران به استرالیا داستانی پربار دارد. گزارشی از زندگی این هنرمند روژهلاتی که با قهوه و مسواک، پرتره می‌کشد.

مصطفی عظیمی‌تبار  پناهنده کورد روژهلاتی است که سال‌ها پیش از ایران گریخت تا به استرالیا برود.

او می‌گوید جانش در ایران در خطر بود و می‌خواست که به استرالیا برود تا در امان باشد، اما به مدت ٨ سال در یکی از اردوگاههای مهاجران غیرقانونی در جزیره مانوس، پاپوآ گینه‌نو محبوس شد.

مصطفی‌ عظیمی‌تبار که ژانویه ٢٠٢١ بدون اطلاع قبلی ناگهان آزاد شد، اکنون نامزد دریافت معتبرترین جایزه هنری استرالیا است.

پرترەای که او در دوران بازادشت ٨ ساله با مسواک کشیده است همه را حیرت زده کرد. این عکس جزء نامزدهای نهایی جایزه پرتره آرچیبالد است که به با استعدادترین نقاشان استرالیا اعطا می‌شود.

مصطفی گفته در آن زمان نگهبانان اردوگاه ابزارهای نقاشی را از ترس بلعیدن و خودکشی از او گرفتند. وقتی که به خوابگاه منتقل شد، در آنجا نگاهش روی یک فنجان قهوه و مسواک قفل شد.

او می‌گوید نمی‌دانم چه شد، لحظه خاصی بود. مسواک را گرفتم. آن را در قهوه فرو بردم و روی کاغذ کشیدم. مصطفی آن لحظه را لحظه پیروزی توصیف می‌کند. او گفته که هیچ معلم هنری در زندگی‌اش نداشته ولی وقتی به جزیره مانوس رسید، نقاشی را برای آرامش شروع کرد.

او می‌خواست این پرتره، درد، اندوه و قدرت زندگی پناهجویان را به تصویر بکشد. و موفق هم شد. این پناهنده کورد می‌گوید قهوه و مسواک چیزهای کوچکی هستند که نشان دهنده سادگی و مقاومتند.

 آن‌ها نشان می‌دهند که من زنده مانده‌ام. او روی عکسی که در دست دارد نوشته است: "عشق پیروز خواهد شد".

مصطفی که پس از ٨ سال حبس در آن جزیره حالا به استرالیا رفته، برای نجات سایر پناهجویان می‌كوشد.

او یک هنرمند و یک فعال انساندوست است که در یک موسسه خیریه فعالیت می‌کند، نقاشی می‌كشد و گیتار می‌زند.