۷۶ سال تاریخ مملو از خیانت خاندان مصطفی بارزانی | یادداشت

خاندان بارزانی طی ۷۶ سال عمر حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) بی‌وقفه به خیانت و نوکری برای دولت‌های فاشیست ایران، عراق، ترکیه، سوریه و همکاری با مراکز استخباراتی میت و اطلاعات ایران برای از بین بردن خلق کورد در سراسر کوردستان ادامه داده‌اند

◼️ پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در ۱۶ آگوست ۱۹۴۶ تاسیس شد. طی ۷۶ سال عمر خود چندین شکست و خیانت و تاریخی تاریک و آکنده از نوکری را ثبت نموده و برای بقای خانواده بارزانی خود را با درخواست‌های دولت اشغالگر ترکیه وفق داده‌ است.

پ.د.ک دو روز پیش در مراسم سالگرد تأسیس خود بجز خیانت‌، مزدوریگری برای اشغالگران و نوکری چیز دیگری برای افتخار نداشت، اینکه خاندان بارزانی چگونه می‌توانند خیانت‌های خود را به‌عنوان افتخار برای مردم بازگو کنند موضوع دیگریست.

در زمان مصطفی بارزانی دستگاه اطلاعاتی پاراستن تاسیس شد و مسعود بارزانی سرپرستی آن را به ‌عهده گرفت. پس‌از مصطفی بارزانی در سال ۱۹۷۹ پسرش مسعود بارزانی رهبری پ.د.ک را برعهده می‌گیرد و در کوهستان به‌طور مداوم به خیانت و جاسوسی علیه احزاب و سازمان‌های سیاسی دیگر کورد ادامه می‌دهد.

پ.د.ک که اکنون ۷۶ سال عمر دارد، بیشتر از ۱۲ سال است که هیچ کنگره‌ای برگزار نکرده ‌است، در حالیکه باید تاکنون ۳ کنگره دیگر برگزار می‌کرد. اما به دلیل اختلافات ۲ پسرعمو (مسرور بارزانی پسر مسعود و نچیروان بارزانی پسر ادریس) با بهانه‌های مختلف تشکیل کنگره را عقب انداختند و قرار است امسال آن را برگزار نمایند درحالی‌که خطر عمیق شدن اختلافات میان آنها وجود دارد.

از زمان برگزاری کنگره پیشین پ.د.ک تاکنون اختلافات میان ۲ پسرعمو به‌شدت افزایش‌ یافته و پس‌از بر سر کار رفتن مسرور بارزانی به عنوان رییس کابینه‌ی نهم حکومت اقلیم در سال ۲۰۱۸ بیشتر کادرها و نزدیکان نچیروان بارزانی را از کار برکنار کرده و در میان سازمان‌ها نیز بیشتر آن‌هایی که به نچیروان نزدیک بودند را از مسئولیت شاخه‌های مختلف این حزب و بخش‌های حساس برکنار نموده ‌است.

نچیروان بارزانی هرچند جانشین مسعود بارزانی در پ.د.ک است، اما در سازمان‌ها جایگاه وی به‌طور کامل تضعیف ‌شده و مسرور پسر مسعود بارزانی می‌خواهد جایگاهش را در داخل حزب قدرت‌مندتر کرده و نقش پسرعمو و اطرافیانش را به‌طور کامل تضعیف نماید.

همه آن‌هایی که توسط مسرور بارزانی از کابینه نهم برکنار شده‌اند، توسط نچیروان بارزانی به حکومت اقلیم منتقل شده و مقام‌های گوناگونی به آن‌ها داده شده ‌است.

اختلافات این دو بر سر اقتدار بیشتر به‌طور آشکار در سیاست‌های آن‌ها مشخص ‌شده و در رسانه‌های آنها به وضوح قابل مشاهده است.

هرچند درحال‌حاضر نچیروان بارزانی جانشین مسعود بارزانی در پ.د.ک است، اما تعدادی از ناظران سیاسی می‌گویند ممکن است مشخص کردن دو جانشین برای ریاست حزب انتخابی باشد تا موازنه میان هر ۲ پسرعمو در حوزه حزبی صورت بگیرد، اما  بارزانی پسر می‌خواهد خود را بر همه بخش‌های حزب تحمیل نماید.

اکنون که پ.د.ک می‌خواهد سالگرد تاسیس خود را جشن بگیرد با مشکلات جدیدی به‌ویژه در کنگره ۱۴ که قرار است امسال در ماه نوامبر برگزار شود مواجه است. طی ۲ هفته گذشته تعدادی از کادر و اعضای دفاتر و حتی چندین تن از مسئولین مناطق سلیمانیه و هلبجه را احضار کرده و تاکنون نیز توسط پ.د.ک در بازداشت به سر می‌برند. علت این بازداشت‌ها هنوز مشخص نشده ‌است اما رسانه‌ها اعلام کرده‌اند مناقشات هر ۲ پسرعمو روزبه‌روز شدت بیشتری می‌یابد. بخصوص اکنون که به سمت برگزاری کنگره گام برمی‌دارند و این اقدامات نیز در همین چهارچوب می‌باشد.

پ.د.ک و مافیای خاندان بارزانی

پ.د.ک به دست نچیروان بارزانی توافق پنجاه‌ساله با اردوغان امضا کرده تا از خانواده بارزانی محافظت نماید و در مقابل مسرور بارزانی نیز همکاری‌های لجستیکی و اطلاعاتی با دستگاه جاسوسی میت انجام داده تا خلق کورد را در هر ۴ بخش کوردستان و به‌ویژه گریلاهای آزادی کوردستان و آزادی‌خواهان را از بین ببرند.

پ.د.ک هیچگاه از همکاری با دولت ترکیه علیه کوردها حذر نکرده و در طول تاریخ تاسیس خود به‌طور مداوم دست به خیانت زده ‌است.

جمیل باییک، ریاست مشترک ک.ج.ک در گفتگویی با خبرگزاری فرات با بیان اینکه  خاندان بارزانی بزرگترین همکار میت ترکیه هستند گفته بود: آن‌ها برای میت جاسوسی کرده و محل و خانه و خودروهای همکاران آن‌ها را مشخص کرده و آن را به میت می‌دهند. میت نیز آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان ک.ج.ک در دیداری با خبرگزاری فرات در رابطه با ارتباط میت و بارزانی هشدار داده و اطلاعات جدیدی را منتشر می‌نماید.

باییک می‌گوید، دولت ترکیه هر روز به باکور، باشور و روژآوای کوردستان حمله می‌کند و آشکارا می‌گوید، هر کس برای آزادی کورد مبارزه نماید، دشمن ماست. چون می‌خواهد ریشه کوردها را از بین ببرد به‌همین دلیل هر کسی برای کوردها مبارزه کند را هدف قرار می‌دهد.

باییک همچنین می‌گوید، توانایی دولت ترکیه به‌تنهایی آن‌قدر نیست که بتواند به کلار رفته و رفیق فرهاد و رفقایش را شهید نماید، اگر پ.د.ک و سازمان جاسوسی پاراستن به میت ترکیه اطلاع نمی‌دادند، ترکیه نمی‌توانست به کلار رفته و این قتل‌عام را انجام دهد.

 در رابطه با همکاری پ.د.ک با میت ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان ک.ج.ک می‌گوید، خلق کورد این حقیقت را به‌خوبی می‌دانند که پ.د.ک و پاراستن پ.د.ک در مناطق حفاظت‌شده میدیا و در هر جایی برای میت دست به جاسوسی زده و اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها محل و خانه و خودرو رفقای ما به‌ویژه رفقای مسئول را مشخص کرده و این اطلاعات را به میت می‌دهند. میت نیز از این راه به آن‌ها حمله کرده و آن‌ها را قتل‌عام می‌نماید.

در جنگ و درگیری‌های امسال میان ارتش اشغالگر ترکیه و نیروهای گریلا، پ.د.ک در محل‌هایی که مقر ارتش ترکیه در آن‌جاست، برای این‌که نیروهای گریلا به آنها حمله نکنند نیروهای پ.د.ک و تبهکاران روژ را به‌عنوان سپری برای آن‌ها قرار می‌دهند، چون آن‌ها می‌دانند اگر نیروهای گریلابه ترک‌ها حمله کنند، آن‌ها کشته می‌شوند و پ.د.ک نمی‌خواهد هیچ نیروی مسلح ترکی کشته شود.

هم‌زمان زاگرس هیوا سخنگوی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ک.ج.ک اعلام نمود که نیروهای پ.د.ک از مقرهای نظامی ارتش اشغالگر ترکیه در بامرنی، کانی ماسی، شیلادزه  نگهبانی می‌دهند و سنگرهای آن‌ها را محافظت می‌کنند. از طرف دیگر همه اطلاعات در رابطه با نیروهای گریلا را به سربازهای ترک می‌دهند تا آن‌ها را هدف قرار دهند.

با همکاری پ.د.ک ارتش اشغالگر ترکیه بیشتر از ۳۰ کیلومتر در عمق خاک باشور کوردستان را اشغال کرده و پ.د.ک نیز هر گونه همکاری با اردوغان و ارتش او انجام می‌دهد.

هم‌زمان پ.د.ک برای راضی کردن اردوغان و حزبش دست به تداخلات سیاسی در روژاوای کوردستان زده و این کار را توسط ENKS و ایجاد نیروی تبهکاران روژ که در باشور  کوردستان آن‌ها را مسلح کرده‌ است، انجام می‌دهد. همچنین دروازه مرزی سمالکا را بر روی روژآوای کوردستان بسته‌ است درحالی‌که این دروازه برای رساندن مواد خوراکی و کمک‌های انسانی بود.

پ.د.ک هر دستوری که توسط اردوغان داده شود را اجرا می‌کند و برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد که چه تعداد غیرنظامی قربانی می‌شوند.

در زمان حمله داعش به شنگال نیروهای پ.د.ک ایزدی‌ها را تنها گذاشته و این‌گونه هزاران زن و مرد و کودک کشته‌شده و زن‌ها توسط داعش به‌عنوان کنیزک ربوده شدند. پس‌ از این فاجعه که علیه خلق ایزدی رخ داد، آن‌ها خواستند توسط مصطفی کاظمی رییس حکومت عراق توافقی امضاء کنند تا یک‌بار دیگر شنگال را سرکوب نمایند. اما خلق ایزدی هوشیارانه در مقابل آن‌ها ایستاده و اجازه ندادند این توافق شوم اجرا شود.

پ.د.ک در باشور کوردستان سمت‌های تعیین کننده حکومت و پارلمان و ریاست اقلیم را قبضه کرده است، هر ۲ رییس حکومت و اقلیم هر ۲ از پ.د.ک هستند و ریاست آن را به‌عهده دارند و هر دو پسر ۱ خانواده و پسرعموی یکدیگر هستند، اما آن‌ها با نارضایتی‌های شدید مردم در کوچه و خیابان مواجه شدند.

خاندان مصطفی بارزانی پس ‌از ۷۶ سال عمر پ.د.ک ماهیت خائنانه خود را به تمامی آشکار کرده‌اند. البته آنان به خیانت ادامه می‌دهند و کوردها نباید بجز خودفروشی و نوکری چیز متفاوتی از این خاندان انتظار داشته باشند. کوردهای باشور برای نجات از این جریان مافیایی بی‌بهره از اخلاق سیاسی لازم است با سازماندهی و فعالیت‌های جمعی در زمینه گسترش دمکراسی رادیکال، این جرثومه فساد را ریشه‌کن کنند.◻️