خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

اداره خودمدیریتی شنگال: نیروهای عراق درصدد اخلالگری هستند

اداره خودمدیریتی شنگال اعلام کرده است بخش بزرگی از ارتش عراق در شنگال مستقر می‌گردد و افزود: این اقدام به نفع دولت عراق نیست، تنها در خدمت حکومت مصطفی کاظمی و پ.د.ک است."

تحرکات ارتش عراق در شنگال در هفته گذشته ادامه یافت، روز یکشنبه (١۶ ژانویه) در پی تصادف یک تانکر متعلق به ارتش عراق با یک دستگاه مینی‌بوس اهالی شنگال، دو جوان ایزدی جانباختند و ٢٧ نفر دیگر زخمی شدند. اداره خودمدیریتی شنگال در رابطه با تحولات اخیر در این منطقه بیانیه‌ای منتشر کرد.

اداره خودمدیریتی شنگال با اشاره به اینکه تحرکات نظامی ارتش عراق به بهانه امنیت و استقرار شنگال صورت می‌گیرد، می‌افزاید که این روند به امنیت شنگال آسیب می‌رساند و در تداوم توافق ٩ اکتبر مابین پ.د.ک و حکومت کاظمی صورت می‌گیرند. اداره خودمدیریتی شنگال از تمامی نیروهای سیاسی و نیروهای بین‌المللی خواست تا در مقابل برنامه‌های جنگی ارتش عراق ممانعت ایجاد کنند و بر مبنای خودگردانی شنگال برای حل مسائل اقدام نمایند.

اداره خودمدیریتی شنگال به واکنش نظامیان ارتش عراق پس از حادثه تصادف مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان ایزدی و تانکر سوخت ارتش عراق اشاره کرده که نظامیان عراقی در آن اظهار شادی و سرور می‌کنند، اداره خودمدیریتی ضمن مقایسه این رفتار نظامیان دولت عراق با رفتار مزدوران داعش بر سر جنازه شهدای جامعه ایزدی می‌افزاید: "ما از حوکمت کاظمی می‌پرسیم که چرا نظامیان ارتش عراق که با دستور شما بازمی‌گردند در هنگام مرگ ایزدی‌ها تا این اندازه ابراز شادمانی می‌کنند؟" اداره خودمدیریتی در ادامه خاطرنشان کرده است که در روزهای گذشته ارتش عراق تحرکات گسترده‌ای را در اطراف شنگال صورت داده و صدها خودرو زرهی را به شهرک‌های ایزدی‌نشین منتقل کرده است.

اداره خودمدیریتی شنگال تحرکات ارتش عراق در شنگال را در راستای توافقنامه ٩ اکتبر مابین حکومت کاظمی و بارزانی ارزیابی کرده و می‌افزاید:"اقدامات ارتش عراق در چارچوب ایجاد اخلالگری در شنگال صورت می‌گیرند. با بهانه‌های گوناگون درصدد انتقال نظامیان خود به مرکز شنگال و استقرار آنها هستند. ما خاطرنشان می‌کنیم که در عراق یک انتخابات برگزار شده و حکومت تازه هم تشکیل نشده است. حکومت کاظمی در واقع فروپاشیده است. در چنین وضعیتی که عراق با بحران سیاسی روبروست و هر روز از هر جهتی آماج حمله قرار می‌گیرد، حکومت کاظمی و پ.د.ک نیز درصدد تا با استفاده از بحران سیاسی و عدم شفافیت وضع کنونی یکبار دیگر شنگال را هدف قرار داده‌اند."

اداره خودمدیریتی شنگال می‌افزاید: ما بر این باوریم که این اقدامات ارتش عراق به هیچ عنوانی در چارچوب منافع دولت عراق و منافع شنگال قرار نمی‌گیرند. این اقدامات تنها و تنها در راستای منافع حکومت کاظمی و پ.د.ک می‌باشند. زیرا توافقنامه ٩ اکتبر مابین این نیروها و رژیم ترک به امضا رسیده بود و اکنون در خلال تنش‌های سیاسی در عراق درصدد اجرای آن هستند. این اقدامات جدی اخلالگرانه هستند و ما از این وضعیت آگاهی داریم. ما همچون همیشه در مقابل این نقشه‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که خرابکاری به نتیجه برسد."

اداره خودمدیریتی شنگال در پایان بیانیه خود یکبار دیگر با آرمان‌های شهید زردشت تجدید پیمان کرده و تأکید می‌نماید که از شنگال خودگردان و آزاد به هر قیمتی محافظت خواهد کرد."