احضار فعالین مدنی ربط توسط نهادهای امنیتی رژیم ایران

در روزهای اخیر، نهادهای امنیتی تعدادی از فعالین روستاهای سیسر و نستان از توابع ربط را احضار کرده و از آنها خواسته اند مراسم نوروز را برگزار نکنند.

براساس گزارش‌های رسیده در روزهای اخیر، ده‌ها فعال مدنی در منطقه‌های ربط، سیسر و نستان توسط ارگان‌های امنیتی احضار و از آن‌ها تعهد برای عدم شرکت در مراسم نوروز گرفته‌ شده است. علاوه بر این، تعداد زیادی شهروند تلفنی تهدید شده‌اند که در صورت شرکت در مراسم نوروز، بازداشت خواهند شد.

مراسم نوروز در کوردستان یکی از رویدادهای مهم و با اهمیت در فرهنگ و سیاست کوردها است. این مراسم به یک فرصت برای اظهار همبستگی و تقویت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. با توجه به اینکه مراسم نوروز به‌عنوان یک عنصر مهم در فرهنگ کوردها تلقی می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است..

فرشته حسن‌زاده، فعال مدنی و یکی از برگزار کننده‌های مراسم نوروز در سال‌های گذشته، در ارتباط با برگزاری نوروز در سال‌های گذشته و سرکوب فعالان مدنی اظهار داشت: از سال ۱۳۸۰، نوروز به شیوه رسمی در منطقه‌ای به نام ربط و روستاهای اطراف آن برگزار شد. این مراسم جرقه‌ای برای برگزاری مراسمات بزرگ‌تر در روژهلات کوردستان بود. قبل از سال‌های ۱۳۸۰، در بیشتر نوروزها، فقط آهنگ، رقص و شادی وجود داشت. اما از دهەی ۱۳۸۰ به بعد، نوروز در شهر ربط سال به سال بزرگ‌تر شد. در سال ۱۳۹۱، بیش از ۵۰ هزار نفر از سرتاسر روژهلات و حتی باشور کوردستان به این مراسم آمدند و زنان بدون حجاب اجباری آهنگ و سرود خواندند. اما در سال ۱۳۹۲، جمهوری اسلامی با آوردن بیش از ۱۰۰۰ نفر نیروهای یگان ویژه، صدها فعال مدنی و شهروند را در روزهای نوروز بازداشت کرد. از آن زمان، بسیاری از فعالان مدنی در روزهای نوروز باید به شهرهای دیگر بروند وگرنه بازداشت خواهند شد. امسال نیز، برخی از فعالین، از جمله خودم، برای شرکت نکردن در مراسم نوروز، تهدید شده‌ایم.

 

سحر یوسفی ساکن سیسر در رابطه با فشار بر اهالی سیسر و جوانان گفت: عضو گروه سرود هستم و در مراسم نوروز هرساله سرود می‌خوانیم. گروه سرود که از جوانان روستا تشکیل شده، چند هفته قبل از نوروز شروع به تمرین می‌کند. امسال خیلی تحت فشار بودیم و چند بار خانواده‌هایمان برای اینکه ما در مراسم شرکت نکنیم تحت فشار قرار دادند، اما هیچ کدام زیر بار نرفته‌ایم. سال گذشته هم از طرف اطلاعات سپاه سردشت تحت فشار بودیم و گفته بودن باید در مراسم شرکت نکنند و بدون روسری نباشند، سال گذشته نیروهای سپاه روز مراسم کل روستا را اشغال کردند و اجازه مراسم در طول روز را ندادند. ما هم همراه گروه سرود در داخل جنگل سرود را خواندیم و ویدیو آن را منتشر کردیم که بازتاب خوبی هم داشت و شبش که نیروهای سپاه از داخل روستا خارج شدند با در دست داشتن مشعل به بالای "قلای سیسر" رفتیم و در آنجا هم سرود خواندیم.