احضار خانواده شهید رِزان جاوید به اطلاعات مهاباد و ممنوعیت برگزاری مراسم یادبود وی

اداره اطلاعت مهاباد و سازمان اطلاعات سپاه با احضار چندین تن از اعضای خانواده و بستگان شهید رِزان جاوید از ادامه مراسم تعزیه این شهید جلوگیری کردند.

ماموران اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مهاباد در چند روز گذشته با احضار اعضای خانواده یوسف ربانی با کد سازمانی رِزان جاوید، ادامه برگزاری مراسم یادبود وی در منزل خانوادگی‌اش در شهر مهاباد را ممنوع کردند. رژیم ایران روز شنبه (١٣ آگوست/ ٢٢ مردادماه) دایه فاطمه سهرابی، مادر شهید رِزان و همچنین برادران وی را تحت فشار و تهدید قرار داده‌اند تا در مصاحبه تلویزیونی مسئولیت کشتن فرزندشان را به پژاک نسبت دهند.

شبکه حقوق بشر کوردستان در گزارشی با استناد به منابع مطلع می‌گوید که نهادهای امنیتی در شهر مهاباد در روزهای گذشته فاطمه سهرابی، مادر یوسف ربانی و برادران وی را احضار و آنها را برای چندین ساعت مورد بازجویی قرار داده‌اند. بازجویان امنیتی با تهدید و فشار اعضای این خانواده‌ از آنها خواسته‌اند تا در یک مصاحبه تلویزیونی با صداوسیمای جمهوری اسلامی، مسئولیت کشتن فرزندشان را به خود پژاک نسبت بدهند.

به گفته این منبع، علی‌رغم این فشار و تهدیدها، خانواده یوسف ربانی حاضر به انجام این مصاحبه تلوزیونی نشده‌اند. همچنین به دلیل ممنوعیت برگزاری مراسم یادبود از سوی نهادهای امنیتی از روز دوشنبه ۲۴ مرداد این خانواده مجبور به ترک موقت منزل خانوادگی خود شده‌اند.

این منبع در پایان افزود: همچنین در چند روز گذشته ستاد خبری اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مهاباد به بهانه شرکت در مراسم یادبود یوسف ربانی اقدام به احضار و بازجویی چندین شهروند مهابادی کرده‌اند.

یوسف ربانی با کد سازمانی رِزان جاوید، رئیس مشترک سابق جامعه آزاد و دمکراتیک شرق کوردستان (کودار) و از اعضای رهبری حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱/ ۶ آگوست ٢٠٢٢ در عملیات مشترک سازمان‌های اطلاعاتی ایران و ترکیه در شهر قامشلو روژاوای کوردستان از سوی پهبادهای ارتش ترکیه به شهادت رسید.