لزوم محاکمه دولت ترک در رابطه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی

سیاستمداران و حقوقدانان ضمن محکومیت سکوت مجامع بین‌المللی در خصوص استفاده دولت اشغالگر ترک از سلاح‌های شیمیایی در مناطق حفاظتی میدیا، آن را به عنوان همکاری با اشغالگران دانسته و تاکید نمودند که باید کمیته‌ای حقوقی برای تحقیق و تفحص در این باره تشکیل شود.

ارتش اشغالگر ترک در حملات خود به مناطق حفاظتی میدیا نمی‌تواند در مقابل مقاومت نیرهای گریلا ایستادگی کند، به همین دلیل از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند. در نتیجه حمله با سلاح‌های شیمیایی شماری از نیروهای گریلا و غیر نظامیان به شهادت رسیده‌اند.

ریاست مشترک کمیته رهبری ک.ج.ک در آخرین سخنان خود در ۲۰ سپتامبر تاکید کرد که دولت ترک از ۵ ماه گذشته با سلاح‌های شیمیایی و گازهای مسموم به نیروهای گریلا حمله کرده است. در مقابل، سازمان ملل متحد، اروپا و آمریکا سکوت کرده‌اند. وی در بخش دیگری از سخنان خود از جامعه بین‌المللی درخواست کرده بود که در رابطه با این حملات جنایتکارانه، ترکیه مورد بازخواست قرار بگیرد.

در رابطه با این موضوع شاهین لالی، ریاست مشترک اتحادیه روشنفکران منطقه جزیر اظهار داشت که حملات ارتش اشغالگر ترک به مناطق حفاظتی میدیا مشروعیت نداشته و غیر قانونی بوده و تمام موازین حسن همجواری را در قوانین بین‌المللی زیر پا می‌گذارد.

در مقابل حملات دولت ترک و استفاده از سلاح‌های شیمایی در مناطق حفاظتی میدیا، جامعه بین‌المللی هم سکوت کرده است. شاهین لالی در رابطه با این موضوع اظهار داشت: سکوت مجامع بین‌المللی در رابطه با نقض قوانین به معنای پذیرش و رسمیت بخشیدن حملات ارتش دولت ترک به مناطق حفاظتی میدیا است. ما از نهادهای مرتبط حقوق بشری می‌خواهیم که فارغ از منافع دولت‌های سرمایه‌داری نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمایی (OPCW)، استفاده از سلاح‌های شیمیایی را ممنوع کرده است. به همین دلیل این سازمان معاهده‌ای را امضا و از سال ۱۹۹۷ وارد مرحله اجرایی کرده است. در این معاهده تولید، انبار و استفاده از سلاح‌های شیمیایی ممنوع شده است. ۱۹۳ کشور جهان از جمله ترکیه این معاهده را امضا کرده‌اند.

لزوم تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری و تحقیق در مورد جنایات ارتش ترک

شاهین لالی در رابطه با این موضوع اظهار داشت: حملات ارتش ترک به مناطق حفاظتی میدیا و استفاده از سلاح‌های شیمیایی ممنوع شده، خطری بزرگ برای زندگی صدها غیر نظامی در این مناطق است.

شاهین لالی ریاست مشترک اتحادیه روشنفکران منطقه جزیر در سخنان خود از تمام نهادهای حقوقی بین‌المللی درخواست نمود که حدودی برای حملات ارتش ترک قائل شوند. لازم است که این سازمان کمیته ویژه‌ای را ایجاد کرده و افراد متخصصی را در این زمینه به مناطق حفاظتی میدیا اعزام کنند تا در رابطه با نقض قوانین جنگی و حملات شیمیایی از سوی دولت اشغالگر ترک گزراشی تنظیم شود و این دولت مورد بازخواست قرار گیرد.

همچنین سلیمان حسن عضو مجلس عمومی حزب اتحاد دمکراتیک نیز در این باره اظهار داشت: گریلا نیروی دفاعی کورد محسوب می‌شود. گریلا نیرویی است که نمایندگی موجودیت خلق‌ها را در مقابل رژیمهای سرمایه‌داری در دست دارد و در ادامه افزود: تاکنون حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ نتوانسته است به اهداف خود در کوردستان دست پیدا کند. زیرا نیروهای گریلا توانسته‌اند در همه مناطق به حملات اشغالگرانه پاسخ بدهند.

سلیمان حسن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که علیرغم وجود مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی در رابطه ممنوعیت سلاحهای شیمیایی، دولت ترک از این سلاح‌ها استفاده کرده و در مقابل جامعه جهانی نیز سکوت خود را ادامه می‌دهد. دولت‌ها از طرق مختلف چشم خود را سیاستهای دولته ترک و جنایاتی که در خاورمیانه انجام می‌دهد بسته‌اند.

تلاشها برای نابودی پروژه دمکراتیک

سلیمان حسن در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که ارتش اشغالگر ترک سلاح‌های ممنوعه را به کار می‌بندد. آیا کشورهایی که کاربرد سلاحهای شیمیایی را ممنوع کرده‌اند، شاهد حملات ارتش دولت اشغالگر به مناطق حفاظت شده میدیا نیستند؟ حملات ارتش دولت اشغالگر ترک به مناطق شمال-شرق سوریه با حکایت و پشتیبانی‌های روسیه، امریکا به نوعی با ادامه حملات به مناطق حفاظتی میدیا در ارتباط هستند. هدف اصلی از این حملات هم از میان برداشتن و نابودی پروژه دمکراتیک است.