مراسم نوروز در روژهلات کوردستان با شعار ژن، ژیان، ئازادی برگزار شد

در شهرهای سردشت، ارومیه و مهاباد با وجود جو امنیتی مراسم نوروز برگزار شد. در این مراسم‌ها شعار "ژن، ژیان، ئازادی" سر داده شد.

مراسم نوروز در هر چهار بخش کوردستان و خارج از آن به طور شکوهمند برگزار گردید. در بسیاری از شهرهای روژهلات کوردستان از جمله ربط/سردشت، اورمیه و مهاباد نیز با وجود موانع و فشارهای امنیتی دولت ایران برگزار گردید.

سردشت

روز سەشنبە ١ فروردین ماه ١۴٠٢، مراسم نوروز در روستای گوله از توابع شهر ربط با حضور شهروندان از شهرهای اطراف از جمله سردشت، ربط و بانه برگزار شد. زنان در این مراسم بدون "حجاب اجباری" پایکوبی کردند و پیام آنها اصرار بر خیزش "ژن، ژیان، ئازادی" بود.

با وجود اینکه فعالان مدنی، دهیار و شورای روستای گوله در هفته‌های گذشته تذکر دریافت کرده بودند که نباید هیچ مراسمی در داخل روستا برگزار شود، اما مراسم نوروز فضایی برای نشان دادن اتحاد و مخالفت با حجاب اجباری شد و در روستای گوله نوروز برگزار گردید.

روستای کله کاوی واقع در جاده‌ی مهاباد-سردشت یکی دیگر از آدرسهای برگزاری مراسم نوروز امسال در سردشت بود. این روستا از دیرزمان میزبان برگزاری مراسم نوروز کوردی در این منطقه است که با استقبال چشم‌گیر خلق روبه رو بوده است و این مراسم را هر ساله جشن گرفتەاند.

با وجود جو شدید امنیتی در سراسر روژهلات کورستان و بالاخص شهر و روستاهای سردشت، مراسم نوروز امسال که از آن به عنوان "نوروز ژینا" یاد می‌کنند، در روستای کله کاوی به زیباترین و باشکوه‌ترین شیوه برگزار شد. زنان و مردان دست در دست هم تا تاریکی هوا به دور آتش پایکوبی کردند.

اورمیە

مراسم نوروز باوجود فشار نهادهای امنیتی به شیوه‌ای متفاوتتر از سالهای گذشته در جای‌جای کوردستان برگزار شد. اورمیە به عنوان شهری که زیر فشارهای شدید امنیتی نیروهای دولتی است، ٢٩ اسفند  در داخل شهر در محلات شهرک سپاه، اسلام‌آباد، شهرک دانشگاه، شهرک کشتارگاه، خیابان ایالت و روستاهای دیزج، مرگور و الواج به پیشواز نوروز رفتند.

دوشنبه ٢٩ اسفند چوپی رقص در اورمیە امسال با وجود شرایط سخت فرهنگی در دست زنان بود. این در حالی است که در بعضی طوایف به دید منفی به رقصیدن زنان می‌نگرند.

مهاباد

دوشنبه ٢٩ اسفند در آخرین روز سال ١۴٠١، شهروندان مهاباد برای برپایی آتش نوروز در سراسر این شهر حماسه‌آفرینی کردند.

از عصر دوشنبه تا نیمه‌های شب در تمامی محلات این شهر با وجود مانع‌سازیهای نیروهای دولت ایران، آتش نوروز برافروخته باقی ماند و در مناطق منبع، چهار راه آزادی، فلکه‌ی شهرداری، میدان استقلال و شهرک کارمندان به دلیل ایجاد تجمعات و سر دادن شعار آزادی خواهانه‌ی خلق فضای امنیتی شدیدتر شده و چهار راه آزادی و منبع شاهد جنگ تن به تن خلق و نیروهای دولتی بوده است که سبب زخمی شدن تعدادی از شهروندان شده است. طبق اطلاعات پخش‌شده اکثر زخمی‌شدگان زن هستند و در میانشان چند کودک وجود دارد.