مصطفی کاراسو: پ.د.ک برای به شهادت رساندن گریلاها در خلیفان باید حساب پس دهد

مصطفی کاراسو عضور شورای رهبری ک.ج.ک اعلام نمود که در خلیفان نیروهایی که گریلاها را به شهادت رسانده‌اند، نیروهای وابسته به پارت دمکرات بوده و در این باره اظهار داشت: مشخص است که این اقدام پارت دمکرات چگونه در تاریخ نوشته خواهد شد.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدارلیسم جوامع کوردستان در گفتگویی در برنامه ویژه میدیا خبر شرکت کرده و در رابطه با موضوعات روز گفتگو کرد. وی در این برنامه در خصوص توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر گفتگو کرده و اعلام نمود که مبارزه ۲۳ ساله رهبر آپو در امرالی ابعاد توطئه را در هم شکسته است.

کاراسو اعلام کرد که حملات اشغالگرانه اخیر دولت ترک به نیروهای گریلا چندین ماه است ادامه یافته و در جریان این حمله ماه‌هاست که از سلاح شیمیایی علیه نیروهای گریلا استفاده می‌شود و در ادامه خاطرنشان ساخت که در مقابله با این حملات، در درجه نخست باید کوردستانیان اروپا و خلق کورد قیامت بپا کنند. وی در خصوص موضع پارت دمکرات کوردستان که در جریان جنگ علیه گریلاهای کوردستان به نیروهای دولت ترک کمک می‌کند نیز اظهار داشت: پارت دمکرات کوردستان با در پیش گرفتن این سیاستها به دولت ترک جسارت می‌بخشد تا باشور کوردستان را اشغال کند.

کاراسو در رابطه با اظهارات دبیرکل حزب خلق جمهوری، کمال کلیچداراوغلو درباره مسئله کورد هم گفت: اگر امروز حزب خلق جمهوری، کلیچداراوغلو از مسئله موجودیت کورد سخن می‌گوید، به این علت است که سیاستهای جنگی آ.ک.پ/م.ه.پ با شکست روبرو شده است و گرنه کلیچداراوغلو دهان خود را باز نمی‌کرد. البته که مخاطب مجلس است، باید مسئله کورد در مجلس حل شود. حزب دمکراتیک خلق‌ها هم مخاطب است، صحنه سیاست در ترکیه هم مخاطب است، نیروهای دمکراسی‌طلب هم مخاطب هستند. اما در حل مسئله کورد، در وهله نخست رهبر آپو مخاطب است. البته که این مسئله باید در مجلس حل شود و در رابطه با مسئله کورد سخن گفته شود، اما اگر به نمایندگی از کورد، کسی سخن بگوید، رهبر آپو مهمترین شخص است.

در رابطه با سالگرد توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو هم کاراسو اظهار داشت: ۲۳ سال پر زحمت و پر از دشواری پشت سر گذاشته شد. این مدت با مبارزاتی عظیم از سوی خلقمان و ما سپری شد. بویژه که رهبر آپو در این مدت مقاومتی بسیار قدرتمندانه را از خود نشان داد، مقاومت وی به مبارزه معنا داده است. در صورتیکه مقاومت رهبری ما در جریان نبود، خلقمان و جنبشمان هم در این سطح نمی‌توانست مبارزه خود را ادامه بدهد. از این نظر، موضع رهبر آپو، ضعیف کردن حاکمیت ظالم، ترسیم خطوط آزادی زنان، ترسیم ذهنیت انقلابی اکولوژیک، ترسیم خطوط مقاومت تاریخی کورد باعث شد که طی ۲۳ سال ما مبارزه‌ای عظیم را به پیش ببریم.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در رابطه با اهداف توطئه بین‌المللی و خنثی شدن این طرح اظهار داشت: در کل توطئه بین‌المللی درهم شکسته شده است. قرار بود با این توطئه اقدامات و نقش رهبری را خنثی کنند، و رهبری را به شخصی عادی تبدیل کنند، اما رهبری در این مدت بیش از پیش وجهه پیدا کرده و قدرتمند شد. قرار بود با توطئه عشق خلق به رهبر آپو را ضعیف کنند، اما اکنون بیش از گذشته پایبند رهبر آپو هستند. نه فقط خلق کورد، انسان‌های خاورمیانه و در سطح جهان هم به رهبری عشق می‌ورزند. در آینده هم زنان جهان عشق خود را به رهبری نشان خواهند داد. زیرا زنان از وجدان برخوردارند، عادل هستند، و البته بیش از همه از رهبر آپو صیانت به عمل می‌آوردند. تمام این موارد در مقابله با توطئه بین‌المللی مبارزات بزرگی را به همراه آورده است. هم اکنون ما می‌گوییم که زمان آزادی رهبری فرا رسیده است. تمام دمکرات‌ها، روشنفکران، نویسندگان جهان، از رهبری حمایت و صیانت می‌کنند. رهبری به رهبر خلق‌های فرودست جهان تبدیل شده است. این مسئله هم نشان می‌دهد که توطئه در هم شکسته شده است.

کاراسو در ادامه گفتگوی خود با میدیا خبر در رابطه با سالگرد قیام ۶-۸ اکتبر هم اظهار داشت: قیام ۶-۸ اکتبر باعث شد تا مقاومت کوبانی به پیروزی برسد. در صورتیکه خلق ماه‌ها در مرز پیرسوس مقاومت نمی‌کردند، افتخار به پیروزی در کوبانی عملا ممکن نبود. طبق گفته برخی از افراد بمباران هواپیماهای جنگی نبود که باعث پیروزی مقاومت کوبانی شد، اگر خلق کورد، مقاومت انقلابیون، حمایتهای آنان و برداشتن سیمهای خاردار مرزی نبود،  نبرد در روژآوا و برداشتن سیمهای مرزی نبود، امکان نداشت مقاومت کوبانی به پیروزی برسد.

در این رابطه مقاومت کوبانی مقاومتی تاریخی بوده است. در گذشته هم به این مسئله اشاره شد که همانگونه در سال ۱۹۴۰ زمانیکه هیتلر استالینگراد را محاصره  کرده بود، انقلابیون خانه به خانه و اتاق به اتاق جنگیدند و فاشیستها را در هم شکستند، در کوبانی هم مقاومت به همین نحو بود. ما ان زمان اشاره کردیم که به چنین پیروزیی خواهیم رسید. مقاومت کوبانی باعث پیروزیی تاریخی شد. قیام ۶-۸ اکتبر همانگونه که باعث شد که مقاومت کوبانی به پیروزی برسد، افرادی که سیمهای مرزی را برداشته و در کوبانی جنگیدند، باعث شد که بتوانند سرنوشت جنگ را رقم بزنند.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در بخش دیگری از گفتگوی خود در رابطه با سالگرد قتل‌عام میدان گاره آنکارا و گرامیداشت یاد و خاطره کسانی که در این قتل‌عام جان خود را از دست دادند اظهار داشت: فراموشی افرادی که در قتل‌عام گاره به شهادت رسیده‌اند، فراموشی تمامی خلق‌های ترکیه است. اگر یاد و خاطره آنان گرامی داشته شود ترکیه می‌تواند دمکرانیزه شود. تنها راه رهایی، دمکراتیک شدن ترکیه و ایجاد کوردستانی آزاد است. شهدای ۱۰ اکتبر این راه را برای ما ایجاد کرده‌اند. اسامی آنان، هویت آنان که در ۱۰ اکتبر به جنگ نه گفتند، مهم است. از تمام ترکیه آمده بودند. به همین دلیل باید از یاد شهدای ۱۰ اکتبر صیانت کرد.

کاراسو در بخش دیگری از گفتگوی خود در رابطه با سخنان بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره حملات اشغالگرانه ترکیه به روژآوا- شمال-شرق سوریه گفت: باید اظهارات بایدن را مهم ارزیابی کرد. اگر این سخنان صمیمی و بدون مکر باشند، باید سیاست را بر این اساس طراحی کنند. در ۹ اکتبر سریکانی و گری سپی طی توافق اردوغان و ترامپ اشغال شدند. خلق‌های شمال-شرق سوریه اعلام کرده‌اند که دولت ترک شمال-شرق سوریه را اشغال کرده است، آرامش و ثبات را از میان برداشته است، اعلام کرده‌اند که فقط با خلق‌های سوریه دشمنی نمی‌کند بلکه با تمام خلق‌های خاورمیانه دشمنی می‌ورزد. و بایدن هم اکنون مانند کورد تحلیل می‌کند. کاراسو در ادامه اظهار داشت: اظهارات بایدن نشان دهنده این مسئله است که سیاستهای گذشته آمریکا اشتباه بوده و کورد برحق است. بایدن به این مسئله اشاره می‌کند، در این صورت لازم است که از مبارزه کورد در مقابله با اشغالگری دولت ترک حمایت شود تا ترکیه از این مناطق اخراج شود. دولت ترک در این منطقه اشغالگر است. خلق کورد مظلوم و تحت ستم قرار گرفته است. و به همین علت آمریکا و اروپا باید علیه ترکیه موضع بگیرند.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در رابطه با به شهادت رسیدن ۶ نفر از گریلاهای کوردستان توسط پارت دمکرات هم گفت: سه هفته قبل بدون آنکه به نام هیچ کسی اشاره کنم گفته بودم که شورش مردین چگونه فردی است. زمانی که برای جنگ علیه دولت ترک عازم می‌شود، در کمین پارت دمکرات افتاده و به شهادت می‌رسد. سال ۱۹۹۶ به صفوف گریلا پیوسته است. در درسیم، بوتان، راگرس جنگیده است، در روژآوا مجروح شده است، به کشوری دور می‌رود تا مداوا شود، هنوز به خوبی درمان نشده است که حملات دولت ترک را مشاهده می‌کند و سریعا به جبهه جنگ باز می‌گردد تا کوردستان را از اشغالگری نجات دهد، چنین فردی به شهادت رسیده است. هوالان دیگر همه شروان هستند. پارت دمکراتی که با دولت ترک همکاری می‌کند، برای انکه دولت ترک در معرض فشار نباشد، هوالان دیگر را به شهادت می‌رساند. در این باره چه می‌توان گفت؟ می‌گویند که پ.ک.ک در اینجا چه کار دارد، می‌پرسیم که میت ترک، دولت ترک که دشمن قسم خورده کورد است در کوردستان چکار می‌کند؟ فردا جمهوری ترک ترکمن‌ها را به بهانه‌ای برای اشغال باشور کوردستان تبدیل می‌کند. موضع دولت ترک در زمان رفراندوم در کرکوک فراموش نشده است.

کاراسو گفت: در باره وضعیت خلیفان تا کنون بیانیه صادر نشده است. تنها یک نفر از هوالان جوان نجات پیدا کرده است. باید تمام هوالان جوان وی را سرمشق خود قرار دهند. ۱۶ روز گرسنه، با پای برهنه حرکت می‌کند تا به هوالان برسد. او شاهد این قتل‌عام است. می گوید بدون آنکه هشداری به آنها داده شود، در جریان یک کمین همه را به شهادت می‌رسانند. تنها دشمن چنین رفتار می‌کند، دولت ترک اینگونه عمل می‌کند. کسانی که به انها پیشمرگه روژ گفته می‌شود، پیش از واقعه خلیفان، در تماس با خانواده‌های خود در روژآوا گفته‌اند که پ.ک.ک‌ایها به خلیفان آمده‌اند، برای مقابله با آنها می‌رویم. درک می‌شود که کسانی که در خلیفان هوالان ما را به شهادت رسانده‌اند، مستقیما وابسته به پارت دمکرات هستند، وابسته به حکومت اقلیم کوردستان نیستند. نیروهای وابسته به پ.د.ک هستند و همان تبهکارانی هستند که به آنها پیشمرگه‌های روژ گفته می‌شود. اینان تبهکار هستند. اگر به این افراد پیشمرگه گفته شود، اینان باعث وهن پیشمرکه خواهند بود که مبارزه کرده است. همانگونه که ترکیه در سوریه جوانان عراقی را به تبهکار تبدیل کرده است، اکنوون پ.د.ک هم آنها را به تبهکاران وابسته به خود تبدیل کرده است. این نیرو چیست؟ نیرویی رسمی نیست، چه کسی هزینه‌های ان را تامین می‌کند؟ حکومت اقلیم که هزینه‌های آنها را تامین نمی‌کند، حکومت اقلیم چنین تصمیمی صادر نکرده است. پول خلق است که به تبهکارانی داده می‌شود که به انها پیشمرگه روژ گفته می‌شود. بسیار جالب است همین پ.د.ک در مورد شنگال صحبت می‌کند و فرزندان خلق ایزدی شنگال را «بیگانه» معرفی می‌کند.

مشخص است که این اقدامات پ.د.ک به چه نحوی در تاریخ نوشته می‌شوند، هر چند سعی می‌کنند خود را تبرئه کنند اما با نابودی خلق کورد آنها هم نیست و نابود خواهند شد. تنها در صورت فقدان درک است که یک نیروی سیاسی این چنین فاقد درک از ماهیت دولت ترک اطلاع ندارد که برای دولت ترک، که دشمن کورد است تبلیغات می‌کند. به دلیل کاربرد سلاح‌های شیمیایی در هلبج ه-یکی از حساسترین مسائل، سلاح شیمیایی است- آمریکا به بهانه سلاح شیمیایی بود که به عراق حمله کرد. دولت ترک علیه جوانان کورد، نیروهای گریلا از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند اما پارت دمکرات سکوت می‌کند و به حمایت از دولت ترک دست زده و همزمان با آن سکوت می‌کند. در مقابله با این اقدامات باید دمکرات‌های کورد، هنرمندان، روشنفکران موضع بگیرند. با سکوت، هیچگونه نگرش و موضعی ایجاد نمی‌شود. اگر امروز دمکرات‌ها، هنرمندان و روشنفکران کورد تنها تماشاچی اقدامات پ.د.ک علیه حزب کارگران کوردستان باشند، در آینده پ.د.ک همان رفتار را با نیروهای دیگر انجام می‌دهد. در این رابطه ما اعلام می‌کنیم که هر کس در این رابطه مسئولیتهای خود را به انجام برساند. پ.د.ک باید برای به شهادت رساندن گریلاها در خلیفان حساب پس بدهد.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در رابطه با استفاده از سلاح شیمیایی علیه گریلاهای کوردستان در ورخله اظهار داشت: این اقدامات دولت ترک جنایت جنگی است. آیا زمانیکه موضوع پ.ک.ک و کورد باشد استفاده از این سلاح‌ها اشکالی ندارد؟ لازم است سازمان ملل متحد، دولت‌هایی که کاربرد سلاح شیمیایی را ممنوع کرده‌اند، در این باره بیانیه صادر کنند. رویه کنونی آنان بی‌شرفی است. دولت ترک نه فقط علیه کورد، بلکه در اینده علیه کسان دیگر هم از این سلاح استفاده می‌کند. کاراسو در ادامه اظهار داشت: در مقابله با این اقدامات باید افکار عمومی بپاخیزد. مقابله کند. گریلا مبارزه می‌کند، می‌جنگد، اما در مقابل سلاح شیمیایی باید چگونه بجنگد؟ با بمب اتم به ژاپن حمله کردند، اما در نهایت چه شد؟ ژاپن ناگزیر شد که تسلیم شود. دولت ترک می‌خواهد عین همین اقدام را علیه نیروهای گریلا انجام دهد. می‌خواهد با سلاح شیمیایی نیروهای گریلا را از میان بردارد. در واقع دولت ترک اراده جنگ با گریلا را ندارد. نمی‌تواند در مقابل نیروهای گریلا وارد جنگ مستقیم شود. از یک طرف از راه دور گریلاها را بمباران می‌کند و از طرف دیگر با سلاح شیمیایی. در مقابل قهرمانان کورد نمی‌توانند بجنگند. فرار می‌کنند. با سلاح‌های معمولی تظامیان ترک نمی‌توانند حتی یک روز در مقابل نیروهای گریلا ایستادگی کنند. زیرا گریلاهای ما با روح فدایی می‌جنگند. ۶ ماه است که بدون وقفه در مقابل ارتش ترک می‌رزمند. دولت ترک چون در مقابل نیروی گریلا عملا توان پیشروی و مقابله را از دست داده است، از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. کسانی که با شکست مواجه شده‌اند، دست به استفاده از سلاح شیمیایی می‌زنند.

مصطفی کاراسو در مقابله با استفاده از سلاح شیمیایی از خلق کورد و اروپاییان درخواست کرد که خلقمان در اروپا باید قیامتی بپا کند، باید جوانان شدیدا در این باره عکس‌العمل نشان دهند. اگر در این موقع، نتوانید به گریلا کمک کنید،  پس چه زمانی می‌توانید به نیروهای گریلا کمک کنید؟ در مقابل این جنایت، تمام خلق کورد باید موضعگیری کند. همانگونه که در هلبجه این موضعگیری نشان داده شد، هم اکنون هم در مقابله با سلاحهای شیمیایی که علیه گریلا به کار برده می‌شود، باید همین موضع نشان داده شود.

مصطفی کاراسو در رابطه با مسئله مخاطب مسئله کورد که کمال کلیچداراوغلو در خصوص آن سخن گفته بود اظهار داشت: اگر امروز ج.ه.پ و کلیچداراوغلو در باره موجودیت کورد حرف می‌زنند، علت این است که سیاستهای جنگی آ.ک.پ/م.ه.پ با شکست مواجه شده است. و گرنه کلیچداراغلو دهان خود را در این باره باز نمی‌کرد. باید مسئله کورد در مجلس حل شود. حزب دمکراتیک خلق‌ها هم مخاطب است، صحنه سیاست در ترکیه هم مخاطب است، نیروهای دمکراسی‌طلب هم مخاطب هستند. اما در حل مسئله کورد، در وهله نخست رهبر آپو مخاطب است. البته که این مسئله باید در مجلس حل شود و در رابطه با مسئله کورد سخن گفته شود، اما اگر به نمایندگی از کورد، کسی سخن بگوید، رهبر آپو مهمترین شخص است.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: البته نقش هر شخصی کاملا مشخص است. حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز از این مسئله اطلاع دارد. در حل مسئله کورد، که از مهمترین مسائل ترکیه است، رهبر آپو ایفای نقش نکند، این مسئله حل نمی‌شود. حزب دمکراتیک خلق‌ها بر این مسئله واقف است. ج.ه.پ و آ.ک.پ هم می‌دانند. تعجب برانگیز است که اگر ا.ک.پ نداند که بازیگر اصلی رهبر آپو است. در انتخابات محلی تحت فشار بودند، سریعا زیر پای رهبر افتادند. این واقعیت را همه می‌بینیم. مگر پیش از آن با امرالی گفتکو نکرده بودند؟ به نمایندگی از سوی دولت و به نام دولت به امرالی رفتند و با آن دیدار کردند.

به همین دلیل درست نیست که به هیچ جه در مورد مخاطب مسئله کورد که رهبر آپو است بحثی درگیرد. باید مسائل دیگری مورد بحث و گفتگو قرار بگیرند از جمله، مسئله کورد چگونه حل شود؟ تحت تاثیر چه عواملی باید حل شود؟ پروژه راه حل چه باید باشد؟ این مسائل باید مطرح شوند. مهم این است که باید این مسئله حل شود. مجادله حول اینکه چه کسی مخاطب باشد، فلان کس باشد، اغوا کردن است. فرایند تاریخی مشخص کرده است که مخاطب چه کسی است، مبارزه خلق کورد مشخص کرده است که مخاطب چه کسی است.