طیب تمل: ما بە خودمان اعتماد داریم و بە پیروزی می‌رسیم

طیب تمل معاون ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در کنفرانس منطقەای حزب در آمد سخنرانی کردە و اظهار داشت: خلقمان با سازماندهی و تشکیلات آمادگی خود را برای سیاست حفظ کردە است. ما بە خودمان اعتماد داریم و بە پیروزی می‌رسیم.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در چارچوب زمینە‌سازی برای پنجمین کنگرە عادی خود روز گذشتە کنفرانس منطقە‌ای خود را برگزار کرد، کنفرانس با شعار «برخودان بزرگ، حرکت گستردە» برگزار شد. طیب تمل معاون ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، عایشە آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان این حزب و درسیم داغ سخنگوی مجلس جوانان حزب دمکراتیک خلق‌ها، نمایندگان مجلس، شهرداران مشترک در این کنفرانس حضور پیدا کردند.

نیروهای پلیس هم وارد سالن کنفرانس شدند. شرکت کنندگان اعتراض خود را بە نیروهای پلیس نشان دادە و در اعتراض بە آن سالن را ترک کردند. نیروهای پلیس گاز اشک‌آور شلیک کردە و چکدار بوداک از اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها را دستگیر کردند. شرکت کنندگان خواستار ترک نیروهای پلیس و برچیدن ایست بازرسی شدند، اما نیروهای پلیس همچنان بە کار خود ادامە دادند، در نهایت بە منظور اعتراض، کنفرانس در محوطە روباز برگزار شد.

در این کنفرانس طیب تمل بیانیە حزب دمکرات خلق‌ها را قرائت کردە و گفت: تا کنون ما در کارادنیز، مرمرە، اژە و اناتولی مرکزی و سرحد، کنفرانس‌های منطقەایمان را با موفقیت برگزار کردە‌ایم. نتایج مهم و ارادە‌ای قدرتمند نشان دادە شدە است. در ۲۱ و ۲۲ همین ماە، کنفرانس زنان حزبمان برگزار می‌شود و در ۶-۷ ژوئن چهارمین کنفرانس حزبیمان را برگزار می‌کنیم و سپس در ۳ ژولای پنجمین کنفرانس عادی حزب را برگزار می‌کنیم. همانگونە کە می‌دانید ما در روزهای تاریخی و حساسی بە سر می‌بریم. از یکطرف جنگ، حملە و فشار و سرکوب حاکمان، بازی‌های پلید و از سوی دیگر برخودان و مبارزەای بی‌نظیر جریان دارد. از یکطرف خیانت، جاسوسی و همکاری با فرادستان از طرف دیگر هزینە‌های سنگینی کە خلق میهن‌دوستمان می‌دهد. همە ما در مبارزە‌ای بزرگ قرار داریم و چشم خلق کورد و دوستان و هوالانمان، چشم خلق‌های ستمدیدە بە فعالیتهای ما است.

هویت میهن ما را هدف قرار دادە‌اند

قلب خلق کورد در آمد می‌تپد. آمد صدها سال است کە بە قلعە برخودان تبدیل شدە است و امروز هم بدون تردید نقش خود را ایفا می‌کند. دختران و پسران گام در راە آزاد گذاشتە‌اند و در راە مبارزە جان خود را فدا می‌کنند. آمد شهر برخودان است. اما آنها می‌خواهند کە واقعیت را کتمان کنند، می‌خواهند کە هویت آمد را از این شهر بگیرند، با انتصاب گماشتگان خود، با زندان و با حملە، با تمام اقدامات و امکاناتی کە در دست دارند، تلاش می‌کنند از طریق جنگ ویژە خلقمان و میهنمان را مورد هدف قرار بدهند. با گماشتگانشان در شهرداری‌ها تلاش کردند ارادە خلقمان را در دست خود بگیرند، مشاهدە کردیم نخستین اقدام این گماشتگان هم حذف تابلوهای کوردی، حملە بە مجسمەها و تندیس شخصیتهای کوردی و ازرش‌های خلق کورد بود.

تلاش می‌کنند با تحمیل انزوا ارادە خلق را در هم بشکنند

هوالان؛ هدف این کنفرانس دست‌یابی بە راە حل و سازماندهی است. راە حل ما هم مشخص است. در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۵ در همین شهر، در جریان مراسم نوروز، با حضور میلیونی، خلقمان ارادە خود را برای دست‌یابی بە راە حل نشان داد. اما آنها با اعمال انزوا تلاش می‌کنند تا ارادە خلق را درهم بشکنند و مانع از دستیابی بە راەحل شوند. می‌دانند کە در صورتیکە راە حل بە نتیجە برسد، انها خودشان با شکست مواجە می‌شوند. اما از طرف دیگر می‌خواهند از طریق جنگ و ایجاد بحران، خلق‌های ترکیە و خاورمیانە را سرکوب کنند. تحملیل انزوا بر آقای اوجالان بە معنای در انزوا قرار دادن امکان دست‌یابی بە راە حل است. انزوای آقای اوجالان بە معنای انزوای خلق کورد است. آقای اوجالان در آخرین دیدار خود گفتە بود کە اگر یک هفتە بە وی این اختیار دادە شود، می‌تواند مسئلە کورد و همچنین مسئلە دمکراسی در ترکیە را حل کند. چهل سال است کە آقای اوجالان برای دستی‌یابی بە راە حل مسئلە کورد دنبال گوش شنواست. و در مقابل، این گوش شنوا پیدا نشدە است. آ.ک.پ و م.ه.پ حامیان جنگ هستند.

آدرس دست‌یابی بە راە حل مشخص است

طیب تمل در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: مطالبە خلق کورد آشکار است. خلقمان خواهان حیاتی شرافتمندانە و آزاد است. و از آن کمتر چیزی را نمی‌پذیرد. خلقمان خواهان آزادی زبان، هویت و موجودیت خود است. خواهان پایان دادن بە سیاست سرکوب است، خواهان دست‌یابی بە برابری است. ما خواهان جنگ نیستیم، ما موافق جنگ و بحران و تنش نیستیم. راە حل مسئلە دیالوگ است و دست‌یابی بە راە حل از مسیر مذاکرە می‌گذرد. آدرس آن هم مشخص است. آقای اوجالان مخاطب حل مسئلە کورد است. از تمام فعالان سیاسی می‌خواهیم کە اگر خواهان آیندە هستید، اگر می‌خواهید حمایت خلق کورد را داشتە باشید، لازم است در گام نخست موضع خود را در مقابل مطالبات خلق کورد شفاف کنید. باید شفاف موضعتان را در مقابل زبان کوردی، یک زندگی شرافتمندانە، برابری اعلام کنید. اما کسانی کە ارادە آقای اوجالان را بە رسمیت نمی‌شناسند، نمی‌توانند حمایت خلق کورد را داشتە باشند.