زوزان چولک: ما بزرگترین جنبش زنان گریلای آزادیخواه در جهان هستیم

فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای یژاستار می‌گوید آنها بزرگترین جنبش زنان گریلای آزادیخواه در جهان هستند.

پانزدهم آگوست ١٩٨۴ برابر با ٢۴ مردادماه ١٣۶٣ بود که پ‌.ک‌.ک مبارزه مسلحانه خود را با عملیاتی به رهبری فرمانده عگید علیه حکومت اشغالگر ترکیه آغاز کرد. پ.‌ک.‌ک به مرور به یک حزب زنان بدل شد.

زوزان چولک، فرمانده قرارگاه مرکزی یگان‌های زنان آزاد (یژاستار) در آستانه سالروز پانزدهم آگوست به خبرگزای فرات گفت همانطور که شلیک اولین گلوله علیه استعمار، ارزش تاریخی دارد، برای زنان کورد نیز بیانگر همان معناست. زنان به کوهستان آمدند، امکان مبارزه تشکیلاتی یافتند و اولین موفقیتها را در عمل تجربه کردند. پانزدهم آگوست از این نظر یک نقطه عطف در برابر سلطه مردانه بر زنان در ساختار فاشیستی دولتی و جامعه سنتی برده‌دار بود.

زوزان چولک خاطرنشان کرد اگر کارزار پانزدهم آگوست نبود، اراده آزادی میان زنان کورد تا این حد رشد نمی‌کرد. نیروهای یژاستار در حال حاضر بزرگترین جنبش چریکی زنان آزادیخواه از نظر ایدئولوژیک، سازمانی و نظامی در جهان است.

او به رهبری و تشویق عملی زنان از سوی رهبر آپو طی چهار دهه اشاره کرد و گفت زن کورد که تحت ادعای کذایی ناموس در واقعیت اجتماعی کوردستانی استعمار شده، نفس زندگی از او بریده شده بود، برای آزادی نیاز به شجاعت و شورش داشت. آنها علیه اشغالگری و مردسالاری به کوه رفتند و برای دفاع از خویش تفنگ برداشتند که این یک انقلاب بود.

زوزان چولک به چهرەهای افسانەای این جنبش پرداخت و گفت همان‌طور که هویت زن آزاد خود را به‌عنوان خطی در واقعیت زیلان از نظر تاریخ مبارزاتی ما تعریف می‌کند، هویت مرد آزاد نیز به‌ عنوان واقعیت عگید تعریف و سنجیده می‌شود. ثروت و زیبایی و حاصلخیزی و عظمت سرزمین کوردستان به عنوان مهد بشریت که هزاران سال با فرهنگ الهه‌ها آزادانه می‌زیسته است با ادغام با روحیه عگید و زیلان دوباره به مرکز مقاومت بدل شد. رهروان عگید و زیلان با ٣٨ سال مبارزه، سطحی از انسجام و قدرتی از خود نشان دادند که الهام بخش آزادی زنان در جهان بود.

او گفت ترکیه ابزاری در دست نظام سلطه است که می‌خواهد دستاوردهای تمدن دمکراتیك را در جغرافیای کوردستان شکست دهد و جنگ در دل زاگرس و حملات به روژاوا و هدف قرار دادن کل مردم کوردستان اساساً بیانگر این واقعیت در ٣٩مین سال مبارزات ماست.

زوزان چولک با تأکید بر تسلیـم‌ناپذیری ارتش زنان گفت گریلاهای یژاستار از میراث رهبر آپو و شهیدان پاسداری می‌کنند و نمونه‌هایی از دلاوری های بزرگ را در چهار نقطه کوردستان به نمایش می‌گذارند. گریلاهای ما هر روز در جنگ اراده خود را نشان می‌دهند و به کابوسی برای نظامیان دشمن در زاپ، آواشین و متینا بدل شده‌اند.