دبی بوکچین: باید پ.ک.ک از لیست گروه‌های تروریستی خارج شود

دبی بوکچین ضمن اشاره به تروریست بودن حزب عدالت و توسعه اعلام نمود که لازم است پ.ک.ک از لیست سازمان‌های ترریستی خارج شود. در طول سال‌های اخیر آ.ک.پ حمایت‌های خود را از تبهکاران داعش و جهادیستی نشان داده است که مداوما دست به ترور می‌زنند.

دبی بوکچین تلاش‌های خلق کورد برای مذاکره و گفتوگوهای صلح‌آمیز برای حل مسئله کورد در ترکیه را خاطرنشان سخته و اعلام نمود که اردوغان مسئول تخریب روند صلح بوده و در این باره خاطرنشان ساخت که برای آغاز مجدد فرایند صلح، باید رهبر خلق کورد به نحوی فیزیکی آزاد شده و پ.ک.ک هم از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود.

دبی بوکچین در رابطه با جنایات دولت ترک اظهار داشت: استفاده از سلاح‌های شیمایی از سوی ترکیه جزو جنایات جنگی محسوب شده و سکوت هر کشور عضو ناتو در مقابل این جنایت لکه ننگ محسوب می‌شود.

دبی بوکچین روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی در گفتگویی با خبرگزاری هاوار تلاشهایی را که برای خارج کردن حزب کارگران کوردستان از لیست سازمانهای تروریستی دنبال شده و همچنین جنایات دولت ترک را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این گفتگو دبی بوکچین با اشاره به احکام چند دادگاه در اروپا و نهادهای قضایی دیگر گفت: احکام این دادگاه مشخص کرده‌اند که پ.ک.ک برای کسب حقوق مشروع خلق کورد، به مبارزه‌ای مشروع دست زده است.

مبارزه پ.ک.ک برای حقوق بشر

دبی بوکچین دختر مورای بوکچین، نویسنده معروف امریکایی است. وی در گفتگویی با خبرگزاری هاوار ضمن اشاره به وضعیت و انزوای تشدید شده علیه رهبر خلق کورد در زندان امرالی اظهار داشت: عبدالله اوجالان بدون یک محاکمه عادلانه به حبس ابد محکوم شده است. بیش از ۲۲ سال است که در سلولی انفرادی نگهداری می‌شود. این مسئله هم بر اساس مفاد و اعلامیه‌های سازمان ملل متحد یک نوع شکنجه محسوب می‌شود. آقای اوجالان هم مانند نلسون ماندلا رهبر یک گروه مشروع است که خواهان دست‌یابی به حقوق یک اقلیت برآمده است. بسیاری از از اعضای هیاتهای قضایی و از جمله دادگاه‌های دائمی خلق که از سوی جان راسل و  ژان پل سارتر برای تحقیق در مورد جنایات جنگی آمریکایی در ویتنام ایجاد شده بودند، اکنون علنا اعلام کرده‌اند که پ.ک.ک برای دست‌یابی به حقوق بشر مبارزه‌ای مشروع را به پیش می‌برد.

جنایات مستند شده دول ترک

دبی بوکچین در بخش دیگری از گفتگوی خود اعلام نمود که ممنوعیت خودمدیریتی و هویت و موجودیت خلق کورد و ممانعت از مشارکت خلق کورد در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود از سوی دولت ترک، از سوی دادگاه رد شده است. دبی بوکچین خاطرنشان ساخت که کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد UNCHR جنایات دولت ترک را در فاصله زمانی بین ژولای ۲۰۱۵ تا اکتبر ۲۰۱۶ مستند کرده است.

نباید مبارزه کورد برای حقوق خود در چارچوب موضوع مبارزه با ترور گنجانده شود

دبی بوکچین همچنین خاطرنشان ساخت که دادگاه دائمی خلق آشکارا اعلام کرده است که مبارزه کورد برای حقوق بشر نمی‌تواند طبق ادعای اردوغان تحت عنوان تروریسم قرار بگیرد، زیرا مبارزه کورد جنگ مسلحانه‌ای غیر بین‌المللی است که با رعایت حقوق انسان و بین‌المللی به پیش برده می‌شود. در این باره دادگاه عالی بلژیک این مسئله را قبول کرده است و خاطرنشان کرده است که مسئله کورد نباید بر اساس قانون مبارزه علیه ترور ارزیابی شود.

آ.ک.پ حامی ترور است

دبی بوکچین در بخش دیگری از سخنان خود در گفتگو با خبرگزاری هاوار ضمن اشاره به حملات صورت گرفته علیه روژاوا اظهار داشت: حمایتهای ا.ک.پ از داعش و گروه‌های جهادی نشان می‌دهد که این حزب اشکارا با حمایت اردوغان از ترور حمایت و پشتیبانی می‌کند. سازمان عفو بین‌الملل و سازمان‌های دیگر بین‌المللی اسنادی را منتشر کرده‌اند که چگونه این تبهکاران جهادیستی در روژآوا به طور سیستماتیک دست به حمله به کورد می‌زنند، زنان را ربوده‌اند و آنها را مورد تجاوز قرار داده‌اند، غیرنظامیان را کشته‌اند، اموال و دارایی آنها را غارت کرده‌اند و دست به پاکسازی اتنیکی زده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرده‌اند.

سکوت کشورهای ناتو در مقابل این اقدامات لکه ننگ است

دبی بوکچین در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار خاطرنشان ساخت که خلق کورد به کرات تلاش کرده است که مسئله کورد را به صورت صلح‌آمیز از طریق مذاکره با ترکیه حل کند و در این باره اظهار داشت: اردوغان خود به تنهایی مسئول تخریب این تلاش‌ها است. دبی بوکچین در این باره با اشاره به لزوم محکوم کردن اقدامات ترکیه علیه خلق کورد اشاره کرده و اعلام نمود: استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی ترکیه برای تمام کشورهای ناتو که در این باره سکوت کرده‌اند لکه‌ای ننگ محسوب می‌شود.

لزوم خارج کردن حزب کارگران کوردستان از لیست سازمان‌های تروریستی

بوکچین در خاتمه گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده است که فرایند صلح بار دیگر آغاز شود و در ادامه افزود: به این منظور لازم است که عبدالله اوجالان از زندان آزاد شود و پ.ک.ک هم از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود. باید رهبران جهانی و همه ما بر اساس حقوق بنیادین بشر گفتگو کرده و خواهان آزادی عبدالله اوجالان شده و فرایند مذاکره بین پ.ک.ک و حزب عدالت و توسعه آغاز شود و ترکیه از سوریه و عراق خارج شود.