استفاده دولت ترکیه از «فسفر سفید» به پارلمان سوئد می‌رود

مارکوس ویچل پارلمانتار سوئد در لایحه‌ای استفاده دولت ترکیه از بمب‌های حاوی فسفر سفید در حمله به شمال و شرق سوریه را به پارلمان این كشور ارائه کرد.

ویچل در این لایحه خاطرنشان کرده است که دولت ترکیه در حمله سال گذشته به شمال و شرق سوریه (اکتبر ٢٠١٩) به جنایت جنگی دست زده است.

این پارلمانتار در ادامه می‌گوید که یک آزمایشگاه سوئد در نمونه‌ی آزمایش یک مبارز اهل سریکانی اثبات کرده که وی به دلیل استفاده از فسفر سفید زخمی شده است.

ویچل سپس به گزارش منتشر شده در روزنامه البهار اشاره کرده که در آن آمده است در حمله نظامی ارتش ترکیه فسفر سفید مورد استفاده قرار گرفته و تعدادی از غیرنظامیان در نتیجه آن مجروح شده‌اند.

ویچل تأکید کرد که حملات ارتش ترکیه و گروه‌های جهادی وابسته به آن با اسلحه‌ی شیمیایی انجام شده است در حالیکه بکارگیری این اسلحه در سطح بین‌المللی ممنوع می‌باشد. ویچل خاطرنشان کرد که مسئولین روژاوا خواهان تحقیق بین‌المللی در این مورد هستند.

ویچل از آنن لیندا وزیر امور خارجه سوئد خواست تا برای تحقیق در مورد استفاده دولت ترکیه از فسفر سفید در حمله به شمال و شرق سوریه از سازمان ملل متحد بخواهد تا تحقیقی بین‌المللی را در این خصوص آغاز نماید و برای رسیدگی به جنایت‌های جنگی دولت ترکیه اقدام کند.

| بیشتر بخوانید:
    • ترکیه استفاده از فسفر سفید را رد کرده بود اما سوئیس آنرا تایید نمود
    • بکارگیری اسلحه ممنوعه از سوی دولت ترکیه در حمله به مردم شمال سوریه تأیید شد
    • خودمدیریتی شمال و شرق سوریه: به منظور محاکمه ترکیه لازم است کمیته تحقیق ایجاد شود

کنفرانس دکتر عباس منصوریان در پارلمان سوئد

پس از حمله دولت ترک به روژاوا و شمال سوریه دکتر عباس منصوریان در دیدار از این منطقه تحقیقاتی را به انجام رساند. دکتر منصوریان قرار است در کنفرانسی در پارلمان سوئد با پارلمانتاران به بحث بنشیند.

آندرس استبرگ و کادیر کاسرگا پارلمانتاران حزب کارگران سوسیال دمکرات سوئد نیز اعلام کردند گزارش‌‌هایی در دست دارند که استفاده دولت ترکیه از بمب فسفر سفید در حمله به شمال و شرق سوریه را تأیید می‌کند.

پارلمانتارهای سوئد یادآوری کردند که کنفرانس مذکور ساعت ١٣ روز ١٩ فوریه در صحن پارلمان برگزار می‌شود.

| بیشتر بخوانید:
    • گزارش استفاده نیروهای مسلح ترکیه از سلاح شیمیایی در شمال-شرق سوریه
    • روزنامه تایمز: مدارک به کارگیری فسفر، علیه اردوغان افزایش یافته است
    فوزا یوسف: "باید هیئتی مستقل در مورد سلاحهای به کار گرفته شده توسط دولت ترکیه تحقیق کند"